Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4364 ggr
exitingsvillemo
0

Box eller stallgång?

För att inte kapa tråden "rida i hästens hage?" lägger jag ut en ny tråd.

Vart ställer ni hästen när ni ska göra iordning den för ridning/körning/mm? Boxen eller stallgången?

Själv använder jag alltid stallgången, då jag tycker att boxen är hästens hem, där den får vara ifred och bara vara. Tror att även hästar måste få vara ifred någonstans. Ungefär som en hund och dennes korg.

Sweelin
0

Beror på, om det är fullt i stallgången så blir det ju ändå boxenObestämd

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

RubHel
0

Säger samma sak som #1. Är det fullt i stallgången blir det boxen. Vi har bara två uppbindningsställen i stallgången och det står 5 hästar i stallet. Går att ställa 3 hästar i gången, men kan bli lite trångt då.

exitingsvillemo
0

#1 det har jag förståelse för =) Det är ju svårare i större stall, med flera hästar som ska göras iordning samtidigt.

Gör ett tillägg: Vad skulle ni välja? Box eller stallgång? Om tex platsbrist inte var ett problem.

Sweelin
0

#3 Självklart stallgången väljer jag ju om det går!Flört

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Marrsson
0

Hemma varierar de, just nu håller vi på att bygga klart hela stallet så de ser inte riktigt ut som de ska. Men jag vill gärna ta ut hästen ur boxen eller lösdrift som jag har då, för jag vill hästen ska vara uppmärksam på mig och på vad vi håller på med.

Helt klart STALLGÅNG eller uppbindning utomhus.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Thorsson
0

Stallgången, dock när stallet var fullt så fick man skynda sig att ta de platser som fanns i stallgången, annars så blev det boxen, och där finns det inget lyse morr*

bubbelbubbel
0

råder ingen brist på plats så självklart stallgången, annars får det ju bli boxen..

Annette
0

Oftast i stallgången men ibland i boxen.

Detta med att vara ifred i boxen, mina hästar njuter av att bli omskötta så jag ser inget fel i att hantera den i boxen.
Jag tycker att det är viktigare att ha en lugn atmosfär i hela stallet än att låta dem vara ifred i boxen.

Zaphix
0

Vi har bara en plats på stallgången jagvill ha hästen på, är den inte ledig får han stå i boxen. Men allra helst stallgången. Stolris är alltid så sur och grinig i boxen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lisette
0

stallgången helt klart. finns det inte plats så blir det boxen.

jag köpte en häst som var en mardröm i boxen. han var aggressiv och gjorde utfall om man kom nära. han hade stått på en ridskola, så med honom var det aldrig tal om att göra något i boxen med. det var hans privata ställe. efter ett tag hos mig blev han bättre och gjorde inte fler utfall.

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I första hand ute Skrattande jag ska fixa så jag kan ha alla mina bundna ute samtidigt.

Är det dåligt väder så bror det på vad som är lämpligast just då, nu går ju mina på lösdrift. Men jag har inte boxen som någon fredad zon för mina hästar, som när veterinärn ska komma så står alla i bundna i boxarna så det går fort att spruta dom.

Spring in och ut i boxen som det ofta blir på ridskolor det tolererar jag inte.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

IdaT
0

Stallgången, men det är helt för min egen skull, det är bättre belysning, Zally står bättre, och man slipper sätta upp grimskaft för att binda upp henne.

Annars har jag inget problem med att gosa och liknande i boxen.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Ledin
0

stallgången, det där med att hästen ska vara själv i boxen e helt rätt men sen ska dom itne vakta den utan man sak kunna gå in o mysa lite.

tezzie
0

Stallgången helt klart, men är det upptaget så står jag i boxen!

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
0

stallgången för det är smidigare att fixa iordning hästen där, men det finns bara tre platser i gången så ibland får man stå i boxen.

Primee
0

Står helst på stallgången. I boxen är det så lätt att råka få med sig massa spån lite här och där.. Ibland när vi ska ut alla 3 blir det att jag får stå i boxen alt. allra längst fram vid dörren - där det inte finns någon möjlighet till att binda upp hästen -  eftersom det bara är min häst som struntar i vart han står bara han blir ompysslad så är han nöjd =)

Peppe
0

Stallgången för att det är smidigt och för att jag inte vill få spån i skorna

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

noblesse
0

Ute blir det ofta, men är det för dåligt väder tar jag oftast boxen.

Anna
0

Det blir i boxen eftersom stallet där hon står nu är så pass litet att stallgången nog inte ens räknas som en stallgång… Men om jag kunde välja så skulle det helt klart bli stallgången.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Arkan
0

Jag har min häst ute så mycket som bara går när jag fixar med henne, förutom på hösten och vintern då. Bra mycket trevligare och mysigare (så slipper man ju sopa efter sej också ;).'

Men annars säger jag stallgången. jag tycker det är jätte krångligt att binda upp en häst i boxen och borsta där. Det är så trångt och hästen bökar med att försöka få ner huvet och få tag i de där sista höstråna. Å sen har man ju mycket mer kontroll över hästen i gången.

exitingsvillemo
0

#13 precis, inte vakta boxen. Ska jag bara mysa lite så gör jag det i boxen, men ska jag göra iordning för ridning/körning så blir det stallgången.

Smex
0

stallgången, för att sadelkammaren låg precis bredvid (LAT!!)

Men först i början då jag ägde min tjurskalle så accpterade han inte några i sin box. Öron tillbaka och visa tänderna. Han har aldrig gjort något så jag kaxade upp mig och skulle promt borsta han i boxen. Kratta bakhovarna var jag lite rädd för, men två-tre gånger så var han som han brukar vara på gången. Står snällt stilla och väntar på att jag skall krångla färdig =P

Men så var också den förra ägaren tvungen att ha honom i box och hon var livrädd för honom.

Mixie
0

Stallet jag stod i innan jag lånade ut min häst stod jag alltid på gången! Jättebred och fin gång. I stallet jag stod i innan fick man inte ha hästarna på gången.. Den var fruktansvärt smal och det var väldigt mycket folk och hästar där och alltid spring fram och tillbaka med höpåsar osv så det bästa var att göra ordning hästarna i boxen eller ute där vi har en sån bom som #11 har ;)

//Mickan

TeddyLove
0

stallgången :)

[chriistina]
0

Innan när hon stog inne i stallet så ställde jag henne i stallgången om där var ledigt.
Nu står hon i utebox så då blir det i boxen om vädret är dåligt (blåst, regn, snö). Är vädret bättre så binder jag upp henne precis utanför boxen.

thilda-
0

Luddan står lös i stallgången :) behöver inte ens vakta henne.. jag skulle kunna gå 1km och gå tillbaka utan att hon har rört på sig..

Yessica
0

Helst i stallgången, men är det fullt får man stå i boxen. På ridskolan däremot så är det ju alltid skötsel i boxen/spiltan. :) Men så är det nog på alla ridskolor, så det är ju inget nytt direkt.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Chestnut
0

Stallgången för att det är smidigare ;)

Med vänliga hälsningar
Chess

Fluum
0

stallgången, men om det redan står någon där så blir det boxen. :)