Astra till Strömsholm
Har beställt tid till Astra på Strömsholm för att få en second opinion. Stod mellan att åka till Strömsholm eller Ulltuna. Visst, Ulltuna ligger mycket, mycket närmare men har hört från så himla många att Strömsholm är mycket bättre, så känns bäst att åka dit då.
Så nu får ni hålla tummarna :) 11 december, kl 9 ska vi vara där.
håller tummarna för er båda!
Även jag håller tummarna och Wilda håller sina fyra hovar!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Lycka till

Åh, din stackare! Inte bra än. Ja, jag tror fortfarande på att det beror på dålig skötsel när hon var unghäst. Uppfödaren är ju känd för att inte sköta djuren. Tyvärr!
jag håller också tummarna så det knakar..
Hur länge har du haft henne? Tycker hon varit skadad länge nu?
Tack alla
#5 Har haft henne sen aug-06, har ridit henne regelbundet i knappt ett år sen jag fick henne.. =/

Hoppas det blir positivare hos Strömsholm, tror det var bra val, hade själv gjort detsamma, har mkt mer tillit till strömsholm än ulltuna!
Dolda fel?

#8 du kan inte peka på dolda fel efter att ha ridit henne i ett år och då ska det också bevisas att säljaren visste om felet.

#9 det måste väl inte vara så att säljaren visste om felet för det ska kallas dolda fel?
jag har en vän som köpte en häst i sommras och efter några månader blev hon halt och åkte in och röntgade så hade hästen lösa benbitar i kotan och det klassades som dolda fel och köpet gick tillbaka, men säljaren visste ju inte att hästen hade lösa benbitar i kotan..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#10 det är helt rätt och att komma nästan två år efter det borde vara omöjligt.
Nej det är två eller tre år som gäller
Det beror ju på vad det är för fel givietvis men är det ngt som kan påvisas att det är ett medfött eller väldigt tidigt fel så går det under dolt fel..
Det är jätte klurigt att sälja häst..

#12 ett dolt fel måste ägaren känna till innan och ha men tidigt en häst i ett år och den sen blir sjuk då är det väldigt svårt att bevisa. Max tre månader efter köp och man pekar på ett fel då kan det räknas som dolt.

ett dolt fel är väl när ingen vet om det? vet ägaren om ett fel och inte säger det till köparen så är väl det någon typ av bedrägeri? Jag har också för mig att två eller tre år efter köp som dolda fel kan gör att köpet går tillbaka, men köparen måste kunna bevisa att skadan fanns vid köpet och det blir lite svårt…

0-3 månader efter det är det svårt att bevisa att felet inte är orsakat av nya ägaren.
Det stämmer inte alls… Ett dolt fel är ett fel som ingen känner till..
Det är jätte lång tid efteråt som gäller.. Jag ska fråga ngr uppfödare som jag känner och se om de vet..
Det svåra är att kunna påvisa att det fanns vid köp men är det ett medfött fel som inte upptäckts så är det ett dolt fel.. Såvida man inte skulle märkt det på en vetundersökning..

#17 hur ska man kunna påvisa att felet inte uppkommit under dom två hästen haft en ny ägare 
#18 jag vet det är helt sjukt om man får lov att säga det! men sen är det lite olika om man köpt hästen av näringsidkare eller privatperson tror jag..
En uppfödare jag känner sa att hon rent krasst måste hållai pengarna i tre år egentligen för att vara säker…
Det beror väl på också om det är ett fel som de vet inte bara "dyker upp" utan medfött..eller om det är så illa att det måste ha funnits under en längre tid..
Dolt fel är två år.
Med vänliga hälsningar
Chess
japp två år..

