Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 742 ggr
Alexaandraa
0

Byta träns?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bara undrar en sak, Fantomen har ett träns (Vet ej vad det heter :S se bild. ) På bilden har han ett ridskoleträns och jag har också ett träns som ser ut så fast med en extra rem där vid "ögglan" Och då undrar jag om det är "farligt" om man skulle köpa en pullarträns och ha när jag rider? Eller kan man inte ha olika träns på en häst? :S

Dum fråga jag vet, men jag vet inte hur jag ska skriva det XD

Marrsson
0

Min åsikt är att du ska välja ett träns som funkar för hästen. Det finns ju oftast en anledning till varför tex väljer att rida med en pullarnosgrimma eller en achennosgrimma(med den extra remmen nertill)

Varför vill du byta träns? Kanske är en dum fråga men man bör ju kanske inte byta om det funkar bra..

Mvh Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Marrsson
0

Söt häst förrestenGlad

// Marielle

Smex
0

Förstår att du vill ha ett speciellt träns just när du rider honom.

Men jag tror att han inte skulle ta skada av att du använde pullarnosgrimma. Men som Marrsson skriver, varför byta och köpa något annat när hästen passa bra i det han har.

Men som sagt, jag tror nog att det är fritt fram. men använder oftas pullarnosgrimma just för att hästen drar upp och iväg med huvudet. Många andra använder det också för att det är snyggt.

Alexaandraa
0

Mitt träns håller på på gå sönder (Han är bara min sköthäst, så det är inget måste att köpa träns, men jag gillar inte ridskolans)

Jag trökar ner tränset i min lilla ryktlåda suck, det finns inga lediga krokar till mitt träns så jag färstår att det håller på på gå sönder igentligen.

#3 han gör det du säger, han drar inte upp huvet, men han drar.

Marrsson
0

Jaha på så vis.. tråkigt att inte ditt träns får hänga på en egen krok men så är de väl för alla skötare på din ridskola.Rynkar på näsan

De bästa är nog om du frågar din ridlärare eller stallchefen om hjälp. Hon/Han kan ge dig riktigt bra tips på vad som är bäst för din sköthäst. Det är mycket svårare för oss andra "förståsigpåare" som inte har träffat hästen.

Lycka till!Glad

// Marielle

Zabbio
0

Man säger att det är bra att byta nosgrimmor på hästarna emellanåt - hindrar tryckskador och annat ofog.

Men det gäller ju att hästen funkar ändå, fast å andra sidan är min policy att om hästen inte kan gå helt utan nosgrimma bör man se över varför man har den, samt att ev. nosgrimmor ska vara löst spända, minst två fingrar på högkant över nosryggen. Men påå en ridskolehäst har man ju inte tillräckligt mycket att säga till om för att tag i eventuella brister i ridning eller övrig utrustning.

Fråga folket på ridskolan om råd och om det är ok att byta. Själv tycker jag att pullarnosgrimmor är fula och skulle hellre bara tagit ett snyggt pannbvand och mtcande vanlig nosgrimma :P Men smaken är delad så ta det du tycker är snyggt om stalpersonal säger o och hästen funkar med det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.