Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 309 ggr
elin
0

varför gör hon så?

Jag e då en person som funderar mkt ..
Nisse har vilat i 2 veckor nu pga, läxor o prov i stora väldigt stora mängder, nisse har vaccinerats och att jag varit sjuk i en vecka.
Mig har de inget gjort att hon vilat då hon bara e 5 år och dessutom fällt päls och sedan satt en sjujädra päls, ser ut som en björn Förvånad But she is soo cuute :D
Men iaf..
Vi har varit ute o gått då o då, o tränat NH o trick o sådant.
Men nu kommer frågan:
Nu när hon vilat o så och vi har varit ute o gått så När jag börjar springa o hon ska börja trava så slänger hon till med huvudet o ser allmänt busig ut, jag tycker ibland att detta e lite obehagligt då i vintras när lyckan blev lite för stor för henne så ville nisse mer än gärna hoppa o skutta på mina fötter samtidigt som hon kunde pipa till. Och som endel av er vet e de inte alltid så kul att ha en fjording på tårna. Detta tog tid att få bort och mkt träning men det gick, så nu när hon börjat se sådär riktigt busig ut så vet jag inte hur jag ska ta det.
Jag brukar skaka till med grimskaftet så att hon ska hålla sig på "sin plats" bakom mig. Vad tror ni, vill hon bara leka med mig för att hon tycker det e så roligt eller få röra på sig?
Eller ska jag ryta i åt henne och stanna eller hur ska jag göra?
Jag e en Nh människa som ni vet och jag vill nå fram till henne på hennes sätt då inget ska bli fel i hennes uppfostran o uppväxt.
Och jag vet att hon aldrig ngnsin skulle göra mig illa med flit då hon e så grymt klok och har ett hjärta av guld.

Förutom det här e vi väldigt tighta.
Hon lägger huvet i min famn, följer mig som en hund, lyssnar jätte bra. Det säger dom flesta som ser oss att de ser ut som jag haft henne i flera år. =)

Men snälla svara på min fråga.
Kram
 //  Elin

/Elin

elin
0

ingen som vet..?
Jag måste skriva j*vligt avancerade frågor antar jag eftersom de tar 100 läsningar ungefär innan ngn svarar FundersamFlört

/Elin

bubbelbubbel
0

jag önskar att jag hade kunnat svara, men det kan jag inte. ;P

kanske är hon bara glad och busig :)

NinaToy
0

inte jag iheller… men jag tror hon är glad och busig. Ibland kan hästar bli våldsamma då utan att de menar något ont. Men försök säga till henne på ett bestämt men snällt sätt. Trava långsamt? :P

m'Lady C
0

Jag behövde fundera en stund ^^

Jag ahde gjrot so mså, när hon gör det du tycker är obehagligt så tänker du på det hon gör intensvit och säger "nej" elelr låt bli elelr ettt anant ord/mening som hon förknippar med ngt som inte är bra….. Tänk okcså (försök i bilder) att hon springer på dig när hon gör så, då förklarar du för dig själv varför det är obehagligt och kanske så förstår din häst varför hon ska låta bli att göra så. 

låter jätteflummigt men ibland ahr det fungerat för mig.

Ananrs får du helt enkelt longera henen en stund först o sen börja leka.

gejsa
0

Så där gör ju busiga hästar slår med huvudet alltså. Är dom pigga och lekfulla så blir det nog så. Tror inte att sånt går att ta bort helt.

m'Lady C
0

Gejsa, men man kan i alla fall försöka be hästen att sluta om det är otäckt…. går det så går det, dom kan j uvisa sin glädje på anant vis ändå ^^

Fantasy
0

Tror också att hon är busig, men det är inte roligt med en häst som går på en…

Det är ju höst nu och mina hästar har  alltid blivit piggare och "busigare"då. Fanta kunde vara riktigt full i F-n när vi var ute och gick. Jag ser samma tendenser på Line nu också. När jag blir lite osäker på om hon är piggelin, så longerar jag. Jag är noga med att tala om för henne att det är jag som vill att hon "springer. Börjar hon bocka och sparka, smackar jag på henne, efter det kan jag jobba henne som jag vill.

Tycker att du ska fortsätta att säga till henne som du gör. Håll avstånd. Om hon går på dig, har hon ju flyttat på dig, inte du på henne. Backa henne och stå still. Beröm henne. Det tar tid och du måste vara konsekvent hela tiden.

Så var det med Fanta. Fick hela tiden ha "ögon i nacken" när jag gick med henne. Hoppas jag ej virrat till det för dig, och du fått lite svar. Lycka till med din häst.

PimTheGreat
0

Det enda som jag vet just nu med unghästar och fått lära mig när jag tog hem araben är att mkt tydligt och bestämt visa hästen var mina gränser är! Får inte vara något smygande utan ska vara full kontroll på mig och inget annat….. vet din unghäst riktigt var dina gränser är?

1111
0

Är ju svårt att tolka exakt vad hästen gör utifrån en text, men en skakning eller kast med huvud kan dels vara en agressiv gest (är det så det stavas?), men kan även som någon varit inne på, vara att det liksom kliar i en utav bus…

Det är nog upp till dig att tolka och läsa av din häst, tycker du att hästen är obehaglig när den gör det här så är det antagligen så att din häst kör med dig och försöker komma /tror sig vara över dig på rang och motar bort dig. Vad du isåfall ska göra är att du absolut inte ska flytta dig undan för hästen och ge plats åt den, den ska flytta sig undan dig!

Jag tror inte att din häst är busig med dig, de flesta hästar tycker inte människor är så kul att busa med och förhoppningsvis så har du nog med lydnad på den så att den vet att den faktiskt inte får busa medans man leder den. Är det värkligen bus så hade jag valt emellan två val på reaktion (grovt sett), om hästen är lydig och borde veta bättre så skulle jag bara ge grundkomandot för att gå och iglonera buset. Busar den och du är osäker på din hästs lydnad så skulle jag säga till den att den inte får göra så (korrigera beteéndet) och så ge grundkomando för att fortsätta gå.

/V