Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1356 ggr
lisette
0

utevistelse i hage

har funderat på en sak nu några dagar. hästarna här hemma kommer in mellana 19-20, ut kl 3.30 på morgonen. grannens hästar kommer ut vid 9 och in vid 16.

jag anser att hästen ska vara ute så länge som möjligt eftersom det trots allt är ett djur som klarar av att vara ute.

men, nu har jag funderat. hästarna står ju bara och hänger i hagen och ser ut som "kom och hjälp mig att dö", ungefär.

bryr de sig verkligen om att de får vara ute så mycket? eller det kvittar kanske i deras ögon?

tezzie
0

Intressant fråga, men varför i hela friden släpper du ut 03.30??

*** Kärleken övervinner allt ***

Ledin
0

Jag har haft mina ute så där vid 7-20 eftersom de tiderna passar mig bäst (barn-jobb mm) Men jag tycker oxå det ser rätt trist ut när dom bara går å hänger men får väl se det positiva att dom får lite mer frisk luft än de som tar in tidigt o in med :). Men gösses ut 9 och in 16 det va lite. En fråga Varför släpper du ut redan 3.30? Jag sover som en gris så dags ;)

lisette
0

jag börjar jobba 4.30 och gubben släpper inte ut hästarna… =)

exitingsvillemo
0

#3 här är det alltid gubben som släpper ut. I veckorna kommer dom ut vid 6-7 tiden och in vid 19 ungefär. Helgerna är det sovmorgon, då kan det bli utsläpp vid 9 men får vara ute lite senare.

Är det dåligt väder får dom komma in tidigare, typ hällregn eller snöstorm. Speciellt stoet med föl, har fått komma in tidigt vid väldigt dåligt väder, då hon varit så tunn och fryssen. Fölis däremot är gladeligen ute dygnet runt, om han fick.

lisette
0

hästarna är mitt intresse, inte hans, därför jag tar ut dem så tidigt. han kan hjälpa mig ibland med in/uttag om jag gör något speciellt. men de tillfällena är inte många. =)

tezzie
0

#5 Det lär nog bli samma här den dagen är aktuell :)

I "mitt" stall släpper vi iallafall ut runt 6 och tar in vid 20-21 beroende på vädret. Jag tycker nog att de ska vara ute så mycket som möjligt även om de bara hänger och ser uttråkade ut!

*** Kärleken övervinner allt ***

Saiop
0

Mina hästar sover ute dygnet runt och dem står nästan aldrig bara och "hänger" i hagen som du beskrev #0. Dem går runt, leker med varandra, betar etc. etc. Jag tror att hästarna självklart mår mycket bättre av att vara ute och självklart bryr dem sig. Alla hästar är ju födda med klastofobi [stavning?] Så att ställas in i ett stall är ju helt mot deras natur. Jag tycker alla hästar borde få gå ute hela dagarna.

Peppe
0

våra går ut vid 6-6.30 på morgnarna och in vid 15.30-16.00 (nu på vintern)

detta för att det funkar bäst så praktiskt för oss

en stor anledning är att haggrannen ofta river ner staketet och vi vill kolla så det är helt innan det blir mörkt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

exitingsvillemo
0

#7 vissa hästar uppskattar faktiskt att få gå in. Självklart ska dom vara ute så mkt som möjligt, men att säga att alla hästar borde vara ute dygnet runt? Nja…

Mitt ena sto står vid insläppet och hänger och gnäggar från klockan 14-15 varje dag.

Hon vill verkligen komma in.

sandi
0

Nu under vintern går dom ut vid 6:00-6:30 och in vid 18 ungefär, skulle inte ha något emot att han min ute dygnet runt men det går bra som det är nu också =) Dom är skapta för att vara ute =) Jag tror att många hästar som står och vill in på eftermiddagen vet att de får mat inne =)

Anna
0

Wilda går själv nu och uppskattar inte att stå ute när det är mörkt. Därför brukar hon få stå inne och äta hö istället när det blivit mörkt, dvs 16-17.00. Släpper man ut henne när det är mörk slääääpar hon sig ut i hagen och vill inte gå genom grinden och när hon väl står där i hagen stannar hon vid grinden och gnäggar.

Vet inte när hon släpps ut eftersom jag bara har insläpp de dagar jag är där.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Maliiin
0

Våra går ut vid 7:00-8:00 å sen in mellan 17:00-18:00. Passar oss bäst så därför är tiderna så.

