Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 1228 ggr
elin
0

western biten

Jag har läst så mkt om western att jag e helt biten av det.
Dressyr kommer alltid ligga mig varmast om hjärtat men..
Tror ni inte nisse skulle funka bra i western också?
Hon e så grymt stabil, travar över presseningar, går i vatten utan o tveka, har stora lakan över huvet, flyttar undan för tryck, rids felfritt i sidepull, kan endel kortkommandon, lyhörd.

Kan:

• Snurra i en ruta, fattar ni?:)
  • rygga genom en bombana
  • halt från galopp
  • de saker jag skrev om här ovan
  • tvära över bommar
  • öppna alla möjliga sorters grindar.
  • gå över broar
  • m.m.

Vad tror ni?
O vad finns de för nybörjar western grenar som skulle passa mig o min 5 åring? :)
Berätta hemskt gärna!
MVH Elin

/Elin

[slo]
0

Låter som Trail är rätt gren för dej :)

elin
0

okeej ^^
Vad gör man i trail?
Berätta detaljerat! :P

/Elin

[slo]
0

Det är i princip det du skrivit, öppna och stänga grindar, sidepass över bommar, backa i L-former, gå över broar. Nyckeln till framgång inom trail är att det ska gå lugnt till och att hästen ska göra det villigt och lätt :)

elin
0

okeej, tack så jätte mkt! :D
Vart anordnas de sånna tävlingar? o_0

/Elin

jen
0

#4 kolla på olika westernklubbar Skrattande

sweet_candy_
0

ska också börja med trail:) så småningom är det barrelrace o pole bending jag vill hålla på med, men får ju börja någognstans:) fasst din häst är nog lite stabilare och inte lika nervig som min:P

gejsa
0

Detta började ju jag med min fjording också när hon var ung. Många sa att hon skulle passa jättebra till detta. Men när allt las ner blev det för långt att åka och träna för mig.

[slo]
0

#6 du har aldrig funderat på reining istället? :) Ger du dig fan på det kan du säkert komma till VM om fyra år, var och kollade iår och det är ingen vidare klass på ryttare och hästar kan jag lova… ;)

Mandysan
0

#8 Hur funkar reining, vad gör man?

[slo]
0

#9 Reiningen är en fartfylld gren, som kräver en oerhört smidig och välutbildad häst. I reiningen kan du se flygande galoppombyten, rollbacks, oerhört snabba spin och hisnande sliding stops. I reining rider de tävlande ett av de tio godkända mönster som finns i NRHA:s regelbok. Varje mönster består av små långsamma cirklar, stora snabba cirklar i galopp, slidingstops, galoppombyten, spin och rollbacks. Alla mönstren innehåller dessa moment, men beroende på vilket mönster som domaren väljer, rids de i olika ordning. Alla ryttare i en klass rider samma mönster, vilket anslås en timme före start. I bedömningen premieras smidighet, finess, attityd, snabbhet och säkerhet i utförande av momentet. I VM får endast seniorhästar vara med och tävla reining, med en seniorhäst menas en häst som är sex år och äldre. I Sverige finns SRHA, Scandinavian Reininghorse Association, som jobbar för att tillvarata reiningen.

Klippt från Ridsport.se :)

Mandysan
0

Okej, det låter inte som ngt för mig iaf….