Jo det är en viss skillnad men köparen måste också bevisa att den inte varit oaktsam och förstört hästen.
Som säljare så kan man inte ansvara för skada köparen åtakommit och att två år efter köp bevisa att skadan var där det är nästan omöjligt och vid reklamation det ska göras omedelbart och nu har det gått nästan ett år….jag är övertygad om att säljaren inte har något ansvar längre.
Vad jag vet köptes Astra från en privat person.
Jag har ju ingen aning om vad det är för skada, när skadan uppkom eller ngt alls..
Det är inte mkt som är dolt fel.. så det är ju inte så att man kan reklamera vad som helst..
#22 Det spelar ingen roll hurvida det är näringsidikare eller privatperson. Givetvis måste man kunna styrka med veterinärutlåtanden att skadan har uppkommit tidigare.
Vet bla ett fall med en B-ponny som spatt upptäcktes på 11 månader efter köp, det fallet ska upp i rättegång. De har krävt skadestånd, ska bli spännande och se hur det går…
Med vänliga hälsningar
Chess

#24 att föra det till rättegång är en sak att få rätt en annan, då ska säljaren handlat i uppsåt och det är svårt att bevisa.
det är ju det som är så svårt för säljaren behöver inte handlat med uppsåt utan det är ju det som är grejen med "dolt fel"
Fast som sagt rättegång känns overkill innan man ens talat med personen.. frågan är också hur länge säljaren i sin tur hade hästen.. och har den personen i sin tur "inte fått hela sanningen om hästen"

#26 det kommer inte att gå som dolt fel, tro mig…..så jobba för att hästen ska må bra inte för att få ut pengar av en ovetande säljare och sen är det ju så att har man ägt hästen ett år så kan den gå sönder, många hästar rids sönder varje år

jag vet en som reklamerade sin ponny för dolt fel. dom hade ägt den i drygt ett år tror jag
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#26# Precis! Och så var uppfödaren en som redan är anmäld flera ggr för vanvård av djur så det kan ju vara en poäng för RubHel. För så himla länge hade ju inte "privatpersonen" Astra.

#29 hästen har haft en ägare i mellan och efter så många år gäller inte dolt fel och jag betvilar starkt att andra ärgaren kan fällas för dolt fel om så är fallet så tror jag jag slutar föda upp hästar för då är det fel på svensk lag.

#30# Jag tvivlar också på att hon kan hävda dolt fel.
Men så beror det kanske på vad Astra för fel. Inte vet jag. Men den där uppfödaren har ju kommit undan fast hon varit anmäld över 11 ggr så…. och ändå har hon hästar kvar där. Mitt förra sto bla om hon lever än. Det vet jag inte ens.
Nu är jag äntligen hemma efter en väldigt lång dag.
Gick upp kvart i fem och var i stallet kvart i sex. En timme senare var vi på väg därifrån. Lastningen gick sådär. Hon har ju blivit helknasig att lasta senaste månaderna. Men det gick ganska smärtfritt ändå.
Vi var framme vid Strömsholm halv nio ungefär, hade tid kl nio. Fick en tysk veterinär som snackade lite svenska men mest engelska. Var lätt att förstå som tur var :)
Han kunde inte alls se det som veterinärerna på Mälarkliniken hade sett *pheew* och han sa på en gång att problemet sitter i ryggen (vilket vi i stallet har diskuterat sedan början, men eftersom Mälarkliniken sa benen så har jag trott att det var dom). Fast det är klart, det kan ju ha suttit i benen, men att det har blivit bra nu.
Hon hade några små reaktioner på böjprovet i båda bak, men veterinären tyckte inte det var något att oroa sig för och att det var rätt vanligt för en häst i hennes ålder.
Han påpekade att hon hade inga muskler i ryggen och att det är därför hon har så ont. Jag har ju inte vågat arbeta henne eftersom att jag har trott att hon har haft problem med benen. Så nu är vi ordinerade tömkörning och skogspromenader :) Känns så himla bra!
Hon blev bedövad och fick kortison i ryggen, och från att förut ha varit väldigt stel i ryggen blev hon mjuk och rörde sig bra. Han sa flera gånger att "gud vad bra hon rör sig, jättetrevliga gångarter!"
Röntgade även ryggen igen och han tyckte inte han såg något särskilt. Möjligtvis några kotor som låg lite nära, men när hon nu ska sättas igång borde det bli bättre och det var inte något han oroade sig för.
Så imorgon blir första passet med tömkörning. :) Har fått order om att arbeta henne i låg form. Har även fått några ryggövningar som ska hjälpa till att stärka och stretcha ryggen.
Är så himla glad. Från att ha varit utdömd till det här. Låter lovande. Ska på återbesök om 3 veckor. Håll tummarna för att det här går vägen!
Tänkte jag skulle fota ryggen imorgon och sen försöka fota varje vecka så jag kan hålla koll på förändringar :) Lägger självklart upp bilder här om ni är intresserade.
Är så himla peppad haha :P Vill att det ska bli imorgon så jag får sätta igång!
Hon ska även få Fenylbutazon i 10 dagar nu.
Det jag nu undrar är - Hur spänner man in hästen bäst för att få henne att jobba i en låg form vid tömkörning?

