Såg ni Tv:programmet Insider i kväll?
Herregud så en del hundar är sönderavlade.
Har inte tänkt på hur en del raser ser ut eg. Men schäfern tex vilken rygg den hade. Inte undra på att dom har ont och måste avlivas tidigt osv.

En liten länk kanske?: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,895135,00.html

Jag såg inte programmet, jag kliver ju upp vid 5 på morgonen och lite sömn vill jag ha på natten
om man nu ska orka jobba
Det är just det som hänt med hundar som gör att jag är en sån förespråkare för premieringa av häst och att vi håller fast vid att det ska vara bruksegenskaper och hållbarhet som avel ska gå ut på.
Man ser tyvärr för många hästar med felaktiga benställningar, ryggar, halsar mm att man blir alldeles mörkrädd. Jag hoppas att man kan fortsätta styra hästaveln så mänsklig fåfänga inte tar över
Visst finns där saker att kritisera även inom hästaveln, men jag tycker hundaveln har gått snett…när en hund får andningsproblem pga. dess utseende, när dom inte kan föda sina valpar naturligt pga dess extriör…vanligt förekommande problem med ex. höftet, dövhet osv. ..då tycker jag man får ta sig en funderare på vad det är man syslar med.
Är inte alls mål att få fram en frisk hållbar hund med gott psyke??

Det är ju mycket köparnas okunskap som också styr aveln, ställde köparna krav….
När det häller hundar så är det ju fruktansvärt att rasstandarden och utställnings resultat inte är direkt kopplat till sundhet och hållbarhet, det borde klassas som djurplågeri om man läser djurskyddslagen.
Jag vet en häst som är avlad trots att dom viste att pappan bar på denna genen. Efter att jag fick reda på att dom gjorde detta sto så har jag svårt för skäckar utan stam i avel.
Vet någon om programmet sänds i repris?
söndag natt tror jag..
Såg början av programmet sen kallade sängen, tyvärr. Hade velat se hela….
Jag är inte speciellt chockad, då jag visste om det redan. Tycker det är jättebra att det tas upp och det borde pratas mer och hårdare om det.
Då jag köpte min förra schäfer -99 pratades det redan då om att polisen mfl hade vänt ögonen från schäfern just pga den bristande avlen. Så jag är inte förvånad!!!
Jag och sambon vill väldig gärna ha en schäfer någon gång i framtiden, men vi vill INTE ha en som ser ut som de gör idag. Vi vill ha en med den exteriören som den gråa polisen visade upp! DET är en riktigt bra schäfer!!!
Jag hoppas, hoppas, hoppas att SKK tar sitt förnuft till fånga och gör något åt saken, även om jag inte tyckte att "jeppen" som representerade SKK verkade speciellt förtroendeingivande….Det är i mina ögon legitimt djurplågeri SKK bedriver och uppmuntrar!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

intressant att se 100 års skillnad på schäferna på bilderna. att de har förändrats så mkt. och att två personer som ändå tillhör samma ras kan ha så olika åsikter. jag kan hålla med aschberg, de borde inte få ställa ut de här hundarna som ser ut så.

när vi inte har kvar våra hundar så hade vi planerat att köpa en rasren hund, men jag tvekar lite nu ändå. jag vill jättegärna ha en bordercollie tex, men där finns ju säkert sjukdomar där med. eftrsom jag hade sån tur med hugin (bc/labbe) så blir det nog en sån blandras till senare.
Det finns ju både bra och dåligt med rashundar och blandraser. För min del så vill jag gärna ha en renrasig hund, men en ras som är sunt avlad.

vilken hundras är det då rebecka?

Jag har en liten avel i familjemiljö. Mina hundar är främst mina bebisar. Nu passade sig inte förra tiken att ha i avel. Men det är en annan historia. Men det innebar ett avbrott i aveln. Nu är det svårt att avla på den gamla stammen av schäfrar. Vi är inte många som vill bevara den. Men vi finns. Men ack vad vi får utstå spott och spä från de "riktiga" uppfödarna som krasst förklarar för mig att de följer minsann "rasstandarden" till skillnad från mig. Jag brukar svara att: Ja, men mina går på tassarna till skillnad från era.
Men, det är trist. Men vi finns, vi som försöker bevara schäfern som den ska vara för att kunna fylla de funktioner den är menad för.
Schäfern som finns kvar här hemma är nu enbart Sacko och han är 14 år. ;-)
Har varit sjuk två gånger i livet. ena gången var det träningsvärk. Sedan har han haft lite problem med magen nu på äldre dar. Och nu tror jag han börjar få nedsatt hörsel, åtminstone när han vill;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Lisette, det finns bra uppfödare inom de flesta raser även ;)
Har själv haft schäfer och fick leta en hel del efter en uppfödare som faktiskt avlade på friska bra hundar, men det finns självklart med. Hellre att leta efter en bra schäfer än att köpa korsningar…
/V
#12 I dagsläget har vi en Parson Russell tik på 8år

Det är ju så det ska gå till köparna ska köpa hos det uppfödare som avlar för sunda individer. Skaffar man en blandras så har man ju ingen aning (normalt) hur sund pappan är och som lekman är det också svårt att bedöma, man kan ha tur men också otur men det brukar det inte talas så högt om. Kennelkubben däremot borde hårt arbeta för friska hundar och att det inte är karikatyrer som vinner utställningarna.

