Flytta för tryck?
Det är så att jag har lite problem med Lord, han har börjat om på samma gamla bana igen med att gå emot v-skänkeln. Och att han börjar gå åt sidan såfort han känner h-skänkeln och förböjjer sig även om man släpper av med skänkeln helt och vill inte gå rakt tills jag stannat honom.
Idag jobbade jag honom endast i skritt, ställde honom, formade honom runt min skänkel, voltarbete, serpentiner massa mjukgörande. Men när jag skulle få honom ställd i vänstervarvet så går han mot v-skänkel och gör "skänkelvikning" åt vänster. Jag har testat om han flyttar för tryck från marken och har haft samma problem ibland, men så fort han förstår så får han massor av beröm, och sedan gör han rätt. Men att han går mot skänkeln hela tiden verkar inte stämma.
Det är motsatta problemet med h-skänkeln, så fort jag snuddar vid honom, förböjer han sig, hur mycket jag än ställer tillbaka hans huvud, och så gör han genast "skänkelvikning" ska förböja sig och vägrar gå rakt till jag har stannat honom. Han gör bara så ibland, och så fort han gör rätt så blir det beröm och sedan kan vi fortsätta att göra rätt.
Någon som vet hur jag ska hantera detta?
Lägg in film?
Är du sned i kroppen? Säker på att du sitter helt jämnt?
Jag kan tex göra öppna i ena varvet utan att tänka på det, men klarr det inte i andra hur jag än försöker. Det beror till 99% på att min vänstersida är mkt kortare och jag sitter liksom inte ner jämnt på ena sittbenet. Själv tycker jag att jag sitter rakt så klart, men min instruktör får rätta mig hela tiden och då går det plötsligt mkt bättre. :)
Det låter lite som att du har samma problem; svårt att göra en rörelse åt ena hållet och gör den för kraftigt åt andra; du är mycket starkare i ena sidan oh sitter ner mer på den, samt trycker kraftigare utan att tänka på det.
Jag har tyvärr ingen lösning, annat än att försöka flytta runt på din vikt och se om det hjälper med något.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Lite svårt då man inte kan se men kanske ett spö på vänster sida. Ibland räcker det med att man bara har den i handen.
Och så undrade hur din sits blir då du trycker på? Hamnar du lite snett? Du skall kunna känna båda dina ben på hästen sidor. Jag menar att du inte skall släppa höger benet ifrån hans sida så fort du trycker lite med vänster. Den skall vara kvar så han får stöjdet av dig, i både sidorna och i munnen.

Börjar som Zabbio; säker på att både du, hästen och utrustningen (sadeln) alla är raka och välfungerandes?
Håller du nog stöd på ytter?
Överlag så brukar de flesta vilja att deras hästar böjer sig i sidled för normal eller lite framtagen skänkelposition och flyttar för lite tillbaka dragen, värt att tänka på hur han är inlärd olika skänkelhjälper, du kanske ger signal för annat än du tror? Tänk på att han kan vara lärd olika saker ifrån olika sidor om någon gjort det felaktigt med honom…

Jag är inne på samma sak som #3
Jag får tänka efter ibland vad jag håller på med när inte Blacky gör som jag vill. Hjälperna ligger så pass nära varandra
Har sagt det förut och säger det igen, försök hitta nån som kan hjälpa dig med tips från marken, som ser vad du gör
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#1 har fått bekräftat nu att även jag är sned, i ryggen och neråt. har mer och mer börjat tänka i dom banorna att jag antagligen skadar hästen jag rider för att jag är så sne, så det är en stor anledning till att jag inte kommer fortsätta rida när Blacky blivit såld så småningom

#5 Börja köra?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
kanske hästen är stel och har ont?

#6 om du menar den ponnyn jag har nu så är han inte lämpad som körhäst ;)
tanken är ju att om jag ska fortsätta med hästar sen så blir det en shettis (ett isabellsto om du missat det
) och hålla på med främst körning
#5 Man skadar inte hästen för att man är sned, hästen anpassar sig och får svårt att utföra det man ber om bland eftersom den blir ojämnt musklad och får lite späningar, men han får ju inte ont. Har du ont av din snedhet? :)
Fast det är ju bra att veta om det och försöka jobba bort det.
Men vill du inte rida s ska du inte det heller.

