Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4558 ggr
Peppe
0

Favorit på Flyinge?

Vilken/vilka är era favoriter av hingstarna på flyinge?

ni hittar dom här -> Avel & Sport -> Hingsar 2008

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

wewwa
0

Jag är inte så insatt i dethär med Flyingehingstarna, men nu har jag läst på varje hingst och jag gillar Floresco NRW och Black Coffee 1063. Men Robin Z och Quite Easy är ju oxå svårslagna.

AusaBausa
0

Jag gillar Amiral av dem gamla hingstarna på Flyinge samt Martini men nu 2008 gillar jag Qalle.

bubbelbubbel
0

Power boy var ju inte så tokig!
annars föll Lovson mig i smaken också, eller varför inte quite easy.

…och nu fick jag syn på Balougraph, gud vilket huvud!!! :D och vilken häst, skulle jag välja en hingst till 'mitt' sto, skulle det nog definitivt bli honom.

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Powerboy är släkt med Peppe på mycket långt håll (1800-talet) Flört

Mina favoriter är

• Blacky Coffee
  • Sandakan
  • Richfield
  • Balougraph
  • Callahan

Då har jag bara gått efter bilderna. Sen måste jag lägga till Quite Easy då jag fastnade för honom IRL… Akribori var också en favorit förr när han var där.

[chriistina]
0

Inte så insatt men kolla först vilka som hade den typ jag gilla och sen läste lite om den och då fasna jag mest för Niveau.
Men sen är ju inte Power Boy fel heller (a)

QuickStep
0

Åh jag måste ju säga då såklart, Camiell Flamingo Z som tyvärr är valack nu men han e för häftigt. Min 2åring e ju efter honom,

Men annars gillar jag Richfield.. =)

Mandysan
0

Qalle och Roven xx är de jag har i tanke till mitt sto…

Maja
0

Meeeh, det finns ju bara långbenta tregångare där ju. :P

tezzie
0

#8 Du menar riktiga hästar??? ;-)

Jag kan ingenting om avel så jag gick efter utseende och då blir det helt klart Balougraph

*** Kärleken övervinner allt ***

Peppe
0

Nån som vet vad en Flyingehingst kostar? Oskyldig Om vi tar Callahan t ex. (Köp, inte betäckning)

Peppe
0

#7 Jag tycker helt klart det är dax med nya bilder på Foxen! =D

svampi
0

Mina favoriter (titta bara på utseendet):

1. Lovson
  2. Balougraph
  3. Robin Z
  4. Power Boy
Zahara
0

Mi favvo är Jaguar Mail, hoppas det finns tillgängligt till mitt sto nästa år!

#7 min 2åring är efter Qallr hennes syster och "halv" bror med alla tre oroligt vackra och med bra temperament!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Hanna-D
0

Robin Z. Har alltid varit och kommer alltid vara, så go!

swedensess
0

den anda som jag tog intresse för var daytona =) så snygg ^^

[Zkold]
0

Utseendemessigt så är Balougraph min favorit! Han är en häst som sticker ut! Fast han har tappat en strumpa, haha fyra strumpor är ju klart vackrast.

Granatapple
0

Efter att ha skummat igenom hingstarna lite snabbs så var de som stannade kvar Belamour och Richfield

Marija
0

Tittade bara lite snabbt och fastnade för Londonderry, Roven xx, Balougraph 1150. Alla fuxar =)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Sweelin
0

Iowa 960 Är min favorit :D

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Mandysan
0

Jag ska fixa det så småningom ;) Men hon är inte vacker i kroppen nu…;)

Ledin
0

har 3 st jag gillar. Och har ridit flera av deras avkommor så jag vet ju att dom får trevliga o bra eftersig :)

Givetvis Power Boy RP 112 eftersom han är så himmla snygg o rör sig bra ridit ett sto o en hingt som var efter honom båda var mycket fina.

Eighty Eight Keys xx 821 Snygg o fin tyvärr inte sett han irl men bra på tvn o film. Har ridit o pysslat ett år med en avkomma o han hade en helbror med men honom gilla jag inte lika mycket.Men den jag red o pyssla var gudasnäll trots ca170 o ung så var han så mån om den som pyssla med honom.

Quite Easy 958 Väjer jag pga 2 bra avkommor ett sto o en unghingst dom va så söta o fina trevliga.

Twinlight
0

Min favorit är Balougraph 1150, Black Coffee 1063 och Iowa 960 ifall man ska gå efter utseende, vet ingenting om det där med avel.

Bifogar en illustration jag har gjort på Balougraph Glad

studs
0

Belamour

ThunderClap
0

Varför bara titta på Flyinges hingstar?

Jag tycker att Flyinge på dressyrsidan har hemskt tråkiga hingstar själva. På hoppsidan är det bättre, men det intresserar mig inte lika mkt… Ska jag välja någon så blir det inte Flyinges egna som är intressankta, utan Dionysos och Londonderry.

tantnett
0

Även jag har enbart gått efter fotona. Självklart kan man få en helt annan uppfattning när man ser dom live.

