Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 446 ggr
lisette
0

förändring

nu är det mer än en vecka sedan brago blev kastrerad.

jag är chockad faktiskt.

först och främst över att det har varit svullet så länge. har jag rört vid skapet så har han ryckt till. det har runnit var längs benen på honom. det är ju fortfarande öppet på ett ställe där det rinner ut.

innan var han alltid med de andra hästarna i hagen, stod relativt nära dem. nu så ser jag inte honom ibland, då blir jag skraj och undrar var han försvunnit. han kan stå flera hundra meter i från dom och beta i lugn och ro.

men jag är mest förvånad över hans totala förändring i personligheten. han är betydligt lugnare. jag och grannen var ute igår med honom och grannens hund. på bortvägen ville han inte gå, men efter ngr hundra meter så började han gå som vanligt. vi stod och pratade med ngr i byn fem minuter och han stod blixtstill. gamla brago hade ALDRIG gjort det!

på hemvägen däremot kände jag igen honom. han började studsa, göra sina små "caprifoler" - lyfter från marken med alla fyra på en gång. skulle valla hunden och böjer halsen för att få mer kraft och se tuffare ut…

är det vanligt att hingstar förändras så mkt när de blir kastrerade?

bubbelbubbel
0

`haha, han är för söt.

1111
0

Det kan bli rätt stora förändringar i personlighet och temprament när de kastreras…

/V

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mm det är han, mitt lilla monster.

Eve
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi kastrerade Grandi så var det också en ganska stor skillnad. Han blev hur mycket lugnare som helst, jag tror det är ganska vanligt.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

lisette
0

det är ju lite tråkigt egetnligen tycker jag. det är ju busbrago som jag blivit kär i.. :D nu blir det som att lära känna en helt ny häst.

1111
0

Har faktiskt råkat ut för ett par exemplar hingstar, framförallt vuxna som när de blivit kastrerade blivit mer oroliga, nervösa och nippriga, blir lite osäkra på sig själva och tappar modet. Har framförallt märkts på lite mer agressiva hingstar eller hopphingstar, de slutar förvara sig direkt och tappar lite mod på hinder, inte så kul förändring…

/V

[slo]
0

#6 det är nog samma med många tävlingshästar tror jag, vet några reininghästar som blivit likadana, tappar lust och "go" eller vad man ska kalla det…

1111
0

#7 Precis. Är ju lite därför jag behåller min hingst som hingst, jag vill ju ha kvar det där lilla extra trycket och mentaliteten… Känns ju när man sitter på honom att det här är en Hingst.

/V

gejsa
0

Lustigt! Men jag har inte märkt så stor skillnad på mina två som jag gjorde till valacker. Det ända var att tex islänningen inte ville bli tagen i hagen innan kastreringen. Men efter det så kom han t o m till mig när jag ropade. Men annars tycker jag att dom beter sig som innan. Men ingen av dom var särskilt "hingstiga" innan heller så det kan ju vara det.

lisette
0

brago var hingstig som sjutton. kanske därför jag märker av kastrationen så mkt..?

gejsa
0

Troligtvis! Skrattande