Zadeira
0

Jag brukr morgonfodra vid sex, sen släppa ut dem en och en halv timme efter det, alltså vid halv åtta. Det tar en timme att släppa ut alla våra. De går in vid tre-tiden under skolsäsongen pga att ridskolelektionerna börjar vid fyra.

Jag upplever också det här med att hästarna bara står och hänger nu på vintern iallafall, och har också funderat på hur kul de tycker det är att stå ute. Men samtidigt är ju hästar naturligt ute-djur, och om de står ute i frisk luft sex timmar och hänger istället för i en trång box i ett stall tror jag de mår mycket bättre. Så länge de inte fryser tror jag definitivt på att ha hästarna ute så mycket som det går… Hade jag haft egen häst hade jag nog valt lösdrift.

Lindbygarden
0

mina går ut mellan 07-08 sen kommer de in vid 21 ibland tidigare beroende på väder..

De har fri tillgång på hö..

gejsa
0

Mina går ut kl 7 senast och in mellan 16-17 beroende på vädret.

Dom får hö ute till frukost och lunchhöet. Sedan kommer dom in och äter eftermiddagshöet. Har ändrat tider och så nyss och tycker det fungerar bra.

Ja, mina valacker gör inte så som du beskriver lisette. Dom busar rätt så ofta. Men däremot så stod ju Gejsa som var själv i hagen och min inackorderingsfjording mer stilla i hagen och hänger.

Har dom bra kompisar så busar dom mycket. Dina kanske inte leker alls?

Däremot så tror jag att dom mår bäst av att vara ute så mycket som möjligt och se sig omkring. Dom kan ju röra på sig då om dom vill. Inte bara se på en vägg inne. Dom blir mentalt trötta av att vara ute iaf. :)

Thorsson
0

Släpps ut vid halv 9 - 9 ungefär och kommer in vid 20-21.00 :)

lisette
0

ja de går ju i varsin hage (av naturliga skäl) och det spelar säkert in lite grann.

gejsa
0

#17# Ja, det är därför som dom inte rör på sig. :)

[chriistina]
0

I stallet släps dem ut vid 07.00 har jag för mig och när dem tass in i normala fall vet jag inte. Men nu när vädret vatt så dåligt har dem bara stått i hagen fast dem är flera i samma hage och då har dem kommigt in tidigare. Står dem bara och hänger vid grinden kan dem lika bra få vara inne som att stå där tycker jag.

Haag
0

Våra släpps ut vid 6 och kommer in 16-16.30.

De vill inte vara ute när det är mörkt helt enkelt.

Och det här med att alla vill vara ute dygnet runt, kan jag faktist inte hålla med om.

Vi har en fullblodsvalack i stallet som på somrarna får gå ute mellan 5-6 på morgonen till 11 på dagen, han tål helt enkelt inte flugorna. Han har heltäckande flugtäcke men det hjälper inte ändå, han har inget eksem men får stora "bölder" av insekterna.
Då tycker jag faktist man ska skona hästen och låta den vara inne. Han trivs bäst inne, det syns på honom :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

[MartinaPettersson]
0

Våra kusar åker ut runt halv 6 och får komma in igen vid 6 på kvällen! :)

Ledin
0

#3 jag tycker faktis som du lite där det är jag som skaffat mig hästar då e det oxå jag som får ta hand om allt, fast han brukar fråga behöver du hjälp med mockningen ibland men jag klarar det själv har ju bara 2 russ inte farligt mockning. Men varje dag som sakt tror inte min man skulle klara av att släppa ut Mango eftersom Mango hatar han o skulle någ bita han rätt hårt.  (fd folkilsken men nu mycket snäll ser sur ut bara)

pippa__
0

#17 Men Hercules rör sej tycker jag..  han kanske står lite och glor efter Merry, men när jag kommer så går han alltid och pillar och grejar..

AnnaBrandell
0

Jag tror att det sitter ganska mycket i att hästarna till stor del är vanedjur, är dom van att gå in klockan 16:00 så är det ju klart att dom förväntar sig att få gå in då.

Har man stora fina hagar med vindskydd, kompisar och mat så tror jag faktiskt heldre dom är ute OM dom är vana med det. Du ser ju aldrig en häst som gått ute hela sitt liv glatt traska in i stallet för att värma sig.