Va roligt för dig!!!
Jag hade nog använt sånna unghäst snoddar(?) "gummiband" eller halsförlängare heter de väl. Om du fäster snodden under frambenen så borde de vara bra. Men då måste man ha riktigt långa snoddar så hon inte knölas ihop. Det är min åsikt men de kommer säkert fler förslag under kvällen!
Lycka till !
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Man spänner inte in henne utan jobba från marken som om du red och försök att få henne i en låg form och arbeta med ryggen.
Skönt att du kan momma igång igen med henne, det är en fin häst 
Jag vill bara påminna om det jag snart tjatat mig trött om på olika forum och i olika trådar….
Brist på ryggmuskler beror oftast på brist på proteiner i foderstaten. När tillgången på protein är tillräcklig så kommer muskelvolymen längs rygg och rumpa att återställas. Det träningen gör sen är att ge styrka och uthållighet åt musklerna.
Mitt råd till dig är att börja med att se över foderstaten och se till att hon får i sig tillräckligt med proteiner.
Sen generellt i tråden, angående dolda fel
Vid köp av en näringsidkare har man TRE år på sig att reklamera en vara (häst i det här fallet). Det man kan reklamera för är fel som funnits då köpet genomfördes. Vissa fel kan veterinär expertis säja säkert om de är nya eller om det kanske till och med är medfött. Generellt gäller att fel som uppstår inom 6 månader ska säljaren kunna visa att de inte fanns vid köpet och om fel uppstår efter dessa 6 månader så ligger bevisbördan på köparen.
Ett dolt fel är ett fel som inte kunnat upptäckas vid en vanlig besiktning. Det finns INGA krav på att säljaren måste känna till dem! Felet kan vara lika dolt för säljaren som för köparen!
Hittar man t.ex en galla i en hasled vid besiktning och inte röntgar så kan man inte hävda dolt fel om det sen visar sig att hästen har lösa benbitar där - varför kollade man inte det direkt när man hittade gallan. Skulle det däremot visa sig att hästen har en förträngning i halskotpelaren och får "slinger" medan den växer så är det ett typsikt medfött fel som inte kunnat upptäckas vid en normal besiktning.
Har man köpt hästen av en privatperson så gäller lite andra regler, men visar det sig att privatpersonen nyligen köpt den av näringsidkare så kan man gå vidare till denna och ställa krav. Så näringsidkaren ska inte kunna sälja hästen till en privatperson som i sin tur säljer vidare för att göra en "skenmanöver" och på så sätt komma undan sitt ansvar för eventuella dolda fel.
#34 Men tömmarna kan man väl ändå spänna på ett sätt så det underlättar?
#35 Enligt min beräkning ska hon få i sig tillräckligt med proteiner. Men ska räkna på nytt. Men klart att musklerna försvinner när man bara går i hage.
Då håller vi tummarna för att det ska gå vägen för er nu:o)

Va kul att höra! Pratade med förra ägaren till Astra för någon vecka sedan och hon blev jätte ledsen när hon fick höra hur det var med Astra.
Hoppas att det fortsätter i samma riktning och går bra!

#36 om du ska jobba hästen avspänt och kunna byta varv mjukt så har du tömarna som när man kör. Du går inte rakt bakom utan lite vid sidan om och då ska du kunna växla fån höger till vänster sida snabbt och smidigt.

