Hackamore
Ja, jag vet att det finns många liknande trådar, men dom flesta är gamla och glömda osv, och behöver verkligen snabba svar ;)
Jag vill veta om hacket sitter rätt på min häst. Tror att det sitter ganska bra, och kan egentligen inte få uppdet mycket mer då han har "kindbenet" precis ovanför.
Snälla, hjälp någon?! :)
Hela huvudet
Johanna - Instagram
inte riktigt säker på detta bett, men är det inte bättre att länga remmen över nosryggen, ser ut som att sidostycket kan hamna mitt i ögat när du tar i tygeln, eftersom sidostycket "lyfts" då…
#3 det ser ut på bilden som det sitter på innersta hålet,men det kanske är fotot som är otydligt
Jag tycker det ser ut att sitta i rätt höjd! =)
japp höjden tycker jag också ser bra ut :o)

Höjden ser bra ut!
Jag fick också göra extra-hål på mitt hack. när jag köpte det. 
Konstigt att det finns bara ett på en del fabrikat?
#8 verkligen, på mitt hack finns det 4 hål på varje sida…

#9 #10
Ja det fanns bara ett hål på mitt när jag köptre det :S
Fanns precis som på Jojaton´s flera hål under däremot..

Som de andra säger, höjden ser bra ut.
Men som de också säger, länga över nosryggen, men tänk på att kunna korta upp under käcken, är viktigt att hackamoret sitter Stadigt.
Egentligen ska det sitta längre ner, strax nedanför där nosbenet delar sig. Fast det lär ingen hålla med mig om.
Sen undrar jag lite varför du rider med hack? :P Är hästen redo för stång eller vill du bara ha ett bettlöst?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag vill iallafall inte ha hackamoret nära så långt ner som delningen utav nosbenet, fast det har vi ju disskuterat förrut, så disskutionen kan man ju hoppa över.
#13 Får jag fråga varför det ska göra det?
Rider med hacket främst ute i skogen och ibland när vi hoppar då jag vill ha ett bettlöst alternativ men ändå lite skarpare än sidepull då han kan bli väldigt stark. Annars rider jag med ett vanligt tränsbett (tredelat, skall köpa ett rakt också) men han blir väldigt stark på det ute och när vi hoppar.
Johanna - Instagram
#14 lite svårt att hoppa över den om TS frågar var det ska sitta :P
#15 Det har bäst (inte nödvändigtvis skarpast, bara mest lättfattligt för hästen) inverkan där. Men ska man bara ha det för att man behöver ett strkare bett och inte för att hästen är redo för stång, så kan man lika gärna ha det högre.
Jag tycker iofs inte att stångbett ska användas för att man behöver skarpare bett, oavsett om det bara är vid hoppning och uteritt. Hack är inte så snälla som de ser ut, skulle du hoppa med ett stångbett (om ens med mindre skänklar) om det inte var bettlöst?
Hade jag varit du hade jag antingen haft tränsbett i skogen/hoppningen med, provat en hyfsat smal ridkapson (skarpare än sidepull men utan stångbetts inverkan) eller möjligtvis använt ett lite skarpare, vanligt bett. Om jag inte kunde få hästen att respectera det jag hade annars och lyssna tillräckligt bra på det.
Men så betslar ju jag ner när jag rider ut.
I vilket fall, det är ditt val och du känner din häst. Finns många fler som gör som du och deras hästar har ju inte dött än så det är väl inte så hemskt antar jag. Men jag hade inte handlat på det sättet. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Korta sidostyckerna minst ett hål på båda sidorna och spänn absolut inte hårdare runt nosryggen.