Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 1448 ggr
SabinaF
0

Hästhandlare? Eller annat tips?

Hej alla därute!

Är en tjej på 17 år som haft min älskling sen 5 år tillbaka, men nu börjar det dra ihop sig och jag har knappt tid för henne, så hon står mest i hagen.

Hon är ett 12 årigt sto, Kallblod/New Forest , 155 cm,  som alltid varit glad för att springa iväg från en - men med rätt träning går BRA. Hon har temprament, men är aldrig elak.

Nu är min fråga, finns det någon bra hästhandlare i skånetrakten ? Vill veta att Queen kommer till en bra familj och tränas upp på rätt sätt.. har nämligen inte tid med det själv !

Hade varit tacksam för ärliga svar,

Zabbio
0

Har bara varit på studiebesök hos en och han verkade inte så seriös.. kommer inte ihåg namnet.

Varför sätter du inte ut annons och säler själv, så vet du vilka köparna är?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Chestnut
0

Vet en hästhandlare som verkar i hela Sverige som jag absolut inte kan rekommendera, har djurförbud i bla Norge.

Känner till fler i Skåne trakten men ingen jag har hört gott om.

Skulle aldrig låta en hästhandlare ta över hästen utan skulle jag sälja en häst skulle jag känna mig skyldig att se till att den får det bra, inte en enkelresa ner till Italien i värsta fall.

Med vänliga hälsningar
Chess

bell
0

Har för mig att det är andra regler att sälja/köpa av försäljningsstall eller förmedlare. Är det något som ni andra känner till?

Kan du sätta ut hästen på foder för senare köp så kan du kanske klara det själv.

Ledin
0

jag rek att du själv säljer hästen OM du inte vill att en försäljningstall sak göra det o undertiden lära henne lite? Men kollar man priset vad det kostar att sälja genom försäljningstall samt vad det kostar med logi mm där så kan man lika gärna dra av det på priset o hitta en egen köpare.  Jag rek att du ta lite fina bilder på pollen kanske är nån här inne lite smått sugen på en ny vän? ja man vet ju aldrig :)

SabinaF
0

Jag vill självklart inte att hon ska fara illa, men tycker det är så synd att hon ska stå dela dagarna - och jag har försökt sälja henne men det var ingen som ville mer än testa henne.

jag vet verkligen inte vad jag ska göra, och jag vågar inte berätta för mina föräldrar att jag gett upp igen.

När jag kommer hem igen så lägger jag ut mer info om henne här + bild !

Ledin
0

Det finns väl även privata personer som säljer o ridertill andras hästar även i skåne? Kolla lite via google lr på hästnet.se vet ju om flera tjejer som rider o säljer andras hästar här. Vad kolla lite oxå vad liknade hästar kostar din skulle ju vara säkert en bra mor-dotter häst. Sen ska du inte låna ut henne om dom itne är intresserade seriöst ofta kan man göra att man lägger en handpeng som sedan betalas tillbaka efter en mån provtid om dom inte vill köpa henne. Vissa hästar tar flytt med lätthet medans vissa e lite känsligare för det, så ställ även krav på köpare :)

SabinaF
0

jo, det ska jag absolut kolla efter ! tack så jätte mycket :)

Jojaton
0

Varför inte "bara" lämna ut henne på foder? Om du nu någon gång skulle vilja ha tillbaka henne.. Eller du behöver pengarna också?

Johanna - Instagram

noblesse
0

Jag tycker att du kan försöka hitta någon som rider henne lite, medryttare kanske, alt lämna ut på foder.

Om inte tycker jag att du ska försöka sälja henne själv och helst inte ha för bråttom för att hitta en bra köpare. Av de hästhandlare jag känner till kan jag verkligen inte rekommedera någon av dem, en av dem finns i skånetrakten.
Det bästa för hästen tror jag är att du försöker hitta en bra köpare direkt, än att lämna till en hästhandlare och den tänker troligen mest i pengar och säljer snabbt och har man otur fungerar det inte mellan dom och hästen får flytta runt fler gånger än nödvändigt.

Jojaton
0

Var mer exakt bor du? Bor också i Skåne och skulle kunna hjälpa dig med ridning/skötsel om du bor i närheten.

Johanna - Instagram