Själv har jag hästen i ett privatstall på travbanan och där släpper vi ut hästarna 06:00 - 07:00 och dom får komma in 18:00 - 19:00.
Detta för att vi har så små och tråkiga hagar på travbanan där dom tråkigt nog måste gå själva och då blir det automatiskt så att när maten är slut så står dom för det mesta och hänger.
Även fast vi är noga med att ha täcken på våra hästar så fryser dom när dom inte äter eller rör på sig hela tiden och då mår dom bäst av att gå in.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

ThunderClap
0

Min häst är väll kanske lite special fall eftersom han inte är van att gå i hage alls. Men han är inte särskilt nöjd med att vara ute alltid och jag anser att det ofta är trevligare för honom att stå inne.
Han går desutom ensam, så är mkt sällan nu när det inte är sommar som han inte bara står och hänger.

Våra är normalt sett ute emellan 9-17, min går hyffsat ofta in vid 14 eller att jag tar in honom vid 12 och rider och därefter låter honom vara kvar inne.

Vi vill övht inte här ha hästarna ute i mörkret eller ha in och utsläpp i mörker.

fridak
0

hästarna kommer ut ungefär vid åtta. insläppet varierar, allt från fem till åtta. förra vintern kom de nog inte in förrän elva-tolv på natten…
men de vill oftast in, iaf om det är kallt och så finns det två hästar som står och väntar vid grinden så fort det blir mörkt.

lisette
0

#23 han står nästan alltid nere i hörnan vid skogen.

absoluutsofia
0

Min häst är ute från 8 på morgonen tills när jag kommer till stallet på em vilket brukar vara vid 5-6 tiden :)

Alex
0

Står och hänger gör de inte här. :P Inte ens de som går ensamna i hagarna. Det är snarare de som busar mest… ^^ Man kan tydligen leka med de på andra sidan staketet också. ;)

Men här går de ut vid 7 och kommer in nån gång mellan 17 och 19.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zabbio
0

Våra får faktiskt stå ute över natten ibland >_>. Vid dåligt väder får de komma in, natt som dag, eller om de varit ute några dagar, eller om det är blött på marken. De vill ofta inte ens komma in (inte så att de är svårfångade, men de står inte vid grinden och väntar iaf) dessutom har de gräs i hagen fortfarande. x)

Men om hästarna bara står och hänger så spelar det nog mindre roll om de är ute eller inne, fast frisk luft skadar ju inte så länge de inte fryser. De har troligtvis inte roligare inne i boxen. (såvida de inte har fri tillgång på stråfoder i boxen men inte i hagen)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Saiop
0

#9 Jag skrev inte att alla hästar borde gå ute dygnet runt, jag skrev att alla hästar borde få vara ute på dagarna. Det är en väldigt skillnad

wewwa
0

Våra hästar kommer ut runt 7-8, något senare på helgerna. In vid 20-21. Jag gör ofta iordning dom för ridning/promenad i hagen, förutom när det regnar, då får dom komma in nån timma för ryktningen. Är det storm är dom inne ganska mkt mer.

Loa-bg
0

På vardagarna går mina ut vid 7-tiden och kommer in vid 16. På helgerna kommer de inte ut förrän 11 eftersom jag rider dom direkt på morgonen och sedan kommer de

Mina hästar tycker om att komma ut på morgonen men när det mörknar ställer de sig bara vid dörren och trycker… Kanske har hästarna inte det så roligt ute men luften ute är ju allltid bättre än inne. Så länge det inte är busväder, helt kolsvart och de har bra täcken (eller inte behöver täcken) så kan de gott vara ute. Mina hästar är inne ganska tidigt för att jag måste fodra dem separat och sedan vill jag hinna rida så snabbt som möjligt.

mazze
0

Våra går ut 7-8 och in 20-21. Vid dåliga väder så får de komma in tidigare.

joooossan
0

Mina hästar går ute 24/7 ;) 24 timmar, 7 dagar i vackan

Josefinejumpforjoy.blogg.se

LinaN
0

våra kommer ut innan 7 på morgonen, och sen in mellan 15-19.00 men kring 18. är vanligast nu vintertid. vädret påverkar också, för ett tag sedan kom hästarna in vid 13 tiden o då vart vädret inte nådigt….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tusen
0

#7 Vilka hästar uppskattar att gå in? Öppna stalldörrarna efter att de ätit upp sin mat så får du se om de stannar kvar inne i stallet. Skulle tro att det är maten som lockar mer än att få gå in. Sen är ju hästar rutindjur och gör det de är vana vid. Så jag skulle vilja påstå att ALLA hästar kan och mår bäst av att gå ute dygnet runt.

