Varför inte klippa benen?
Varför ska man inte klippa (raka) allt hår på benen på hästar? Nedanför knät alltså
Har bara hört att man inte ska göra det, aldrig varför?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Det är ju ganska svårt att täcka benen är det första jag kommer att tänka på. Om det är kallt alltså. Sen känns det ju rätt onödigt att klippa benen, där svettas de ju knappast.
Man ska ju även vara noga att täcka rygg, länd o kors om man helklipper eftersom det är ganska känsligt, just därför helklipper vi aldrig på hösten utan spårklipper bara. Helklipper gör man isåfall på våren när det är varmare.
Finns ingen anledning att göra det. Det går inte att täcka ordentligt och hästen svettas inte där.
Det är viktigt att knäna (carpalleden), hasen och kotorna hålls varma. Antagligen inte särkilt bra om de ytliga böjsenorna blir kalla heller; lättare at man skadar en sena eller att hästen sträcker sig.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#1 men man kan ju spola kallvatten en lång stund på benen utan att det ska vara farligt? skillnad?
Ja andra stycket visste jag redan. Tycker bara det är så fult att sluta klippa ovanför knät… han har inte mycket till hovskägg, skillnaden blir en markant färgskiftning. pälslängden är det inte jättestor skillnad på
Sen plattan på ryggen man ska lämna, varför? för att det ska dämpa trycket av sadeln? har hästen 1 cm päls tror jag inte det gör nån skillnad, speciellt inte om man har padd under sadeln?
Många funderingar som jag egentligen har mina egna teorier och tankar om, men jag vill gärna höra era tankar. Kanske dyker upp nåt nytt

Pratade med en om detta i stallet. Hon säger att på stora hästar får man klippa hela benen, men inte på ponny. (om man ska tävla)

#3 platta på ryggen? Vi gör så att antingen spårklipper vi eller så klipper vi allt, lämnar ingen platta. Kan isåfall tänka mig att det är för att inte kyla ner ryggen, men då är ju den bakre delen viktigare, inte just där sadeln ligger.
Och vi klipper aldrig ner till knäna utan lämnar hela benen.
Står det nåt i TR om klippningen?
Öht tycker jag att klippning är fult, så det blir enbart för hästens skull. Finns inget sätt att få det snyggt, bara man får det jämt o fint så ser det ju hyfsat ut.

#4 Min medryttarponny är klippt överallt (inkl. benen) förutom övre delen av huvudet och en triangel ovan svansen och tävlas regelbundet :) Så det stämmer inte…
Men om jag skulle ha en häst som behövde klippas mycket skulle jag aldrig klippa benen, eftersom pälsen faktiskt skyddar (både mot lättare slag och mugg)! April har bara en lätt spårklippning, inget mer behövs.

#3 Plattan på ryggen lämnar man för att hästen inte ska få skav av sadeln. När vi helklipper hästarna lämnar vi hela benen, och ibland slutar vi ovanför knäna, men jag tycker att de ser ut som att hästen har benvärmare då haha =)

#6 den fjuttiga päls blacky har skyddar inte mot slag… får han en rejäl dänga på benen så spelar nog inte lite päls någon roll. Mugg får dom i karleden, och där finns det i princip ingen päls innan heller så..?
Blacky är halvklippt nu och blir ganska rejält svettig av de lugna turer vi tar (han är under igångsättning), så han kommer helklippas när han är igång mer. frågan är hur det blir med benen.

#8 men hovskägget ska skydda, därför man helst ska låta hovskägget vara kvar.

#9 jag köper inte den teorin…
Ur mugg-synpunkt: Har hästen inget hovskägg så finns det inget hår som kan bli blött, det finns ingenstans för gruset att gömma sig, det är lättare att se så det är rent.
jag tycker att det är mycket värre med hovskägg för då blir det tvärt om emot ovan. det är konstant blött vid regnväder, man får inte bort allt grus och det är allmänt svårt att hålla rent.
Jag har alltid klippt hovskägget på mina hästar och jag har aldrig haft nån tendens till mugg. Borstar alltid av hela hästen vid insläpp och spolar av leriga ben

men eftersom "muggen" finns i marken så kanske du inte fått mugg på dina hästar för att de bakterierna inte finns där du har häst?

Håret på benen skyddar mot smuts osv. Det är vad jag har fått lära mig, desamma om hovskägget det skyddar :P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Att spola av benen en stund är ju inte riktigt samma sak som att gå ute hela dagen i kallt väder.
Hos människor är man noga med att hålla knänaoch lederna varma under ansträgning (eh..ja utom joggare som springer i shorts på asfalt mitt i vintern..). Vi har visserligen mer muskler och bättre genomströmning med blod i benen, men leder fungerar ungefär på samma sätt när det gäller kyla och värme. Kyla en kort stund efter anstrgning är ofta bra, men inte konstant.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vi lämnar alltid benen och en platta på ryggen + en triangel över svansen om vi helklipper.

Om man klipper benen (som är väldigt vanligt i de värmare länderna) , så kan man komma ihåg att tvätta av benen efteråt efter som det kan komma små sår på benen. Tvättar av så det inte blir infektion.
Om man tävlar mycket och tränar mycket så förstår jag varför man hel klipper, men varför hel klippa om man bara ute och skruttar runt och tränar på hobby nivå? Då man kan klippa täckes klippning?
Hästen blir ju bara piggare och har lättare att frysa och bli sjuk.
varför ska man ha en triangel över svansen?
#15 Vill man inte ha en pigg häst då? ;)
#16 För att det ser ganska (väldigt) fult ut med bara ett rakt "hack" innan svansen. Men för all del, man kan klippa ett hjärta också om man vill det.
Ang. klippning. Jag rakar benen på Mandelman för att
1. Det är snyggare, speciellt som han ser ut som en pudel eller nåt om man inte rakar benen, han får så tjock päls på dem.
2. Det är lättare att hålla rent.
Typ, ja.

