Foderfunderingar
Har fått årets höanalys och det blir ännu svårare i år än förra året :/
Kvoten ligger på 9.4… förra årets var 8.6
För att komma till saken vet jag inte vad jag ska ge för foder. Blacky äter inte mer än 6.5 kg hö/ dag så det måste fyllas upp med krafft, men vilken sort? (vill inte ge pellets..)
Behövs ju nåt med låg kvot. Funderar på att börja med betfor igen för att sänka kvoten?
Müslin jag använder har en kvot på 5.7 (hade som sagt högt proteininnehåll förra året också). Fortsätta?
En annan fundering är vad som händer om hästen har ett underskott på MJ? en häst med proteinbrist tappar ju muskler och blir helt tunn, men hur ser en "MJ-brist-häst" ut?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ingen som vet det sista ens?

Om kvoten är så hög varför måste du ge kraft då menar du? Vad är analysen?

#2 min kuse käkar inte mer än 6.5 kg hö / dag. han klarar sig inte på bara den näringen som du nog förstår…
68.4 smb rp / kg foder
7.3 MJ 7 kg foder

ingen som vet vad som händer om hästen får för lite energi (men tillräckligt smb rp)?
Blir den bara slöare eller faller den ur? isf, på vilket sätt? tappar muskler?
Om hästen får för lite energi så tappar den hull.
Sen förstår jag inte ditt problem. Det GÖR INGET att det blir proteinöverskott, du behöver inte nödvändigtvis leta efter ett lågproteinfoder utan det går bra med ett "normalt" kraftfoder också.
Eller varför inte ge betfor med olja på? Du kan ge massor med betfor, det finns ingen direkt övre gräns för hur mkt betfor du kan ge eftersom det mest innehåller fibrer…

#5 som sagt han äter inte mer än 6.5 kg hö/ dag. Han klarar sig inte på bara det utan måste äta kraftfoder också annars tynar han ju bort…
Så du tycker jag ska ge betfor? har hört blandade åsikter om betfor på sista tiden

Vad är det för fel på lucern?
Bara en undring..
#7 - lusern är nästan överkurs när man har ett grovfoder med såpass högt proteininnehåll som detta.

#7 känns som att det räcker med protein redan…
#6 - det vandrar många skrönor om betfor, vore intressant att veta vilken av dem du har råkat på?
jag ser ingen anledning att låta bli betfor, om det funkar rent praktiskt för dig att ge det.
Själv ger jag det inte, men det är bara för att det är knöligt rent praktiskt. Inte för att det skulle vara någon nackdel med det.

#10 det är delvis rent praktiskt det blir jobbigt. kör ju samarbete och kan nog inte kräva att andra ska komma ihåg att blöta betforen åt mig…
Har hört en del olika anledningar. dom vanligaste är att det är helt onödigt, bara snabb energi och godis. en person (som anses vara väldigt kunnig) säger att det skulle vara direkt skadligt med betfor. dock kommer jag inte ihåg anledningen för tillfället…

Vad intressant det skulle bli om alla som har åsikter om betfors farlighet kunde styrka det med lite fakta… 
I ditt läge hade jag jublat mig fördärvad, för övrigt! Fick hem nytt hösilage igår, om man kan kalla det för det… 77% TS, vilket är ungefär 17% högre än jag vill ha, men min leverantör är totalt oförstående och påstår att "alla" vill ha torrt hösilage. (Jag upplyste honom om studier på inplastat hö, mögelrisk, kondens innanför plasten m.m. men fick till svar att det inte är någon fara. SUCK!)
Nästa grej jag såg på pappret var att det är 27g smrp/kg foder. Jag fick ett hysteriskt anfall när jag läste det, och frågade förstås varför leverantören trodde att det var så lågt värde. "Äh, men det gör ju inget," säger han då. Och jag som trodde att han var seriös och kunnig… 
La ut lite till hästarna som tittade på det, luktade, tittade skeptiskt på mig och lunkade sedan iväg för att gnaga på rötter istället. Jag känner mig SÅ schysst! De älskade hösilaget jag hade innan det nya kom, men det här äter de bara för att stilla den värsta hungern. Det mesta verkar bli kvarlämnat som sovplats åt fölen istället. 
Min kraftfoderkostnad förra året låg på cirka 250:- per månad på ett fullblod, en shettishingst och 2 dräktiga shettisston. I år får jag vara nöjd om jag kommer undan med den kostnaden per vecka på fullblodet och de två stona! (Hingsten har ju gått ur tiden och fölen äter inte kraftfoder ännu.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#12 vi har alltid skyhögt protein i höet. det görs till mjölkkor egentligen. jag tycker inte det är roligt, jag vill ju pyttsa en massa 
hösilaget jag hade ett år var det hela 82.2% TS! 48 i smb. rp

Jag är inte alltför insatt i detta här med betfor och jag ger inte det till min häst. Men egentligen… Hur hälsosamt kan det vara att trycka i hästen en massa socker? Hur blir det i magen? Kan ju bara tänka sig själv hur man blir om man vräker i sig massa sött.. Sen har jag hört att betfor inte är så bra som många säger. Innehåller resterna..
Har pratat med ett par stycken nu som pysslar en hel del med foder och alla har faktiskt varit emot betfor! Dom har sagt att det var det mest vanliga som man gav tidigare! Men fler och fler slutar med betfor just för att dom inte riktigt ser någon anledning med å ge betfor. Men sen finns det ju självklart massa som börjar ge betfor till sina hästar! Men jag skulle aldrig ge min häst betfor iaf med tanke på vad man hört alla dessa människor berätta! Men alla har vi olika åsikter…
#11 - det är långt ifrån bara snabb energi i betfor! Sen är hästarnas matsmältning annorlunda uppbyggd än vår - kom ihåg att även gräset innehåller höga halter av socker!
Min "foderguru" anser att man kan ge hur mkt betfor som helst i princip.
#14 - som sagt, hästarna fungerar inte som vi. Och betfor är långt ifrån "en massa socker".
Kiom gärna med konkreta anledningar till att låta bli betfor så ska jag se vad jag kan hitta för FAKTA om dessa anledningar.