#9 båda mina hästar har fått spänningar på exakt samma ställen och går ofta på dubbla spår i galoppen.
vi håller på med en utredning nu för jag har konstant ont i rygg och knän, kanske pga snedheten
#1. Kan se om jag kan fixa film, och jag är sned i min rygg. Kanske det som gör att jag sitter snett, jag själv märker inte av det, men det gör nog lord då han är riden på vikthjälper innan han kom till mig vad jag hörde av hans förra fodervärd. Har dock aldrig hört att jag sitter snett, men får ta med mig någon som kan sitta och säga till! :)
#2. Vill absolut inte använda spö, men kan testa iaf. Kan ju som du säger hjälpa att bara ha det där. Kanske hjälper om jag petar in baken på honom med. Har ingen aning då jag alltid har 100%fokus på hästen och mig själv och märker ingenting annat än om hästern jobbar eller inte. Men om jag tänker rätt blir jag lite sne i överkroppen när jag trycker på, dock inte alltid.
Okey.
#3. Jag är ju som sagt sne i ryggen, men hästen och utrustningen är raka och välfungerande! :) Kan testa att hålla med stöd på yttern, men ibland kör han upp huvudet och lägger det på sne, och blir då alltidelles hård. Rider på hackamore, men kanske ska gå över till bett igen? Jag et inte alls hur han är inlärd olika skänkelhjälper, och får inte tag på någon som kan något om han. Så visst kan det vara möjligt att jag ger "rätt" som jag är inlärd, men han uppfattar "fel", för han är inlärd annat. men varför bara ibland?
#4. Men jag vet ingen bra i krokarna, hur är hon i lilla sinnestad? Vill ju ha en som är duktig på dressyr, som är förståenlig och som kan förklara vart man ligegr på för nivå! :)
#7. Han är lite stel, men annars frisk som en nötkärna igen. :)
#10 Klart att det påverkar hästen, som jag sa, men oftast har de inte direkt ont av det och mår inte dåligt, utom att de har svårt att göra det vi ber dem om, spec om vi sitter på. Men om du själv har så ont av det kan det förståss vara alvarligare även för hästen, de flesta människor är ju inte så sneda att de får ont. Lycka till med utredningen!
#11 Om man bara sitter ner tyngre på ena sittbenet (som jag gör) syns det inte om man inte tittar efter det. Viker man sg i sidan syns det tex mkt bttre :) I princip ala hästar känner av det, men kanske särkilt om de ärvana att lyda vikthjälper. De anpassar sig också väldigt fort; Crow accepterade ju min snedhet och slutade lyssna på den viktsignalen, tros att han också går mest på vikten.. Syntes tydligt när min ridlärare satt upp och han gick åt andra hållet eftersom hon sitter rakt och enligt honom tryckte mer än normalt ditåt! xD
Hackamore? Tänk på att hackamore är ett stångbett(löst) och inte funkar bra att ställa och böja med. Prova ridkapson/muserola om du vill rida bettlöst och ändå dressyra, det ger liknande signaler som tränsbett.
Spö är jättebra att putta lite med, bara lägga emot för att få lite uppmärksamhet till en kroppsdel hästen iverkar glömma bor. Men det funkar bara om du kan behålla koncentrationen på alla andra hjälper ändå.
Var bor du? (tänker tränare)
#12. okey :) jag testar att gå över till vanligt 3-delat tränsbett då igen :) Och testar då att använda spö då som förlängning och för att putta lite med. :)
Jag bor i småland, nära hultsfred. Virserum heter det där jag bor. =)

