Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: raser
Läst 3782 ggr
KallaMigMimmi
0

Hästras jag gärna vill..

Måste bara kontra lite med detta inlägg, finns ju så många bra egenskaper med hästraserna också:)

så..Villken hästras skulle du gärna köpa?

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Anna
0

Skulle kunna tänka mig ett halvblod i lite nättare modell.

Även stora D-ponnyraser som t.ex connemara.

Sedan har jag absolut ingenting emot korsningar, lyckade korsningar blir ofta väldigt lyckade!

Jag är nog lite åt sportmodell-hållet vad gäller hästarnas kroppsbyggnad, men älskar även nordsvenskar och ardennrar. Tinkrar är vackra men de känns slarvigt framavlade eller vad man ska säga…

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

thilda-
0

Jag ÄLSKAR Gotlandsruss :) så dom vill jag gärna ha vid min sida hela livet ut! men förutom dom så är det Varmblods travare som gäller!

KallaMigMimmi
0

min lista:

Arab - deras svävande steg tycker jag är helt fantastiska! och vet ingen annan häst som har en sån utstrålning. (alla är inte nervösa)

Hafflinger - lugna, smartaoch säkra hästar med blond man:)

Halvblod - Bästa tävlings hästen! 

Varmblod - Tycker jag har en spec personlighet och har den där lilla gnistan. mkt arbetsvilliga.

tezzie
0

Ett halvblod vill jag ha, inte den grova och tunga modellen. Hoppstam :)

Kan även tänka mig ett kallblod som en "andra-häst", som en allround häst till hela familjen :)

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

En islänning till vore inte så dumt. :)

hhannaz
0

Jag vet inte riktigt, men om jag skule köpa häst så skulle det säkert bli ett halvblod =)

Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

joooossan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen aning :O Trivs så bra med min än sålängeOskyldig Jag går väl mest efter personlighet och så, har rätt svårt för att säga en viss ras :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

[MartinaPettersson]
0

MORGAN har vuxit fram som en stor favorit hos mej, dock gillas även halvblod och den "rätta" sortens arab, vissa araber är inte fullt så vackra.. Welsh sek. B är också en underbart vacker ras, även cobbar och New Forest går hem.

Men morgan tar helt klart priset! :D

KallaMigMimmi
0

#7Absolut:) håller med dig, personligheten är något av det viktigaste. men kropstypen spelar ganska stor roll beroende på vad den användas till, tycker jag.

Mkt fin häst!:)

Sweelin
0

Ett superfint halvblod med bra hoppstam och med en surperfin uppbyggnad som kan komma långt i både dressyr och hoppning!
Med världens härligaste personlighet och är framåt och pigg!

*dregglar*Cool det är liksom det jag absolut vill ha!

Men annars kan jag tänka mej ett varmblod också ;)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Maliiin
0

Jag har ju köpt mig den rasen ja vill haTungan ute Shetlandsponnyn!

Men skulle jag ha en ridhäst så skulle jag nog satsa på fullbloden! Då jag haft å göra med endel fullblod och har blivit förtjust i dom flesta!

exitingsvillemo
0

Shetlandsponny skulle jag inte kunna leva utanGlad. Ridhäst blir det Fullblodet. Dom är fantastiska. Känsliga och intelligenta.

Eller en PRE… Hm finns ju så många fina raser.

Alex
0

För mig finns det fortfarande bara en ras - islandshäst ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nordqvist
0

Jag skulle vilja ha en liten och grov häst. Kanske inget kallblod, isåfall av den lättare typen!
Annars så är det shettis eller korsningsponny kat c- eller d!! ;)

Zaphix
0

Jag skulle kunna tänka mig en fjording, fast en stor sån. Runt 150. :)

Eller ett halvblod av dressyrstam, grov och ganska stor. Eller en varmblodstravare, men av den grövre modellen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Peppe
0

SHETLANDSPONNY!

Eller en ridponny. Ras kvittar men det ska vara en sportponny med gång

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lueur
0

samma som alex, finns bara en ras och de är islandshäst.

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

Trojaa
0

Har ju ettt amerikanskt varmblod, lite grövre. Gillar ju varmblod och nordsvenskar. Men en arab eller shire har jag ALLTID velat ha ;)

andaloce
0

Jag har många "favorit" raser som jag skulle vilja ha. Har ju en av dom, shetlandsponny. så nu står nog welsh sek A el B på tur. Men är även sugen på någon D ponny eller liten häst jag själv kan rida på, liten nordsvensk (travare) eller welsh sek C el. D.

IdaT
0

Shetlandsponny och Welsh mountain står på min önskelista.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

IdaT
0

Shetlandsponny och Welsh mountain står på min önskelista.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Lorita
0

Just nu står en welshhingst högst på önskelistan (inte skimmel)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Marija
0

Tycker som #16. En sportponny/häst, rasen kvittar! En fin d-ponny eller en något mindre storhäst skulle jag inte säga nej till Flört

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

youtube1
0

Shetlandsponny-Så starka o söta.

Polskt halvblod-I love dem o att min skötar häst är de.

varmblods travare (varmblod)-orkar inte skriva

gotlandsruss(russ)

New Forest

Connemara

Svenskt halvblod

iita
0

Arab eller varmblods travare

Zabbio
0

Varmblodstraare helt klart! :P

Kan gärna tänka mig en PRE, lusitano eller liknande. (vadå gå från ''omöjlig att samla'' till ''omöjlig att länga''? x)

Eller en kallblodstravare eller isis :P

(efter att ha blivit bortskämd med tölt så blir det väl svårt att leva utan.. xD Så hittar jag ingen töltande travare - med stark tölt- nästa gång jag behöver häst om 30 år så blir det kanske en isis.. eller en tennessee walker, töltande morgan eller annan amerikansk töltras om de har blivit vanligare då eller går att få tag på till ett överkomligt pris.)

