Hur tycker ni denna sadeln ligger?
Jag hade velat ha en storlek vidare bom, så att den följer hästen bättre framtill. Det är nog ingen katastrof som det är nu, men risken är att sadeln åker fram en aning så att ryttaren hamnar i bakvikt.
ingen bild av hästen direkt från sidan med sadeln på och av så man se själva ryggen också?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#3 håller med där, en storlek vidare bom, skulle jag provat också.
er det en helt ny saldel for viss det er det skall den skrittes i noen timer for og legge seg ned
Bilden från sidan stärker mig i uppfattningen om att den behöver vara en vidd större i bommen. Jag tycker att sadelns lägsta punkt ligger för långt bak.
Och angående #6 kommentar så visst, sadeln behöver en ryttare för att komma ner på hästen, men faktum är att om vinkeln på bommen är fel så kommer den inte hamna rätt ändå. Sadeln ska ha samma vinkel framtill som hästen själv.
En sadel som ligger så högt på hästen och som inte kommer ner och sluter om brukar inte gå bra att rida i heller för den brukar kasa. Prova spänna en gjord om och se hur den flyttar sej då. Kommer den ner lite kanske den då trycker på hästen också.
tycker att Anna har rätt en lite bredare sadel så tror jag den ligger bättre på. vad är det för vidd på denna?
#10 Det står medium på den.
Sadel är också gjord för hästar som har större manke, därför det är så stort mellanrum mellen manken och sadeln.
Vi ska inte köpa denna sadel, utan bara låna den, för sadeln som följde med hästen passar inte alls utan glider fram på bogarna när man rider.
Denna sadeln gled inte alls fram nånting när jag red, och hästen har nästan aldrig gått så bra som hon gjorde när jag provred denna sadeln.
Tycker du att den fungerar och hästen går bättre, ser jag inget fel i att prova den en tid. Känn efter hur hästen rör sig, hur sadelns läge är efter ritt och be även någon kolla din sits. För som #3 skriver så är det lätt att det blir bakvikt. Annars håller jag faktiskt med de övriga i att det ser ut att behöva vara större vidd. Lycka till!
#11 - den sadel du fick med var förmodligen ännu smalare i bommen, då glider de fram på bogarna. Men, som sagt, ska du köpa sadel så behöver du en vidare bom för att det ska bli riktigt bra.

Jag tycker att Anna har helt rätt, en storlek större gör gott! Blir den då för vid så lägg en lammullspadd emellan så har h*n får plats o musklas o så kan du ta bort den sen.
Ett annat sätt att se om sadeln passar är också att den ska ligga still på ryggen när man vickar lite lätt på den trots att den inte är fastspänd eller har nogot slags underlägg.
Annars (även om jag håller med om att bommen verkar för smal) är att det är väldigt svårt att avgöra på bild om en sadel ligger bra eller inte. Det är i så fall bara ett första intryck. För trots att en sadel ibland kan se ut att ligga bra så blir det helt fel när man har den live framför sig och dessutom då man börjar rida i den.

… och om man inte känner att sadeln sitter 100% från början passar den inte. (Ett uttryck jag har lärt mig vad gäller sadlar)
Kanske ta ut en sadelprovare? :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
det finns inga bra sadelutprovare i närheten. Den enda som finns ca 3 mil härifrån, hon lägger sadlarna jätte långt bak för att få dom att passa bättre, ingen som rekomenderar henne + att priserna hos henne är nästan de dubbla mot att köpa från en privatperson.
Men har tänkt att åka till henne och hämta med några sadlar och be en kunnig ridlärare på ridskolan kolla om nån passar, och sen leta efter en likadan begagna sen.

#17 Tycker det låter som en bra ide :) Stort lycka till med djungeln av sadlar! Är själv i desperat behov men första tiden hos en sadelutprovare var 30 januari Oo
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Även fast detta inte riktigt hör hemma här, så måste jag bara säga att det är ett bra val att försöka köpa en Olympic Jessica. Jag har en lika dan sadel själv och är supernöjd. Den är i rimligt pris och jätte skön. Passar dessutom på se flesta hästar. Om du vill kan jag fota den imorgon och visa hur min ligger?
Lycka till i sadelutprovningen :)
Jag tycker att sadeln ser för smal ut i bommen och skulle satsa på en större storlek. Är man osäker är det bra att ta hjälp av någon för det är otroligt viktigt att sadeln ligger bra på hästen.
Sadeln passade, min tränare kollade på den idag.

Jag har också en sådan sadel till min gamling Gobban halvblod/fullblod. Den är tung men skön.

#22, håller med att det är tung!! :O