Som jag skrev så har jag inte stora kunskaper om betfor! Utan jag säger vad JAG hört och fått veta! Betfor innehåller melass och rester från sockerbetor! Så är det inte massa socker i betfor då? Och VARFÖR ger man betfor? Har hört några säga att det är bra för magen… Men för å hålla igång magen ger jag linfröolja och linfröpellets..

Jag ger betfor för att hästarna inte ska få äta allt torrt. Har ju en dammallergisk häst bl a. Då behövs det blötläggas. Fast jag ger 3 dl betfor och massor av vatten till just nu, 5 hästar. Så det blir inte så mycket per häst. Min dammallergiska häst får det mesta vattnet. :)

Ska korrigera en grej i inlägg #12. Kostnaden för kraftoder OCH lusern ska det vara, för lusern är ju ett grovfoder. *duh, glömde…*
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#17 Jo jag tänker ju på dessa som fodrar halva krubban full med betfor! Det kan ju inte vara hälsomsamt! För det ÄR socker!
Jag ger mina betfor. Har hört att det innehåller mkt fibrer och är bra för hästens mage och tarm.
Som AnnaLundin redan skrivit så innehåller ju gräs också väldigt mkt socker…
Men förstår inte riktigt heller de som fyller "halva krubban" med betfor.
#0 har inte riktigt förstått vad det är du vill höja, med hjälp av kraftfoder?
VILL inte hästen äta mer hö/dag eller väljer man att inte fodra nå mer?
Är det energin du vill höja?

#20 han äter inte mer än 6.5 kg hö / dag. just nu har jag problem med att ens på i honom 4 kg/ dag 
Jag vill höja energin
#21 hm, en kräsen rackare…
Hittar du ett bra energi-fodermedel så tycker jag att du kan bortse från protein värdet i det fodret.
Om din pålle inte äter mer grovfoder än så, så gör det ju inget om proteinvärdet ligger lite högre i kraftfodret… Förstår du? blev lite virrigt kanske.

Salsa har müsli i liknande uppsättning som fibergi…sör att nämna ett till foder :o)
Jag ger Salsa bas till min 2 åring då vårat hösilage har bra med protein i, sen får han i princip fri tillgång på hösilaget.
Det fungerar perfekt och han är jättefin i hullet och växer som han skall :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#16 - Men berätta VAD det är du har hört så ska jag tala om ifall det är riktig information eller bara skrönor - som det mesta tyvärr är.
Ja, man kan ge hela krubban full med betfor om man vill, det finns inget negativt i det. Det är INTE rent socker man ger utan 65% ren betfiber.
Betfor innehåller främst restprodukter från sockerframställningen, dvs betfiber = det som är kvar från sockerbetorna sedan man tagit vara på sockret i dem.
Sen har man tillsatt lite melass, som inte heller det är rent socker.
Och sen
- Det går inte jämföra hästar och människor i hur vi bearbetar socker
- Hästens huvudföda - GRÄS - innehåller MASSOR med socker.
- Kolhydratdebatten på humansidan har gjort att folk blivit hysteriskt emot socker även till djuren, vilket är komplett missriktad välvilja.
Man kan ge betfor för att tillföra fibrer, som har en gynnsam effekt på tarmfloran. Melassen har också gida dietiska egenskaper.
Betfor innehåller 35% melass.
Jag ger mitt sto 2 liter (torrvikt) per dag utan att höja ett ögonbryn. Detta blötläggs givetvis.
Som Anna skriver så innehåller det mkt fibrer vilket hjälper matsmältningen ypperligt.

#24 det är salsa jag ger nu, den havrefria för att den har lägst kvot. är nöjd med det fodret =)
Kanske vore en bra ide då att ge betfor för att öka fiberintaget med tanke på hur lite hö han äter?
#27 - det tror jag är en bra idé, för mag- och tarmfunktionens skull. 

Bra idé tycker jag med,
Fibergi låg skulle nog också funka kanske ^^

Jag vet massa hästar både "skogsmullar" och högpresterande tävlingshästar som äter betfor o dom mår super oavsett ras och arbete.
Mina får betfor (shettis, Svensk Ridponny). Då min D-ponny har väldigt känslig mage o lätt får kolik skulle jag inte ens våga tänka tanken på att ta bort betforn! Även att hon får linfrö också=)
Dessutom fodrar Helsingborgs Djursjukhus med betfor om man behöver lämna hästen där. JUST för magens skull, eftersom dom står inne o orolig miljö o så. Så om dom ger det till dom sjuka hästarna kan det nog inte va så skadligt..O jag vet ingen som farit illa av betfor, tvärtom, har jag märkt skillnad att dom blir bättre av det.
Betfor är ett bra tillskott o jag skulle rekommendera det. Det skadar inte iaf=)
Mängd kan jag inte svara på hur mycket man KAN ge, men man behöver ju inte överdriva=)