Mina favoriter blev:

Optic VT.

Careful 1112.

Richfield 1061. Otroligt vacker i mina ögon.

Dionysos 1038. Vilken dressyrhäst.

Håller med att Black Coffee är en fröjd för ögat men så är han ju också efter min FAVORITHINGST genom tiderna CHAPMAN.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

AusaBausa
0

har sett Quite Easy hoppa o jösses som han hoppar o det m bara ett öga :O

Peppe
0

#24 för att jag ville veta vilka som var era Flyinge-favoriter… du får gärna starta en tråd med all världens hingstar om du vill =)

Twinlight
0

#26 Har han bara ett öga? Varför? Har aldrig sett honom i verkligheten..

AusaBausa
0

jo visst är det han som bara har ett öga!?!

Tywysoges
0

Ingen! Welsh Cob ska det va!

AusaBausa
0

jo det var det, kollade på honom på sidan som länkades till…

Twinlight
0

Såg nu också att det var han som hade ett öga, men jag tror knappast att det är något ärvtligt (; De skulle nog inte ha honom till avel då.

AusaBausa
0

nej tror verkligen inte det är ärftligt;-)

Sweelin
0

Guuuuuud så snygga dom är! Skulle gärna vilja rida på de dära flyingehingstarna, skulle inte heller ha något emot att äga en ;)

Peppe
0

Har för mig att Quite Easy var med om en olycka när han var liten. inget ärftligt med andra ord (ögat)

Han är riktigt fin i verkligheten faktiskt!

Hingsten på bilden gillade jag också. Han var helt översocial =) (L'Acteur?)

AusaBausa
0

Ja det var olyckshändelse! Vet inte hur det kom in att det skulle vara ärftligt???

Sweelin
0

#35 Om amn gämför din bild och ahns bild på flyinge så är det en helt annan häst tycker jag :P

Peppe
0

#37 tycker du verkligen det? L'acteur är helsvart och fanns på Flynge vid den tiden som jag var där.

På den här bilden är det iaf Richfield

Peppe
0

Här hittade jag en på Robin Z. Vilken maffig hals han har

Sweelin
0

#39 så grymt snygg!

AusaBausa
0

#39 har aldrig gillat Robin Z, vet egentligen inte riktigt varför men kan va hans grova hals o inte så fina huvud…:-(

Sweelin
0

#38 Han ser ju mer ut som en "normal" häst, om du förstår vad ajg menar ;)

Peppe
0

#42 nej jag förstår inte hur du menar?
Jag är ganska säker på att det är L'acteur, hittade nämligen en bild till på samma häst med en person på också och den togs vid hans box så…

Sweelin
0

#43 Jag vet enligt dej att det är L'acteur, jag sa bara att han såg anorlunda ut på kortet än på sidan, jag sa aldrig att jag trodde det var en annan häst.

Lindbygarden
0

Bland dressyrhingstarna så är det ängagårdens Dionysos som är intressant!

Han är med bland kandidaterna till vårt sto inför 2009.

Cezanne
0

Personligen så anser jag att Flyinge inte haft någon intressant hingst sen Stanford dog, men av de som finns i dag tycker jag mest om Easy Boy. Det är av rent sentimentala skäl, hans mormors mormors mormor lärde mig att rida på 70-talet!

Av de som ingått i Flyinges program i år men inte ägda av dem tycker jag bäst om Niveau.

LindaKarlstrom
0

Min favorit som har stått på flyinge är solklart Coriall 1100. Jag har inte så stor koll på vilka som är där nu… ÄRF har i alla fall en häst efter Eighty Eight Keys xx.

lisette
0

#44 nu har jag inte varit inne på flyinges sida o tittat på hästne, men förmodlgien är det ett uppställt foto ochm an kan ju inte ens jämföra ett sådant foto med de som peppe tagit. klart att hästen ser annorlunda ut.

Alex
0

Nu har jag kikat, och rent utseendemässigt så tilltalade Dionysos mig. Resten skiter jag i, för jag förstår mig inte på det där ändå. :P

Fast även om jag skulle hålla på med den sporten och ha ett sto som jag skulle betäcka så hade jag aldrig använt en flyingehingst ändå. Vill inte stödja den sortens hästhållning…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Marrsson
0

#46 Jag håller med dig!

Stanford ! Han var helt fantastisk.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

AusaBausa
0

http://www.flyinge.se/avelsport/hingstar/qalle.htm

Qalle härstammar från samma stofam som min delägarhäst, nämligen stofam. 50 och han som hade den stofamiljen var jag skötare i hans stall för hundra år sedan..