Tränare:
Tomas Hammar, Högsby, hoppning (även fälttävlan på sommaren). mycket nogrann, krävs ganska hög nivå för att man ska palla med hans lektioner, men han är väldigt bra! 200kr + ridhusavgift 50 kr
Jens, Mörlunda (sinnerstad?), hoppning. jag gillar honom inte men det finns dom som gör…
Agneta, sinnerstad, egentligen hoppning men hon hjälper till med lydnadsdressyr också
Maria Olofsson, hultsfred, tror jag har både lite hopp & dress lektioner på ridskolan på ons & tors kvällar. kanske 100-150 kr/ lektion eller nåt. samma för agneta och jens kan jag tänka mig
Maria Falk, nu sinnerstad som hon har köpt (ev hultsfred om det finns stort intresse har jag hört), dressyr. (har visst haft nån hopplektion också). ganska tuff och "på" hela tiden. arbetat som beridare i tyskland nåt år. krävs nog också ganska hög nivå kan jag tänka mig, eller så får du vara beredd att jobba!! TROR det kostar 300 kr /halvtimme + ridhusavgift
Emmelie Karlsson, frödinge ( utanför vimmerby), dressyr. vet inte riktigt hennes största meriter men hon rider just nu St. Georg med sin häst och har jobbat hos Kyra Kyrklund ett år. ganska tyst av sig tror jag 250-300 kr / halvtimme (+ ridhusavgift?)
Så, det var dom jag kom på. Det blir ju till att åka, men du kanske kan lyckas ta dig iväg varannan- var tredje vecka åtminstone? Själv funderar jag på Maria Falk, ska göra lite mer efterforskningar när det börjar närma sig. är ju inte att tänka på för min del än på flera månader. vore jag du skulle jag nog satsa på Agneta eller Maria O till att börja med. Maria är tuffare än Agneta, men jag vet inte vem som är bäst för jag har aldrig ridit för Maria
#13 ah, min tränare bor i skåne (Kristianstad)… men pallar du åka till henne för endags kurser eller så nån gång ibland så är hon väldigt bra på just det här med att sitta jämnt och rida med vikten och så. (AR/centrerad ridning inspererad) Hon åker iofs rätt långt för att träna oss men vet inte hur långt hon kan tänka sig.
#14. Tack så jättemycket Frida! :)
När det gäller Maria O och Agneta, har de privat eller i gupp?
Vad är det med Jens du inte gillar? Kan vara bra att veta.
#15. Dockl lite långt, och min plångbok är tunn. JÄTTEtunn. ^^ Men jag tror jag ska välja och kika närmare på Maria O :)
#14 tomas hammar är inte så farlig, skräm inte upp dom här nu (A) haha.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#18. haha, tror dock inte att jag är på hans nivå RIKTIGT än ;)

#18 nej han är väldigt trevlig men jag tror han är lite överkurs för dom just nu ;) man ska ju få ut nåt av träningen
#16 han gjorde ett väldigt dåligt första intryck på mig. jag har inte sett honom så många gånger men jag tycker inte han har så där superbra tips och övningar. men sen är jag ganska kräsen
#20. okey, men man ska vara kräsen, annars når man inget har jag hört!

Ville bara lägga till en personlig åsikt till inlägget med listan på tränare!=)
Angående Emmelie Karlsson att hon skulle vara tyst, så är det helt fel! Det vet jag säkert då jag själv tränat för henne väldigt länge och även varit med o kollat när hon har haft lektion för andra! Hon är väldigt engagerad och enligt mig även väldigt duktig! Hon har hjälpt mig o många andra frammåt!!:D (dessutom rider man 45 min)
Till det kan jag också lägga till att jag även "suttit med" när Maria falk har haft lektion och på henne står det att hon är väldigt "på". Eftersom jag har erfarenhet av både Emmelie och Maria så förstår jag inte hur man kan säga att den ena är väldigt "på" o den ena tyst av sig, när dom, när det gäller den biten är väldigt lika. =)
Måste också säga att det är väldigt dumt att säga "man måste va på en hög nivå för att träna för den o den"! Jag menar det spelar väl ingen roll!? Alla tränar väl för samma sak: att lära sig o utvecklas o bli bättre o bättre?? En nybörjare kan väl träna för tex jan brink om han/hon får ut nåt av det? Visserligen så kan det ju va väldigt dyrt o man skulle kunna få ut lika mycket av nån som är mycket billigare! Men man ska aldrig tänka att man är för dålig för att träna för nån!!! Hur ska man lära sig om man inte har en bra tränare? Så länge man har nytta av lektionerna tycker jag man ska välja tränare efter det. Och givetvis spelar kostnaden mycket in i valet!
Sen kanske det finns tränare som har nån slags gräns för vad man ska ha gjort, men man måste ju ändå fråga. Man vill väl ha en så bra tränare som möjligt som passar i så väl tänk, som plånbok o reseavstånd till sig själv!
Som sagt, tänk aldrig att du är för dålig för att träna för nån! :D Och lycka till med din ridning=)
Linda, Jag skulle rekomendera Maria O till dig nu i början, hon är mycket för grunderna och hon är jättebra att rida markarbete för!
Sedan när du kommit lite längre tycker jag du ska rida för Maria Falk. Hon är verkligen värd alla pengar som lektionerna kostar, för hon plockar fram förmågor i dig själv som du inte trodde att du hade :P
Det vart en enorm skillnad på Anastasia i dressyren de få månader jag hade med mig henne till maria innan hon såldes.
Och man behöver faktist inte ligga på en hög nivå för att träna för henne, Jag tränar ju lilla Gandalf (d ponny 3 år) för henne, och det går jättebra! Tränaren anpassar sig ju efter eran kunskapsnivå.
Men Nu i början skulle jag rida för maria O för att inte behöva kasta massa pengar i sjön, för det grundläggande kan maria O precis lika bra som falk kan :)
#23. Tack Haag :)
#23. Tack Haag :)
Lungt :D