Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttävlingar
Läst 4133 ggr
Mille
0

Varför så låg åldersgräns?

Provar att lägga ut mitt inläg på gif är också, vill gärna höra era kommentarer om det här!

Inom ridsporten är det väl 12 eller 13-årsgräns för att tävla B-ponny, där de flesta russ befinner sig i mankhöjd.

Är det någon som vet varför man har satt den här gränsen så låg och om den skulle kunna höjas?

Min tanke är att med en högre åldersgräns så skulle fler russ kunna komma ut och visa framfötterna på tävlingsbanorna. Det skulle också höja statusen på russet om tävlingshäst.

Tar mig själv som exempel, jag fick mitt första russ hösten då jag var 11. Jag hade alltså kunnat tävla i ridsport i 1 år. Ändå har jag ridit både western och monté på russen utan problem och tränat för tränare långt efter jag var 12/13 år fyllda.

AnnaLundin
0

De allra flesta ryttarna har hunnit växa ur sina B-ponnyer på längden när de når 12-13 års ålder, så jag tycker att åldersgränsen är bra satt.

Vet att många tävlar monté på russ vid betydligt högre ålder och i mitt tycke är nästan samtliga dessa ryttare alldeles för långa för sina russ, det är inte några proportionerliga ekipage…

noblesse
0

Jag instämmer med #1

Ledin
0

jo, min 10åriga dotter är redan ca 147, men kanske som jag svara på inne på russ att kanske skulle man dra en maxålder men ta med även vikt o längd. Väldigt många 12-13 år är inte jätteduktiga men det beror ju på när dom börja rida o hur dom lär sig. Svårt o svara på detta, man kan ju inte ha en 15åring som tävlar mot 11åring då e det ju orättvist med.

AnnaLundin
0

#3 - fast det går inte att säja ett exakt antal centimeter som är för stort, för det beror på hur ponnyn är byggd, hur stor ryttare den kan bära och ändå vara proportionerlig.

Sen - JODÅ, man kan ha en 15-åring tävla mot en 11-åring, det handlar inte om ålder utan om skicklighet som ryttare.

Tusen
0

#1 Tycker du även att folk som rider Islandshästar är för stora eller de män som tävlar i hoppning och framför allt dressyr att de också är för stora? Proportionerna är många gånger densamma.

Mina barn har varit små till växten under hela sin uppväxt och är nu som vuxna c:a 160 cm långa. Har svårt att se att de är för stora för sina russ bara för att de är äldre. De ser betydligt mindre ut på sina russ än många ryttare gör på sina hästar/ ponnys som tävlar inom ridgrenarna.

#3 Att 11- åringar tävlar mot 15-åringar sker väl i många sporter och det är väl inte så konstigt. Det är som #4 skrev mer en fråga om hur duktig man är. Ålder gör en inte duktig-det gör däremot tallang, rutin och träning.

Zaphix
0

Jag tycker det är en bra åldersgräns, som någon sa så har många vuxit ur sina ponnyer vid den åldern. Och ja, jag tycker att de flesta är för sora för sina islänningar och många hoppryttare borde skaffa större hästar.

Men framförallt tycker jag att åldersgränsen är bra för att då får barn tävla mot barn. Det är stor skillnad på en duktig 11-åring och en duktig 15-åring. Man harutvecklats enormt både motoriskt och psykoskt på den åldern.

#5 Nämn gärna några idrotter där 11-åringar tävlar mot de som är 15.. Jag kommer inte på nån.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Jojaton
0

#3 En 11 åring som ridit i hela sitt liv och en 15 åring som ridit i sådär, 3-4 år kanske - det är inte så orättvist.

Jag tycker åldersgränsen är bra, bara för att du inte är för stor för ditt russ så betyder det inte att alla i din ålder är det. Förlåt om du tycker att jag verkar otrevlig, men vill bara förklara mina tankar ;)

Johanna - Instagram

[Grabbarna-A]
0

Tycker, som jag skrev på GIF, att man ska ändra alla kategorier till 18 år och att ekipaget ska harmoniera. Sen delar man in det i ålder på ryttarna istället, tex upp till 14 år och 14-18 år.

Ledin
0

som jag sa att det beror ju på hur man lär sig rida…  Jag själv red som 7åring på ridskola, men hade ridit med min syster hos en bästis till henne (10 år äldre syster) så jag var inte helt nybörjare som 9 åring sluta jag ridskolan, å börja på en 4-H gård där jag lärda känna en tjej som var 19år. Sen vart jag hennes hjälpreda o red hennes shettisar o fjording sen rulla det på jag red minst 4 dagar i veckan o bodde hos henne varje helg red ca 2 shettisar o nån av fjordingarna vart rätt van att hålla mig kvar :): O visst finns det små B-ponnys samt stora maxade B med så lite beror ju på den fronten med. Ser jag på mina russ som är 128 o regäla russ så tar dom ju mera vikt o man kan vara längre en en liten smäcker b-ponny kan bära. En bra sak är ju att man oxå kör in sin ponny för då kan man andvända den trots man är lång o tyngre o tävla i annat om man vill.

