Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2287 ggr
bubbelbubbel
0

mula ?

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=81243

vad är en mula ? en blandning mellan häst och åsna, eller ?

__iE
0

hahah ^^ den såg kul ut ^^

bubbelbubbel
0

men den var ju jättesöt, men det är ju ingen åsna heller lixom, stor åsna, häst med åsneöron…

Sehvrin
0

#0 Ja, det är en korsning mellan åsna och häst, nämligen mellan häststo och åsne hingst. Finns även mulåsnor som är en korsning mellan åsnesto och hästhingst. Det sägs att mulan är betydligt starkare än mulåsnan.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

bubbelbubbel
0

mulåsna har man ju hört talas om…
haha, men jag tror aldrig jag sett en, och iaf inte en på 174 !

lisette
0

*ASGARVAR* vilka öron!!!! det är väl en häst för dig karoliina? ;) ser ut som en förvuxen kanin… hihi

m'Lady C
0

Så cool!

Det var ltiet så jag såg Julaln första gången jag såg henne i stallet i malmö lisette! *asg*

Hade ajg itne haft Harry så hade det kanske blitt en mula istället!

Det sägs att mulor är otroligt envisa, men när am nväl vunnit deras tillgivenhet så är de värda sin vikt tredubbelt i guld.

lisette
0

men hallå där, jullan var ju verkligen ingen åsna… ;) det var ju en gris…

bubbelbubbel
0

haha, en gris. ;P bra jämförelse..höhö.

men hon var ju söt ju, fast nja, lite mycket kanin kanske ;P

[slo]
0

O vilken snygging :D Haha, billig var han ju också, synd att man inte hade eget stall med en plats ledig Oskyldig

bubbelbubbel
0

undra hur det är att rida en sån, om dom är lika envisa som åsnor ? haha.

Eve
0

jag har en bild nånstans på något som liknar en mula, men åt fjordinghållet.. ska se om jag hittar bilden..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

reddie
0

oj, vilken bamsing!

Linjerat
0

Ja, man syns definitivt om man rider på en sån! =)

Maja
0

#5 - HAHA!! Förvuxen kanin.. ;) Hahahahaha..

E_hjo
0

Åh!!! Så söööööt! Den vill jag ha! =)

Men.. hur fasen kan den blivit så stor? åsnor e ju små!

Sehvrin
0

# 15 Inte alla åsnor, finns en fransk åsneras som kan bli rätt så stor (kommer inte ihåg vad den heter, men tror den börjar på 'p'….) Dessutom så var mamman till denna mula ett stort halvblod, tydligen

Sandra
0

Alltså.. jag ser inte vart den där skulle va söt nånstans. Helt ärligt… Jag skulle inte vilja bli sedd på en sån… =/

E_hjo
0

#16 ahaaaa =)

Men Sandra! den var ju skitsöt! =)

Sandra
0

#18 Men jag hittar inte vart den är söt.

mazze
0

#19 Inte jag heller. Om den vore mindre så hade den nog varit söt?!! Jättehuvud jämfört med kroppen… haha!

Fija
0

Den var ju supersöt!

SarahPeace
0

Viiillkeen söööt :D

Skulle va kul o se allas ansiktutryck när man red i ett bostandområde;D

Sehvrin
0

Jag tycker mulor är häftiga…. den är lite söt, men charmen med den (utseendemässigt) är ju att den ser så speciell ut (den är fulsöt) Jag skulle kunna tänka mig att skaffa en mula nån gång i framtiden, faktiskt =)

gejsa
0

Det är ju bara mulor som man kan rida på har jag hört. Korsningar på Åsna och häst. Riktiga åsnor går inte att rida dom kastar bara av en då. Rätta mig om jag har fel.

Sehvrin
0

#24 jag tror du har fel…. runt medelhavet har man ju använt åsnor både som pack- och riddjur, men jag tror ju inte riktigt på att man kan rida i form och så särskilt enkelt på en åsna…. och om de kastar av en eller ej måste ju bero på uppfostring…..

gejsa
0

Men vad är det då som man inte kan rida på? Vad finns det mer.

Sehvrin
0

#26 Jag tror att man säger att en mulåsna är för vek för att rida på… Får är nog inte så bra att rida på heller Flört

Men jag tror inte att det finns nåt djur (läs djurart) som man inte kan rida pga de kastar av en, det beror helt på individen och uppfostran (är vad jag tror)

gejsa
0

Ha, ha ja du är ju rolig. FårSkrattande……Nej det förstår jag att dom inte heller går att rida på.

Men jag såg ett Tv:program för många år sedan. Ang packåsnor och mulor. Då sa dom att just åsnor går inte att rida på men ha saker på. Däremot mulan går att rida på. Men om det var för att dom kastade av människan eller vad det nu var det minns jag inte. Något var det iaf.

Sehvrin
0

#28 ok… fast beror väl också på vilkent typ av åsna det är…. men visst kan man rida/åka på en åsna: http://www.bonairenature.com/donkey/index.html

Wiemona
0

#28 Kanske var att de egentligen är för små att rida på? Läste för många år sedan att en åsna(fast de finns ju i mga olika storlekar) helst inte skulle ha tyngre ryttare än 45 kilo. Det är inte många turister på de grekiska öarna som väger max 45 kg…En klasskompis berättade för mig för länge sedan att turisterna ridit på små åsnor upp för trappor på något berg eller något.

PimTheGreat
0

tycker synd om djuren när man säger de e fula……de kan inte hjälpa hur de ser ut, men de har också ett hjärta och känslor och är värda att älskas. Jag e skitblödig med djur……

lisette
0

har fått lära mig att sebran inte går att rida på pga de har kass rygg…

Mande
0

#32: Zebror går väl inte att rida på pga att de är vilda.. Jag har hört att det inte går att tämja zebror. Det finns ju korsningar mellan häst/zebra också, & de ska visst vara svåra att tämja de också.. Det har jag hört iaf.. :) & mulan var ju söt! Den skulle jag vilja ha (man skulle ju synas då iaf)! :)

//Mande

lisette
0

#33 men om du tämjer en zebra då? då måste du kunna rida den? nej jag har fått höra att det är pga ryggen är så rak på den. vet inte om det stämmer alls..

lisette
0

hittade detta om zebror, inte för det står så mkt…

Maja
0

Haha.. Rida på en zebra.. Haha.. Det skulle se kul ut.. ;)

bubbelbubbel
0

hon rider ju på en zebra i dendära filmen….ehm…vad heter den..äsch jag minns inte, men dendär barn filmen, rätt söt är den :)

Sandra
0

#31 Jag kan inte heller hjälpa hur jag ser ut. Skillnaden mellan att säga att ett djur är fult och att en människa är ful är att en häst inte förstår vad du säger till den. Det gör däremot en människa. Så det finns inget att tycka synd om egentligen. Den där mulan har vi ju dessutom inte träffat heller.

Wolftrust
0

Hm, ser inte bilden men måste vara denna ni menar? http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=81542

__iE
0

#40 ja :)