Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2960 ggr
LinaN
0

Foderstatshjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver hjälp med en foderstat här…..

höanalysen i bild.

har havre, betfor och kraftt miner blå att tillgå.

han får totalt 8kg hö/dag. beöver få upp honom rent energimässigt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[slo]
0

Men min vän, vilken av dom är för kossa och vilken är för häst då? :P Du har dessutom glömt skriva ner mineralerna…

Jag gissar på att överdelen är för häst, eftersom det är lägst värden… Släng till honom 12-13kg hö och mineraler enligt anvisning på burken borde bli lagom, sen håll ett öga på formen.

AnnaLundin
0

#1 - det ena är /kg foder, det andra /kg torrsubstans, om du läser innantill… Flört

Jag har ingen aning om vad du har för häst, men förhållandet mellan energi och protein är bra så det är bara att skyffla i hästen så mycket hö som behövs för att han ska hålla ett bra hull och orka med det arbete som ska utföras. Kraftfoder är inte nödvändigt.

Jag vill däremot INTE rekommendera att ge "mineraler enligt anvisning på burken", av flera skäl. Dels brukar dessa anvisningar ge ordentligt mineralöverskott generellt, dels beror det på vilken mineralblandning du ger av och dels också vad höst innehåller i mineralväg. Fick du ingen analys på mineralerna?

[slo]
0

Aha, jag har inte fattat att det går att få upp bilderna i större format när dom ligger sådär Skrattande Förstod inte riktigt hur du kunde se vad det stod längst till höger.

LinaN
0

#2 analys på mineraler? oookie? jag brukar gå efter vad som står på tunnan änsålänge…. o orka stå och skriva av allt det…. kan se om jag kan fota det i stallet imorrn….

Men han får redan 8kg hö, och är väldigt fin i formen, får han mer hö kommer han rulla fram….. :S Se bild.

Han är kallblod, 3½, vallack, är under inridning och jobbar 5 dar i veckan (varierad träning, ridning, tömkörning, longering mm) normalfödd, varken lätt eller svår att hålla i hull.

LinaN
0

Kollade deras hemsida och hittade analys på deras mineraler som är "blå".

gejsa
0

Anna menar analys på mineraler i ditt hö. :)

Måste ju säga att din häst måste vara otroligt lättfödd som är så stor, unghäst och klarar sig på endast 8 kg.

Undrar om inte din häst tar mycket dagtid från sin hagkompis.

Jag ger mellan 7-8 kg till min isis som är 138 hög. Sorro och Gobban får över 12 kg.

LinaN
0

#6 ute i hagen får de en tuss fjolårshö eftersom de kliver ner allt o höhäckarna är inte färdigbyggda. Och det är inte så mkt de får, kanske en 2 kg var. Sen är det inte överdrivet med bete kvar i hagarna, litet här o var finns grästussar men det är inte mycket.

Jag har gett  8 kg sen vi stallade in, har provat att ge av fjolårshöet så han har att tugga på om nätterna, då blir det 3 kg årshö plus 3 kg fjolårshö. På morgonen ligger fjolårshöet spritt i boxen och är förutom det knappt rört, så han får bara årshöet nu.

han har fått 6 dl havrekross om dagen, 6dl torr betfor+vatten samt ett gäng morötter förutsatt att vi har några i stallet.

och det är ju inget fel på hullet på honom direkt, även där är ett lager vinterpäls så är det inte tunnt under det lagret direkt.

Lindbygarden
0

Men han blir inte tjockare på hö än på havreGlad

Du har ju MJ 9.2 på ditt hö och havretror jag brukar ligga kring de 10 sen ligger havren på ca 90 i smrp och ditt hö på 58..

Värdena på havren varierar ju beroende på vilken sort etc etc..

Men som sagt du får nästan lika mkt energi från ditt hö som från havre och även om det skulle vara större skillnad så mår hans mage bättre av att äta 2 kg hö mer per dag än med kraftfoder.. Sen klurar jag på om inte  blå miner är för de hästar som får mkt fosfor i maten dvs via bla havre mm..

Eller är jag ute och cyklar nu? (kan jag mkt väl varaOskyldig)

gejsa
0

#8# Håller med dig. :)

Mycket roligare för hästen också att få stå och tugga i sig 2 kg hö som kanske tar 45 minuter eller så. Mot lite havre som tar 5 minuter kanske också.

Så mycket grovfoder som möjligt är det mest ultimata. I stället för allt kraftfoder. Skrattande

LinaN
0

#8 o 9 men han äter ju inte upp, det är väl det jag känner mest, vill ju inte betala extra för ett hö som han bara trampar ner och kissar/bajsar på….

jag är för så mkt stråfoder som det går o få i en häst, och det är min klara mening, men en häst orkar inte äta hurmkt torrt hö som helst. när han åt hösilage åt han mellan 8-14kg per dag plus fri tillgång ute.

men det ordnar sig, ska helt enkelt hålla kollen på hullet o göra som jag alltid gjort, köra på magkänslan.

Lindbygarden
0

Oj, han äter inte mer? Hmmm… Ja då är det klurigare.

Men kan de inte få mer hö i hagen?

Jag trodde att det var fjolårshöt han inte gillade.

LinaN
0

#11 han äter fjolårshö om det inte finns annat att tillgå. men oftast är det spritt i boxen dagen efter. fjolårshö får de i hagen om någon i huset är hemme på lunchen. Helst hade jag velat att de har en höhäck eller något i sina hagar som man kan lägga ut ett antal kilo fjolårshö så de iaf har något o pilla med utan att det trampas ner i backen.

Middagshöet (3kg) sätter han i sig på allt ifrån 20 min till 2 tim…. beror helt o hållet på vad han ätit ute… häromdagen kom han in och luktade fräscht av julgran om hela mulen och andedräkten vart hur fin som helst ^^ o middagshöet får de mellan 17-18.30 beroende på när de kommer in.

Jag har ju provat att ge mer av årshöet och det trampas ner det med… o det känns litet jobbigt eftersom det betalar jag för, till skillnad från det gamla höet som jag får ge så mkt jag vill av utan en krona….

Däremot så funderar jag nu litet på att ev ge honom lusernstrå, för det drygar ju ut kraftfodret så det tar längre tid att äta och samtidigt får han i sig mer strå.

Sen står han ju på halm och jag är helt säker på att han käkar av den med… speciellt den halm som innehåller ljung och vissa balar ser ibland ut som ängshö…. eller de få balar av guldgul halm, de brukar också vara smaskiga att äta….. Så jag tror ju inte han lider av brist på "mage-mat" som håller igång magen.

gejsa
0

Har du halm som innehåller ljung? Eller kallar ni någon annan växt för just detta där du bor?