Tusen
0

#6 Ponnytrav t.ex. där 8-åringar tävlar mot 15-åringar och bland russen tävlar 12-åringar mot 25 åringar. Det är ju trots allt inte åldern som får hästen att vara bra. Där är det rutinen som gäller. I idrotter där det gäller längd och muskelutveckling är väl de enda idrotterna man sorterar barn efter ålder och inte rutin.

[MartinaPettersson]
0

B-ponnygränsen tycker jagär lagom. Som tidigare har skrivit så är det vid den åldern man börjar växa ur sina B-ponnys.

Men för att tränga mig in i disskusionen tycker jag är D-ponnyhöjden är låg satt. Jag tycker åldern där borde höjas.

Peppe
0

jag tycker man ska slopa alla åldersgränser och inför vikt och längdgränser istället.

Speciellt c & d-ponnygränserna är ju konstiga. liksom HUR många på denna jord växer efter att dom fyllt 18? är man lagom på ponnyn när man är 18 så lär man ju vara det resten av livet också, om man inte växer på bredden vill säga Flört

och när vi ändå är inne på det här så tycker jag att B-ponny kategorin borde delas. ofta en ponny på 107.1 och en på 130.0 tävlar under lika förutsättningar!

och storhästarna borde också delas i 2, liten storhäst och storhäst. det skulle göra dom som ligger precis över ponnymått mer attraktiva tror jag.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jojaton
0

#12 Håller med dig.

Johanna - Instagram

AnnaLundin
0

#5 - Ja, jag tycker att det ser fullständigt oproportionerligt ut med vuxna långa människor på islänningar, som oftast är av C-D-ponnyhöjd. Hästarna har säkerligen inga problem att bära det, men jag tycker inte att det ser trevligt ut.

Däremot har jag hittills aldrig sett någon ryttare som tävlat på stor häst som jag har ansett varit för stor för hästen. Det finns säkert, men jag har inte sett dem.

#12 - man har bestämt sig för att ponnyer ska vara barnens tävlingshästar och därför satt åldersgränsen på 18 år. Ryttare äldre än så kan tävla sin ponny bland stora hästar upp till Lätt A el motsvarande, om jag inte minns fel.

Det har gjorts försök med "liten häst"-klasser på tävling, där hästar mellan 148-160 klassats som liten häst. Det har dock inte varit någon större efterfrågan på det. Det är rätt många år sedan så jag minns inte exakt hur det avslutades och vilka slutsatser som drogs. Men med tanke på att det inte blev mer av saken så…

Tusen
0

Rätt kul att jämföra denna diskusion på denna sida med samma fråga som är ställd på Gotlandsruss i fokus. Frågan behandlas så olika beroende på vems intresse som avses. Eller hur…? Kanske dags för Gotlandsruss att bilda en egen förening (som Islandshästförbundet) och bryta sig ur Ridsportförbundet och använda sig av egna regler som är bättre anpassade till rasen.Obestämd

AnnaLundin
0

#15 - jo det är säkert ett jättebra sätt att säkra rasens fortlevnad, att stänga den ute från Ridsportföbundets tävlingar…

Mille
0

#16 Varför skulle rasen stängas ute från ridsportsförbundet för att man bildar en egen? Aväen islandshästar får tävla inom ridsporten, liksom en quarter trots att de har egna rastävlingar.

Tycker ni inte att det är ett problem att många barn rider alldeles för stora hästar? Inom ridsporten hör man ofta "köp en X-ponny istället för Y-ponny, annars växer barnet ifrån den så fort". Ponnyn ska väl inte passa om flera år, den ska ju passa NU!

Peppe
0

#17 ja den ska passa nu, men nån skrev här att dom hade döttrar på 160cm som "var lagom" på sina russ. JAG är knappt 160 och jag är lagom på maxad d-ponny. försök inte lura i mig att man skulle vara lagom på b-ponny när man är 160… Obestämd

En häst är inte för stor sålänge ryttaren inte känner sig för liten

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Det var nog jag som skrev det och tycker just det.

För att använda ditt citat fast lite omvänt skulle jag vilja säga:

"En ponny är inte för liten så länge ryttaren inte känner sig för stor"

Dessa två tycker jag passar utmärkt på sina russ. Sen är jag övertygad att ni inom ridsporten tycker att de är alldeles för stora. Men kring detta lär vi aldrig bli överens i vilket fall.Flört

Tusen
0

Här är en till bild på samma ryttare och russ. Russet är dessutom inte högre än 124 cm i mankhöjd.

Tusen
0

En till med det andra russet som är llite större, hela 126 cm i mankhöjd.

Peppe
0

#19 ja jag skulle säga att dom ryttarna är för stora, syns tydligt på hoppbilderna att ryttaren tappar balansen. här är bildbevis på att ditt citat inte stämmer så bra ;)

Tusen
0

Och så en med vårt varmblod som ni säkert tycker att hon passar bättre på.Glad

Tusen
0

#22 Ja, du får tycka som du vill men på vilket sätt menar du att ryttaren tappar balansen?

Jag som såg dessa live vet att detta inte alls handlar om dålig balans hos ryttarna men är ändå nyfiken på att höra hur du motiverar ditt uttalande.

Vad jag däremot kan säga som kanske gör att du tycker det ser obalanserat ut är att ryttaren på bilden inte är en van hoppryttare. Men balans kan jag lova att hon har.Flört