Bättre bilder kan jag återkomma med när jag kan börja jobba mina hästar igen

#36 - nej, inga muskler försvinner även hon bara går i hagen, om behoven är täckta. Det är bara styrka och uthållighet hos musklerna som försvinner.
(ingen av mina hästar gör något annat än att gå i hagen just nu och ingen av dem är muskelfattig på något sätt….)
Säjer uträkningen att det ska räcka så får du nog utvärdera uträkningen och inse att det är fel någonstans. Har du kanske räknat på ett för litet behov? Det är ganska vanligt att man använder för låg kroppsvikt på hästen att utgå ifrån… Även att hästens behov inte överensstämmer med tabellerna.
blev dubbelt

#41 jag håller med dig och ska man bygga muskler så bör man dra upp lite på proteinet. Gäller oss människor också, utan byggstenar till musklerna så blir det inga muskler och muskler byggs av protein.
Jo det vet jag, att det är byggstenar. Och ska se över foderstaten, vet att hon kommer behöva mer nu när hon ska sättas igång.
Men hon måste ju ändå arbetas också för att förberedas för ridning senare, stärka upp hennes nu så dåliga rygg.

#44 det är ett ypperligt tillfälle nu att bygga rätt muskler på henne, skynda långsamt bar och jobba med formen.
Var nyss nere i stallet, nästan alla hästägare var där, riktigt trevligt. Fick lite tips av en som brukar tömköra sin häst och så också, så det här kommer nog gå bra ^^ Som sagt, skynda långsamt. Det här ska gå bra :)

Vad härligt RubHel. Hoppas verkligen att det går vägen nu.
När åkte du ifrån Strömsholm? Var ju där med i dag med min schäfer. Hade jag vetat att du var där hade jag gått in och hälsat på dig. :) Så hade vi kunnat prata lite mer om, ja du vet.
#47 Hmm, vi åkte nog därifrån vid ett tiden… Är inte helt säker.

#48# Ok, då hade inte jag hunnit komma dit än.
Himmla skönt att det inte var större fel på henne :) Hoppas Eran träning går bra nu med :)

Åh vad roligt att höra Rubi! :D Hoppas det går åt rätt håll nu då! :D
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#38# Frågade du om Soya då om hon överhuvudtaget lever? Finns hon kvar hos hästhandlaren? Eftersom hon varken vill ringa eller mejla mig så antar jag att det har hänt något.
Pm:a mig om du inte vill berätta här.

#52 - Har pratat med både Linda och Eva? men bara om Sulliwan. Allt verkade vara bra där iaf. Frågade aldrig nåt om Soya tyvärr. Hon svarade på mitt sms direkt och sa vilken tid jag kunde ringa henne.

Jasså, har du pratat med Eva med? Då står han också kvar där än alltså. Herregud säger jag bara. Den hästen lär inte heller hålla något längre då när den väl börjas ridas. Stackars hästar.
Ja, ja bryr man sig inte mer om sina hästar så ……men jag kan ju inte annat än beklaga att jag sålde Soya till fel person. Detta öde hade jag verkligen inte önskat att hon skulle fått.
Allt verkade bra där!!! Vad grundar du det på? Har någon varit där och med egna ögon tittat på hästarna?

#54 - Varför skulle inte han hålla??
Har tömkört Astra idag, ca 20 minuter. Hon var superduktig :) Verkade verkligen uppskatta att få röra på sig och arbeta lite. Känns skönt att vara igång! :)

#56# Inga mineraler och för lite grovfoder osv. Hon är ju känd för att missköta sina hästar. Men varken du eller hon verkar förstå det. Vi har ju t o m visat tidningsurklipp om henne här på forumet. Jag har pratat med Linda och hon ville att någon skulle åka och titta på hästarna ifall om dom var smala osv. Men sedan brydde hon sig plötsligt inte mer och inte vill hon ringa upp heller.

#57# Vad skoj RubHel. Ursäkta trådkapningen. :) Men du känner ju till detta nu du med.
Kan ju bara på detta sätt skriva om det och hoppas att ingen annan gör samma tabbe.
#57 Underbart :D
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling