Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 520 ggr
LinneaG
0

Lättmockade hästar.

Va bara tvungen att komma på nåt att skriva om Räcka ut tungan

Vissa tar det rätt lång tid för och andra bara några minuter, vissa pedantiska vissa inte.

Hur har ni det? Lång/kort tid? Lätt-/svår mockad häst?

Låter lite konstigt kanske, men mitt sto är det väldigt lätt att mocka till, hon 'lägger' allt i en hög i ett hörn. Helt perfekt!!

/Linnea

Linda
0

Ja visst är det konstigt att så många hästar skiter så otroligt olika..Vissa är "renliga" och lägger det i uppstaplade högar och vissa som mitt ena sto gräver ner det i bädden…Phu..

Cattis
0

Mina hingstar är alla väldigt renliga. De kissar inte inne och skiter i en enda hög. Även i hagarna skiter de bara i en enda stor gemensam hög.

Däremot stona är grisar som skiter precis överallt (iaf alla utom en). Dessutom gillar de inte att stå inne i lösdriften mer än just då de går in och kissar. Den fyller inte miljö och hälsas syfte alls utan funkar bara som en toalett.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Rebecca
0

hmmm

I have a horse well actually a mare that taught her foal to "poo" in the upper right hand corner of the foaling box , this also continued out in the paddock right upper corner. ( Extremely clean and easy to clean.

I have also had monster horses ones that love the lye on it and make pancakes just because it was warm, others that basically flooded their boxes, and mash every little piece of Poo into their bedding (oh those horses)…

Some boxes take two minutes to clean because the horse is clean and others seem to take hours..

Kiara
0

Just nu så har jag tre extremt lättmockade hästar, det syns ju knappt att dom varit inne på natten.

När man nu skriver om mockning så vill jag bara påpeka att man inte ska ha spån i en permanentbädd för spån + piss blir ammoniak och ammoniak irriterar slemhinnorna på både folk och hästar.

Rökkvadis
0

Men gud vad bra ni verkar ha det mina två är som en katastrof att mocka hos speciellt stoet.

Men nu går hon på lösdrift gud så sköntSkrattande

gejsa
0

"5 jasså har du skickat iväg hästarna nu. Går det bra då?

Min fjording är jättelättmockad hon lägger allt i en hög. Gobban lägger lite överallt men ändå lätt. Men sorro och Fille ska man inte snacka om. Det är massor av högar överallt och under och uppskrapat osv osv. Men det är väl så med unghästar antar jag. Med tiden så lungnar dom ner sig.

Kiara
0

#6 mina är 11år OK ingen unghäst men dom två andra är 2,5 och 1,5 och mycket renligaSkrattande

gejsa
0

Ok där föll den terorin då.

Rökkvadis
0

# 6 Jo nu har jag skickat iväg gammelman och tjur märren går på lösdrift och blir tucktad rejält

gejsa
0

Jasså blir den tuktad! På vilket sätt då. Får väl inte en massa sparkar hoppas jag?

Rökkvadis
0

#10 Nja! alltså det visade sig att hon inte riktigt har det korekta häst språket, så i ena stunden visar hon underläge då är allt i sin ordning sen kan hon få som raseri utbrott o ska bita ledaren samtidigt som hon piskar med svansen.

Det hela har väl lugnat sig men dom tillrättavisar henne och stänger in henne i ett hörn där får hon stå tills hon är snäll, jag kom ut till stallet härom dan och skulle pyssla om henne hela hästen såg ut som en krigszon full i bit märken, men de andra hade några stycken oxå.

Men det ser ut som att det går bättre nu jag hoppas faktiskt att dom uppfostar henne nu, men dom sparkar inte utan mest jagar iväg med lite klasiskt skrik mellan stona och utdelar några bett ibland.

Hon har faktiskt delat hö hög med ledaren så det blir nog bra tror jag men man är lite nervig.

Däremot gammel man blir nog bortskämd skulle jag tro, han har jätte stora hagar nu med massa ston och en odräglig 3 åring som han tuktar , så när det gäller honom är jag inge orolig.

gejsa
0

Vad skönt för din gamla häst då att han får leva livets glada dagar. Bara han inte börjar springa så flickan blir rädd. För jag har för mig att hon som skulle sköta om din gamla häst var rätt så ung?

Otäckt det där med när dom stänger in en häst i ett hörn. Hu ja det kan ju bli att dom börjar sparka hästen så att benet blir avslaget. Fast islänningar brukar ju inte ta till foten så gärna. Dom biter hellre har jag märkt.

Rökkvadis
0

#12 Jo gammelhästen har ju lite aktion under fötterna men har faktiskt lugnat ned sig nu, Malin är ju 13år som rider honom men jätte duktig jag är faktiskt inte nå orolig för honom.

Men däremot mitt sto är det lite värre med jag hoppas hon kommer in i flocken.

Har faktiskt inte sett att dom sparkas, det enda jag var orolig över är att hon skulle spränga tråden när dom stängde in henne i hörnet, men det gjorde hon inte hon liksom accepterade läget.

Samtidigt tror jag att det är bra för henne att bli uppfostrad hon har tydligen inte blivit det förut, så jag hoppas hon ändrar attityd mot mig oxå och slutar klättra på skalan hela tiden.

*L*
0

jag tycker det är jag som mockar dåligt aja det är en sak man får träna på;)