Triangel över svansen = för att inte klippa av svansen och för att få det snyggt.
Platta över ryggen = mindre risk för skav och olika problem utav att sadeln ligger på där och gnider.
Benen = ser ingen större anledning till varför man inte skulle kunna raka? Här omkring görs det utan problem. Tror inte att bli av med den lilla vinterbeklänaden på benen tar ifrån särskilt mkt värme när man i övrigt har en helrakad häst som måste täckas.
Ponnyerna klipper jag allt uton benen nedanför knäna (russen ska ha kvar lurvet vid fötterna), huvudet. Ofta klipper vi något tecken på rumpan, en blixt, stjärna, hjärta, måne… Varmblodet klipperjag från topp till tå, klipper även ansiktet på honom. Har sidostyckerna på huvudlaget som mall, ovanför dem klipps han inte, men annars är det hela hästen, ända ner till hovarna. hittar tyvärr ingen bra bild…

#11 några hästar som gått i grannhagen har haft mugg så det finns i markerna. nu när jag tänker på det så har peppe gått några månader i den hagen en vinter för nåt år sedan utan att få mugg
#15 nu är det ju så att vi inte är några skogsmullar egentligen…
Han är under igångsättning just nu (rids i alla gångarter på rakt spår) och är halvklippt och svettas varje ridtur. ibland droppar det svett från honom så han kommer helklippas när han ska igång ännu mer. som sagt var frågan hur jag skulle göra med benen, att han ska helklippas har jag redan bestämt…
Vår ponny helkipps, förutom 2 hjärtan på varje sida på rumpan, även ben och rygg. I år även ganacherna.
Lyrik är helklippt nu. Men inte benen och ett "schabrak" på ryggen.

jag tycker det är snyggast att raka benen.. Men vågar inte göra det själv om hästen rycker till eller något. Har hört läskiga historier från bl.a min mamma som förr jobbade med hästförsäkringar om avklippta senor och djupa sår… Sen om man har medhjälpare som håller upp ett annat ben är kanske risken mindre.. Men men, mina halvblod får inte så långt hår på benen ändå så ja nöjer mig med att klippa frambenen till knät och bakbenen till hasen. Min Brownie kan ja inte klippa alls tyvärr, för hon får 500% mer energi och blir rättså oridbar på tävling. Inte vad jag strävar efter precis.. haha, då får hon hellre se ut som en mysig, långhårig islänning <3
Vi klipper sällan våra hästar, men jag tycker att hovskägget mm ska vara kvar, det skyddar mot kyla och smuts.

#23 hur sjutton lyckades dom med det?! klippa av senor? var det klipprädda hästar då eller? (eller åtminstone inte bombsäkra hästar?)

#25 ja antagligen, ryckte till snabbt med benet eller nåt.. Vet inte riktigt med på nåt annat sätt kan de väl inte riktigt gått till?
blire inte lita kallt om benen? Sen detta med mugg i förra stallet var det 4 i samma hage var på en hade mugg dom övriga fick inte mugg så att det smittar måst vara olika en del är säkert mycket motagligare för att få det. Stoet fick det varje gg det vart lite blött o lerigt trots att vi tvättade hennes ben vid insläppet i d-spiltan o sopa som rengöring fick hon det o mycket med. En anna fick det i anan hage men det var bra några pluttar o pilla bort o smörjde det ett par gg sen var det bra. Varför man inte rakar benen beror väl på mugg o att dom annars skulle frysa det e det ända jag kan tänka på. Kan man inte trimma lite finns ju olika klipplängde men behöver ju inte renraka, tycker inte det e så fint att raka hela hästen heller.

#26 men det känns inte riktigt som att det kan vara hur lätt som helst att klippa i skinnet, än mindre att lyckas klippa av senor… men konstigare saker har väl hänt så det är nog inte omöjligt
# 28 Milton blev klippt i senorna, kommer jag ihåg nu. Om jag inte minns fel, stod han länge skadad efter det.
Min Lyrik har en gång blivit klippt i skinnet (ej jag, utan en kompis
) mellan frambenen. Blev ett stort jack som blödde en hel del. Fick avboka en tävling pga det, eftersom han hoppas med martingal. Är sedan dess svårklippt mellan frambenen, där får jag ej klippa alls. Men resten går bra, då sover han…
Om man väljer att klippa benen eller inte. är nog mer en smaksak.
Klippta hästar är inte snygga, what so ever… Iaf inte i mina ögon :o) Men ibland är det ett nödvändigt ont.
#30 där håller jag med om bättre att man täcker dom tidigt o slipper pälssättningen om man inte vill ha muffiga hästar :)

#31 det där med att täcka tidigt har aldrig funkat på nån av mina hästar… Blacky har gått med fleecefodrat täcke nu i nån månad och är helt luddig medans hagkompisen fortfarande går med helt ofodrat täcke (och ofta helt utan) och har sommarpälsen kvar…
Lutar hur som helst åt att benen ryker också. att jag skulle klippa av några senor vore väl höjden av otur. då är det nog troligare att han bryter benet i boxen så som han lever runt ibland..

Vet flera som rakar benen på hästarna. Dock har alla varit tävlingshästar på hög nivå= mycket träning o ansträngning. Är väl lite frågan om hygien också, att det inte ligger massa ingnodd svett o så. På vintern kan man ju kanske inte alltid spola av dom el liknande.