Sälja sin häst
Hej.
Har tyvärr beslutat att sälja min häst eftersom att jag inte har något intresse av hästar längre, och min häst är värd så mycket mer än jag ger henne.
Tänkte bara fråga, vad ska man tänka på när man ska sälja sin häst? Jag vill inte att hon kommer till fel person.
xUNWRiTTEN.
Att sälja sin ögonsten är alltid jobbigt och man tror alltid att andra är sämre på att ta hand om hästen än man själv. Men tänk på att så resonerar de flesta.
Ett bra kontrakt är alltid viktigt vid en försäljning. Sen brukar vi alltid låta de nya ägarna få ha vår häst på foder en tid innan köpet genomförs. Detta för att vi vill se att allt fungerar mellan hästen och de nya ägarna. Vi vill inte att våra hästar ska bli handelsvaror. Under denna fodertid brukar vi alltid besöka de nya ägarna och hälsa på för att se hur hästen mår. Det finns ju inga garantier men vi tror ändå att man kan få en hyffsad uppfattning om hur det står till.
Att sälja genom bekanta kan också vara en variant som är både bra och dålig. Vi har dock haft tur och våra hästar har hamnat helt rätt.
#1, tack så jättemycket! Är så orolig att hon kommer till fel hem, finns ju så många som säger sig ta bra hand om dom sen åker dom till slakten. Tycker att sånt här är så himla hemskt. Lämnar definitivt ut henne på foder, iom att jag tycker att det är bra att den nya ägaren och min häst lär känna varandra innan. :)

Jag rekomenderar inte att lämna ut på foder… det finns aldeles för mycket som kan gå fel. jag satsar hellre på att hitta vettiga människor som jag litar på ska hitta ett nytt bra hem åt hästen om det inte funkar.
eftersom vi bara sålt Peppe hittills så har vi ju inte haft nåt problem med det här, men hade dom inte velat ha honom så hade jag köpt tillbaka honom, hade skrapat ihop mina egna besparingar om inte mina föräldrar ställt upp.
Jag hoppas att jag en dag kan köpa tillbaka honom, om nuvarande ägare vill släppa honom vill säga =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~