Underskrift vid försäljning
Sitter och läser på lilla vita lappen, "Ägarbevis", som jag just skrivit under för ägarbyte.
"…Ägarförändringar skall införas löpande i passet av resp säljare…"
Va? Ska jag göra ändringen i passet???
Trodde att SH gjorde det när de får in passet? För så vitt jag kan förstå så ska pass + ägarbytes lappen skickas in till SH?
Gäller en quarter och då är det ju SH som gäller då de en gång i tiden uträrdade passet, eller?
Snälla hjälp en vilsen själ som aldrig sålt häst förut…

Ägarbytes lappen skickar säljaren in till SH och en ny sänds då av Sh till den nya ägaren. ´(typ som ägarbeviset till bilen)
Passet fyller säljaren i och ger till köparen. Skall aldrig lämna hästen.
Glöm inte amerikanska registreringspapperet + en transfer som ska skickas till USA för ägarbyte där. =)
Problemet är bara att det inte finns någon rad eller sida som heter typ "Ägarebyte" eller något som har med försäljning att göra??
Det närmsta jag kan komma är sidan 2-3, finns följande spalter:
"Datum för registreringen" här har registratorn fyllt i datumet när passet utfärdades.
"Ägare" Registratorn fyllde i mitt namn här.
"Ägarens adress" samma som ovan.
"Ägarens nationalitet" samma som ovan.
"Signatur" Stämpel från SH samt registratorns signatur
Ovanför dessa spalter står det bl a: "Vid byta av ägare, skall enligt svenska regler, ägarbeviset omedelbart lämnas till den avelsorganisation eller rasförening som utfärdat det tillsammans med uppgifter om den nye ägarens namn och adress för omregistrering. Passet skall därefter vidarebefodras till den nye ägaren"
Inte ett ord om underskrift i passet där heller… Ingen som vet? Ingen som sålt häst:S
Verkar som om jag får ringa till SH imorgon för att vara säker på att det blir rätt…
Men i passet står väl inget om ägaren, inga underskrifter. Är dt inte så att det på ägarbyteslappen på framsidan står alla sådana uppgifter. Passet ger man bara över när hästen säljs.
Äsch, kan inte göra tillägg/ändra mitt förra inlägg…
Såg just ditt inlägg Molla
AQHA var den enkla biten ;)
Sriv ut en tranfer, fyll i, bifoga reg beviset, skicka. KLART!!
Piece of cake :rofl:
#5 Har för mig att mamma alltid tar en kopia på reg beviset innan hon skickar iväg papprena till amerikat, så man har nåt kvar.

jag har pass ifrån tre olika föreningar.
I två står det att ägarbeviset skall in till föreningen(passet får inte lämna hästen står det oxå) i den tredje står det att ägarbeviset/passet skall in.
Ring o kolla med dom
#5 Kopia finns sedan gammalt, men tack för tipset ;)
Passet på en quarter ska stanna med hästen. Bara skickas till SH för stämpel om passet är utfärdat i annat land!
#9 Tack!
Ringde just till SH, haft hur mycket som helst på jobbet på fm, bara för att få höra att deras handläggare har tel. tid 900-1200 *morr*
Men du ska alltså köpa en quarter!! =D