Att putsa
Jag putsar tränset varje dag och putsar sadeln 1 gång på ca 2 veckor. En del säger att det är skadligt att putsa tränset så ofta och en del säger att det är jättebra för tränset. ur ofta putsar du ditt träns och vilka är dina åsikter?
Våra selar och träns används inte så ofta nu för tiden (eftersom varken min syster eller jag bor hemma längre) Men vi brukar putsa dem när vi båda är hemma (förra gången blev det sent på kvällen, satt väl till tolv eller nåt XP)

jag gör det efter varje gång jag använt det. både grimmor, selar o träns. men sadeln slipper jag för det är syntet:P

det är inte bra att smörja lädret med fett eller olja men det är bra att tvätta det varje dag. man ska bara smörja lädret några ggr om året
Vi rengör allt läder efter varje användning till vartrejde användning (beroende på tid och hur skitigt det är), fettar in det vid behov /någon gång i veckan.
Är nogran med att utrustningen är ren och hel för att den används mkt och ska hålla bättre. Är ju även som så att jag flyttar runt utrustningen lite emellan olika hästar och därför används den väldigt mkt och behöver hållas ren och smidig.
/V
jag är nog dåligast på att smörja mina läder grejer…….jag har haft min sadel i ca 2 år,den har jag aldrig smörjt..
Jag hörde någonstans att man bara ska smörja på framsidan för den andra sidan andas lädret med och då blir det för tätt och börjar mögla fortare. Någon annan som hört samma sak eller har jag blivit lurad?
beroende på hur skitigt det är så.. men varje gång jag ska tävla smörjs allt in och rengörs.
jag hade ett rätt billigt träns och de var ändå rättmjukt så jag smörjde endast på tävlingar.. och ibland om det var skitigt..
men nu när jag köpt lite bättre grejer, kasnke en gång i veckan..?

Oj vad duktia ni är!! Själv smörjer jag 2-3 gånger per år. Kanske dax å skärpa sig…..