Paso fino har ju en lustig tölt-trav som jag hade kunnat tänka mig om den är lika mysig som den ser ut :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

berry
0

Arab, Engelskt fullblod

Båda är sportiga, starka mentalt, smarta och min typ av häst ;D

J-Parnebo
0

skulle kunna tänka mig halvblod,arab,fullblod även korsninga^^

perletroll
0

Shettlands ponny och kallblodstravare, det ska vara mkt hår

HannaT
0

Hade jag köpt mig en häst till, då hade det nog blivit ännu ett halvblod :B

Annars är ju PRE-hästarna otroligt vackra.. Har dock inte ridit någon sådan.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Zadeira
0

Kallblod av någon form, mums!

Är ju lite småkär i alla fjordingar, ardennrar och nordsvenskar, så det hade nog blivit en sådan. Ev ett grovt halvblod.

bebbe
0

Nu är det ju så att jag håller på att avveckla mitt "hästeri", och jag kan tyvärr vaken rida eller köra på grund av min sjukdom, men en Islänning hade annars varit trevligt, tycker att dom ser så busiga och "levande" ut, och starka är dom ju oxå.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

#32# Håller du på och avvecklar??? Hur kommer det sig då?

denisesalomonsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jadu, ingen aning trvis till 110% med min lilla kille, svensk ridponny, d-ponny då. Helt underbar må jag säga duktig i dressyr (när han själv vill, är än bara 5 år.) och har bra hoppförmåga som kan höjas till ännu en nivå. Ska då snart ta dressyrlektioner med honom så någon mer hoppning blir det inte än på ett tag men de kommer senare :)

Så han trivs jag super med! =) (ursäkta mig på bilden sitter och pratar med en kompis som tar kort och lambi som han kallas tycker att det är lite roligt att titta på alllllt annat ;)

bebbe
0

#32 för att både Inge och jag är fulla av värk, tänker bara behålla 5 ston och 1 hingst.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Molla
0

Quarter för ett extremt bra psyke och stor ridbarhet

PRE eller liknande för de är extremt snygga

Isis för att jag är uppväxt med dom och sitter i hjärtat

Morgan känner ingen, men är ett stort vill ha!!

KallaMigMimmi
0

nägon fär gärna översätta förkortningen PRE?? för migGlad

värkar vara många som gillar den rasen…aldrig hört förut..

lisette
0

pura rasa espanola eller liknande.. ;)

Spiritinthesky
0

hade jag råpd skulle jag ointe tacka nej till en frieser, snygga som satan, och utveckla min ridning, lite ademiskt kanske (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Anna
0

#37 Pura Raza Española :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Alex
0

#37 Det korrekta namnet på andalusier.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Kimpa
0

Har tidigare haft några halvblod, men efter att börja rida PRE kommer jag aldrig byta tillbaka.
Trots mitt hoppintresse, har mitt ungsto en ENORM vilja att hoppa. Hon bjuder på allt man styr henne mot och ÄLSKAR det. Att samlingen och energin finns gratis gör det hela väldigt lätt också.

Kimpa
0

Fast om man inte ska rida är shetlandsponnyn oslagbar på alla sätt och vis!

Kattapult
0

Islänning eller något kallblod kanske :) Eller kanske nån andalusier då :)

olympiathurfjell
0

Arab -Gillar deras sätt och de är ju grymmt fina

Men annars är jag inte så ras beroende. Jag gillar inte kallblod. Så de flesta hästar som är lite nättare

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Primee
0

1. Varmblodstravare

2. Lettiskt halvblod

är väl "mina" raser. Men jag har ju alltid önskat mig en shettis, sedan "stallgänget" var på Hästivalen o de hade shettisagility ^^,

IdaT
0

#41 Det korrekta är väl Pura Raza Española, före detta Andalusier?

Kimpa
0

För att vara helt korrekt måste alla vara avelsvärderade ,inskrivna i den Spanska stamboken för att få heta PRE. Väldigt nogrant med det då de har den äldsta stamboken som sträcker sig från 1500-talet.
Är de inte något av ovannämda går de under namnet Andalusier istället.

Mille
0

Gotlandsruss är den ultimata hästen!

Annars hade jag kunnat tänka mig en welsh mountain om man får nåt hästintresserat barn nån gång och om den skulle vara till mig vore en nordsvensk travare eller annan grövre ras trevligt.

niare
0

jag skule gärna ha en frieser eller en PRE de e ju tyvärr priset som jag bangar på :P

Kimpa
0

#50 jag har ett hoppglatt PRE sto som inte är alltför dyr…Flört

KallaMigMimmi
0

Aha Andalusier, dom är väldig väldigt fina! Skulle gärna villja rida en riktigt fin PRE någon gång:) men jag tycker den är för fin för att ha själv hema på gården.

divansson
0

Varmblodstravare, gärna en som är 150-160 dock.  ;)

Kaspisk häst, gillar, riktigt tjusiga
Criollo - kan väl tänka mig hur jäkla svårt det är att få tag på en dock..
Kingermustang, också svårt att få tag på, synd det.
Spotted saddle horse, tycker de ser så trevliga ut.
Pasohästar är också fina tycker jag.

Visst, det är inte sådär jättevanliga hästar kanske, men de ser trevliga ut, fina huvuden på flera.. vet för övrigt inte om jag har stavat namnen rätt nu.

Tusen
0

Är väldigt sugen på ett övervuxet russ eller en liten Islänning. De är förvånandsvärt lika trots alla olikheter. Har hagen full av russ men ju äldre barnen blir dessto mindre får jag göra med den, så en egen skulle vara kul att ha.