Stall är ett mänskligt påhitt för att göra det enklare för människan. Hästen själv kommer aldrig att välja att gå in i ett stall eller box  annat än för att äta,om dörrarna står på vid gavel.

lisette
0

#37 det håller jag helt o hålelt med om!

thilda-
0

#37 haha luddan hade nog glatt skuttat in i stallet efter att få rusat av sig i hagen en liten stund =)

Där jag står nu så går dom ut 5.30-6.00 på vardagarna och helger går dom ut senast kl 9..och sen tar vi in dom som tidigast kl 19 .. ev tidigare vid dåligt väder

joooossan
0

#37 Håller med, finns en anledning till varför jag har mina ute :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

exitingsvillemo
0

#31 missförstod dig där, självfallet ska alla hästar få chansen att vara ute på dagarna.

#37 Maten är inte en anledning. Dom har fri tillgång på hö i hagen och stoet som står vid insläppet och gnäggar, får heller inget annat än hö. Så det är inget i foderväg som lockar.

Hon har lyckats tagit sig ur hagen ett fåtal ggr och går då självmant in i stallet och sin box.

Detta trots att hon har tillgång till torr ligghall i hagen.

Missförstå mig inte, jag har gärna mina ute dygnet runt, är inte alls emot tanken, men min ena dam uppskattar verkligen att få komma in.

Tusen
0

# 41 och boxdörren står öppen hela dagrna så hon kan springa ut och in…??Flört

Nej men jag menar att då hästar är vana vid rutiner vill de gärna göra samma saker varje dag.

Kan berätta att våra lösdriftshästar byter hage på kvällen för att släppas tillbaka i den andra igen morgonen därpå. Det är ingen som helst skillnad på hagarna och de går på lösdrift och får sin mat i hagen, ändå springer de glatt över till andra hagen när de släpps över. Det är nog mer vanan i så fall för din häst skulle jag tro. Precis som för mina.

hestellen
0

Jag tycker också att alla hästar ska få va ute om dagarna. Dock finns det faktiskt dom som nöjer sig med några timmar o inte alls skulle vilja va ute dygnet runt! Att säga att ALLA hästar mår bäst av att gå ute dygnet runt är fel! Jag vet många hästar som blir "galna" om det tex börjar regna o vill in! Dessutom tar det väldigt mycket energi att gå ute dygnet runt o många hästar blir trötta av det. Har man dessutom en klippt häst som tävlas o tränas massa funkar det inte särskilt bra! 

"Hästar är vilddjur", ja det kanske dom är från början men det va många år sen o nu är dom tamdjur som föds upp i fångenskap o blir "bortklemade" från början. Vildhästen gick inte på asfalt o tränades med ryttare på osv. Hästen har ju utvecklats!

Männsikan bor inte i grottor längre o har utvecklats enormt mycket så varför skulle inte hästen kunna ha utvecklats o ha nya behov??

Mina hästar får mat 7.30 sen släpper jag ut vid 9-10, dock brukar jag rida på förmiddan men släpper ut den andre. Sen tar jag in dom vid 16 ungefär. Det trivs dom super med! På sommaren är dom naturligtvis ute längre! 

Kan också säga att min D-ponny HATAR att va ute i mörkret! Därför kommer dom in när dom gör. I sommras från o va ute till 22 minskades det med tiden det mörknade, just för att hon ställde sig vid grinden o ville in. TROTS massa mat i hagen, så det va alltså inte jag som tog in dom tidigare för min skull utan för att hon vill in så fort det börjar skymma o kan bli galen om hon inte får komma in då!

Likaså om det regnar massa vill hon komma in, dock har jag det så bra med engelska boxar sen ett år tillbaka så dom får ändå frisk luft=)

Oj, det blev visst en novell, men jag blir så trött på människor som säger att ALLA hästar vill o trivs med samma sak. De som träffar många hästar vet väl att ingen är den andre lik!:D