Kul m fler hingstar från den stammen Amiral kom ju med därifrån..plus ngn till som jag ej minns namnet på… hrm!

exitingsvillemo
0

#49 vad menar du med att du inte vill stödja den sortens hästhållning?

Måste nog välja Floresco. Vald endast pga utseende ;)

Alex
0

#52 Där hästarna inte får vara hästar, utan mer objekt som ständigt måste vara snygga.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Smex
0

Bland flyinge hingstarna tycker jag om black Coffee.

Annars så dunkar mitt hjärta extra hårt för Don primero, eftersom de avkommor jag har sett, oj det går inte att beskriva hur snygga dom blev.

Såg ett sto efter Don Primero fick 9/9 i hoppning och gångarts diplom som tre åring. Ägaren höll på att svimma på stället.

exitingsvillemo
0

#53 Jag har inte en aning om hur hästarna har det på Flyinge, därför jag frågade, är faktiskt intresserad. Men menar du att dom aldrig får vara ute och så?

Får tex en ridskolehäst vara ute MKT i jämförelse med en Flyinge-häst?

Jag låter inte sarkastisk, jag VILL veta =)

Alex
0

#55 Känner en som var där vid nåt tillfälle, hennes kompis jobbade där tror jag. Inte säker på när det var, men då fick i alla fall hästarna vara ute max en timme om dagen. De red aldrig ut på hästarna för att de blev för heta och svårkontrollerade (undrar vad det kan bero på…) och de stod inne med fleecetäcken när det var 30 grader varmt, för att de skulle vara rena och fina när det kom besökare.

Hon hade en diskussion med stallchefen om det här, så att det var inte bara som hon såg det hela, utan hon fick det allt bekräftat och "förklaringar". Förbannat tragiskt om jag får säga det själv.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hannybee
0

Oj! Många… Robin Z, Lovson, Careful, Jaguar Mail… M.fl.

Peppe
0

#56 när vi var där på flyingedagarna förra året så stod det faktiskt några hästar ute i regnet utan täcke (jag hade inte ens släppt Blacky utan täcke den dagen). även inne stod det några hästar utan täcke, Power Boy bland annat. Flyingedagarna äger rum i typ november tror jag? =)

Alex
0

#58 Ja det var väl kanske deras timme att vara ute då, då ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Marrsson
0

Jag tror inte att hästarna på Flyinge lider. Dem har de så grymt mycket bättre än många andra som står med lera upp till knäna i dåliga täcken eller inga alls.. Då säger många att dem lever som hästar ska göra. Men så är det ju inte.

Sen är det inte så många som står inne hela tiden heller. Jag var på praktik på Flyinge en period och då var jag mycket med både avelstona med fölisar och unghästrna och dem gick på lösdrift då iaf.

Jag tycker inte att det är befogat att se ner på Flyinges hästhållning. Det är trots allt där som sååå många av våra största ryttare har blivit fostrade.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Smex
0

Alla unghästar och ston med föl går ute mycket, eftersom det är ju unga djur som behöver röra på sig för att få muskler.

Hingstarna har man väl inte så mycket hagplatser till. Men oftas så är det också hingstar som är född i tyskland där dom aldrig får gå ute.

Vet om många hästar ifrån Tyskland som kommer hit. Då kan man bara ha dom ute max en timme om dagen just för att dom blir för glada och spralliga och går igenom staket och människor, ja rubbet.

Så Alex, du stödjer inte Tyskland hästhållning, och det gör inte jag heller.

Alex
0

#61 Haha okej, då är det Tysklands hästhållning jag inte stödjer då. ;)

Nej men blir de glada och spralliga av att komma ut borde det väl lugna sig efter ett tag, om de får gå ute längre? Får de bara vara ute en timme är det väl klart de blir spralliga till max den tiden.

Var på Stockholm Horseshow och såg hoppclinicen där det bl.a var en Flyingehingst med. Då sa de att de i början av varje ridpass låter hästarna springa av sig energin och busa och bralla, innan de börjar arbetet. Det hade inte behövts om de fick gå i hage på dagarna…

#60 Att det är bra ryttare där har väl inget med saken att göra? Hästarna mår väl inte bättre för att Sverige får fler toppryttare?
"Sen är det inte så många som står inne hela tiden heller" För min del räcker det faktiskt om det så bara är en. Det är ju himla bra att stona, fölen och unghästarna får gå på lösdrift. Men hingstarna då? Ska inte de få leva också? Stå i box hela dagarna är inget liv för en häst. Inte ens om den är fin och värdefull. Tror jag de skiter i själva faktiskt. ;)

Rätta mig gärna om jag har fel, men min gissning är att de inte har direkt stora hagar att gå i när de väl kommer ut heller?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

evisj
0

Robin Z

Jojaton
0

Robin Z, Balougraph (älska hans bläs <3 :D), Laptop, Niveau. Har bara gått efter utseende ;) Eller ja, kanske inte Robin då men dom andra :P

Johanna - Instagram