Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1343 ggr
SarahPeace
0

problem häst

Vad kan /Ska man göra om en häst blir så glad över att få rida ut
så att den taktar jätte mkt (nästan hela tiden) och bockar lite då och då .. ?
Asså hästen är så glad för att få komma ut då så det blir het …
Och det "inte hjälper" med att säga åt hästen (tex nej..och sånt för att man ska få hästen att förså att det gör fel)
men det funkar inte ! och när hon bockar och man driver framåt så
taktar hon enu mer och såder …
men hon sköter sig i padocken .. inge problem där !
Men det är ju kulare för henne att rida ut ;-)
(Har inte så bra tillgpng att rida med nån tyvär)…
och när hästen håller på att bråkar och då så "vågar" jag liksom inte
"släppa" taget så hästen får springa då jag inte litar på hästen när den håller på såder. ..
den har inte ont lr sånt ! Hon är bara glad !
Men man måste ju försöka få bort det tycker jag så att hon kan vara glad fast inte bli så het då …

Vad ska man göra då när hon håller på såder ?

TACKSAM FÖR ALLA (seriösa) SVAR :D:D

E_hjo
0

Vad får hästen för foder? hur mycket? rider du ofta??

Det har ju också skrivits lite här om något tillskott eller nått man kan ge hästen så att den blir lugnare.. 

det är ju inte speciellt kul att rida en sån häst då det kan bli jobbigt ibland, så jag för står att du vill ha hjälp!

__iE
0

jag förstår också att du vill ha hjälp! dt va likadant med den hästen jag rider för ett tag sen, dt slutade med att jag flög av och blev trampad :/ inte så kul ! men hon har slutat med dt nu, men jag vågar ändå inte ha henne på 'fullt' i galoppen ^^

hoppas dt ordnar sig (:

[slo]
0

Träna på att rida ut, hitta nån äng / åker som du får rida på och tralla dit och rid dressyr istället för i paddocken. Gör öppna, sluta, skänkelvikningar på vägarna, se till så hästen hela tiden får något nytt att tänka på. Om du är rädd att hästen ska sticka iväg med dig kan det kanske vara en idé att pröva ett skarpare bett, så du vet att du har kontroll om det skulle hända något.

Är den likadan när du rider tillsammans med någon, eller är det bara när du är ensam? Testa massa olika saker och se om du kommer fram till någon lösning :)

SarahPeace
0

Tack för att du svarade :)

Hon får "nya krafft groov" … !Hon får ca 1- 1 ½ kilo ..(1 kilo när hon får vila och 1½ när hon motionerar typ ;-)

Jag rider så ofta jag kan ! blir typ 5-6 dagar i veckan ! och när hon nu bråkat så mkt så har jag hållt mej lite mer i padocken .. och då blir hon ju enu mer gladare när hon får rida ut .. och idag när jag skulle prova rida ut (red lite i padocken först) så när vi red mot stigen så började hon bråka och takta och sånt så då tänkte jag att jag rider lite mer i padocken då… men då vägra hon totalt att gå in i padocken (fast efter ett tag så gädde hon sig) …Tycker fruktansvärt synd om henne att "tvinga" henne att gå i padocken .. men jag klarar liksom inte av henne så bra i skogen .. och jag vill inte att det typ hända någon olycka (har rammlat av henne tre gånger förut,, fast av en anna orsak ;) )                                   hon är liksom VÄRLDENS snällaste häst i stallet och så..!           det är så synd bara att hon gör såhär … :-/ Fast jag har BESTÄMT mej att vi ska fixa det :D , ska fråga en tjej som är jätte duktig på att rida och speciellt ridtravare (som min är) så hon(hon jobbar på ridhuset här i stan) kan kolla och kanske säga lite hur jag ska göra när hon börjar bråka. .. (Det är inte så att jag är dålig på att rida ,,, har ridit många år men det är ju BÄTTRE att fixa hjälp en att inte komma nån vart … (fast de förstår du nog ;-)

Ha det bäst !

shirley
0

bortse nu från foder och de så skriver du att du inte litar på hästen. litar ni inte på varann så funkar det inte.

carrrrrooooo
0

tästa att longera henne först eller att tömköra.. då blir hon nog av med all energi..!=) det blir min häst iaf:)

Josefineep
0

Testa att ut och gå promenader först? Det kanske funkar =)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

anaprincess
0

#4 Bra att du skaffa hjälp! Helt rätt att göra det.

#7 dte hjälper nog inte att promenera om hästen nu har överskottsenergi och vill springa.

Josefineep
0

#Jag tänkte om hon är pigg bara, Att få komma ut från paddocken, om du förstår vad jag menar? Men alla har sina tips och det var mitt! =)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Absolutviktoria
0

har du ridit ut ensam någon gång? (Jag vet att det bästa inte är att rida ut ensam) vissa hästar bruka bli heta av att andra hästar är med eller om h*n är sisst och blir stressad av att dom andra springer, pröva att vara först på en uteritt. sen tycker jag att du ska skritta ut med hon efter du har ridit i padocken behöver inte springa eller nått bara så att du och hästen känner sig säkra tillsammans, när du är rädd och stressad då blir hästen också osäker. också har hon fått bort mycket energi så hon inte är så jätte pigg :) pröva dig fram töm kör loangera gör lite allt möjligt bara hon får komma ut, till slut kommer båder du och hästen vara lugna ute så lycka till! pst! jag känner en tjej som hade samma problem dom du och nu hoppar hon ute rejsar rider barbacka och allt hästen har till och med sluta bocka :D

may-britt
0

hvor står det skrevet om dette????

Det har ju också skrivits lite här om något tillskott eller nått man kan ge hästen så att den blir lugnare..

Ledin
0

jag vill ge dig ett tip att du även kan rida ut med någon (om det finns nån mer vän att rida med) gärna en lung häst kanske hjälper det oxå lite genom att bara ut o ta det lungt? E super jobbigt med sånahär hästar det blir ingen lung ritt direkt du kan även göra som så att du rider innan ´på banan å tröttar ut lite sen som sist lite ut o ta det lungt om det skulle funka vet i katten men ja en ide jag fick.

Hannybee
0

Haha, det låter precis som travaren jag rider… xD Han brukar bli rätt pigg när man rider ut, men han bockar inte. Jag har kämpat ganska länge med at få honom att skritta lungt och man får ha rätt mycket tålamod… Han är ganska speciell och gillar inte när man tar honom får hårt i munnen.

När han har taktat har jag ofta gjort halt, kanske ryggat lite, och sedan lungt och försiktigt drivit på igen, låga händer och försökt få ner honom i form. Och om han fortsatte takta - halt igen. Det har tagit lång tid och ibland har det kännts ganska hopplöst, men nu är det helt klart bättre.

Jag skulle också föreslå att du rider ut oftare om hon nu blir så pigg när hon får komma ut, då kanske hon lugnar sig lite.

Marrsson
0

Jag säger som flera andra… Rid ut ofta! Hon är säkert jätte lycklig för att komma ifrån paddocken om du rider där ofta. Hoppa av och promenera vissa stäckor så slappnar hon säkert av, de är viktigt att du själv vågar slappna av oxå annars så känner hon av din spänning. De är bra för hälsan med raska promenader.. hahaha

Lycka till!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..