Tyvärr kan en hund som inte lämpar sig i avel vinna utställningar. Det är inte alltid felen syns. Men skillnaden är nog i många fall att de renrasiga hundarna röntgas, medans blandraser bara röntgas när man märker det är fel. Så då missar man ofta flera fel.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag tycker man ser mycket knepigt i blandras väg också,Vist dolda fel är dolda tills det upptäcks.
Det är ett undrligt system med utställningar av hundar tycker jag, man skulle egentliga även på hund ha premieringar och bruksprov/mentaltest i alla fal hanhundarna. Min dotter blev biten av en Afghanhund och det visade sig att hunden var utställd några gånger med riktigt bra resultat och en gång utesluten för den bet domaren, den har gått i avel 
ja, jag såg den sista halvtimmen av Insider.
man blir ju mörkrädd, ska en hund verkligen behöva se ut som en känguru i bakdelen? jag har alltid tyckt att shäfern är en fin hund. Men inte när den ser ut så där 
samma sak med den hunden (heter den Basset?) som skrapar sin mage i backen….
nej, fram för frisk och sund avel tack!!!
..men basseten skrapar väl inte magen i backen, egentligen ? det gör dom väl bara om dom är på tok för feta ?
vi har en basset här, jättefin är han, alfons heter han, lite lagom tjock, men han skrapar inte magen i backen inte.
vi har en blandis, och jag är glad att han hoppade upp på mig när vi bara skulle titta på valparna, för snällare hund än han har jag aldrig träffat, och vi har haft honom i 6 år.

#14 man kanske får leta ja, men jag är itne villig att leta efter en uppfödare långt upp i landet.
#15 är där inga som helst fel på de hundarna? jag hade själv kunnat tänka mig en parson, då jag gillar jack russlarna, men ej vill ha en lågställd. men jag får inte för gubben. =(

#16 jag håller med dig, Kennelkubben däremot borde hårt arbeta för friska hundar och att det inte är karikatyrer som vinner utställningarna.
frågan är då varför de ej verkar göra det. man såg ju schäfrarna på uställningen, domaren berömde hunden och jag tror tom den vann. jag hade aldrig velat att min hund skulle se ut så. och den här bassetten (stavning?) som de visade bild på, magen släpades ju i marken. utställningschampion var den va? helt vansinnigt… snacka om att inte sopa rent framför sin egen dörr..

Så är det lite med katter också jag tycker det är synd om perser tillexempel… Att man överhuvudtaget har avlat fram den rasen!!! Jag ställde ut förr och då sitter perserägarna och SMINKAR sina katter runt ögonen, det är helt sjukt. Den rasen jag föder upp är Maine Coon (världens största raskatt). Vi har en hane här hemma som är typ 10 kg muskler… Vi HD och HCM testar våra katter innan avel. Hittils är det ingenting som har gått fel. Fast Maine Coon kan se ut hur som helst men de får inte lov att vara maskade. Birmor tillexempel måste vara maskade på ett visst sätt för att gå i avel och utställning… det är helt okej, men jag tycker det är sjukt när djurens hälsa ska påverkas av att vi människor vill ha fina djur att ställa ut!
#22 vi har inte haft några problem med vår eller någon utav hennes avkommor. (totalt 18st).

Jo, jag visste också att det var så illa. Men många i Sverige visste nog inte det. Tycker det är bra att Aschberg vågar ta fram sånt som vi andra försöker sopa under mattan. Och låtsas att det inte finns.
Det värsta tycker jag är att dom avlivar friska valpar pga färgen. Att den har fel färg tex. Men att många hundar är sönderavlavde och fel avlade det vet väl dom flesta iaf.
Nu har jag ju haft två renrasiga hundar en schäfer, och en Cavalier King Charles Spaniel. Båda var sjuka från 1 års ålder. Sedan har jag ägt två blandraser. Den första fick avlivas vid 14 års ålder pga alla ålderskrämpor såsom gikt, hörsel och syn bl a. Men lekte bara en timma innan avlivning. Den andra blandrasen är mamman till mina nu två levande blandraser. Hon fick tas bort pga elakartad tumör när hon var 10 år. Inte sjuk en enda gång heller. Så nog är det sant att blandraser är mer friska än renrasiga. Mina två som jag har nu är 4 år gamla och peppar, peppar så har dom inte behövt någon veterinär än mer än vid vaccinationer.
Schäfern fick avlivas pga hälta när hon var 10 år gammal. Då hade hon haltat lite i ca 2 år. Men enl veterinären inte haft ont av det. Cavaliern dog avlivades när han var 12 år gammal. Men hade mycket fel och fick äta medicin nästan hela livet. Bl a blåsljud på hjärtat, glutenallergisk osv osv. Schäfern fick ju alllergi vid 1 års ålder så hon fick äta kortison hela livet.
Jag vet att många tycker att jag har fel. Men jag säger som Aschberg jag har ju själv upplevt det. Sedan finns det ju självklart blandraser som är sjukare än renrasiga. Men detta har jag själv upplevt.
Min dröm är nästa hund en ny schäfer som jag kan avla på. Men dom ska def inte se ut som den stackaren på Tv:n i går. Herregud säger jag bara!

min svägerska hade en renrasig rottweiler som de fick avliva vid 8 månaders ålder pga höfterna. i mars avlivade de munin som var labbe/bc. han hade oxå haft problem med sina höfter. ringo hade de röntgat, men inte munne för man såg på munne att han hade ont så det var bara att ta bort honom direkt.
#10 "jag vill jättegärna ha en bordercollie tex, men där finns ju säkert sjukdomar där med. eftrsom jag hade sån tur med hugin (bc/labbe) så blir det nog en sån blandras till senare."
Jag är inte 100% säker, men rätt så.. Tror inte bc har några speciella rasbundna sjukdomar, de avlas ju endast efter arbetsförmåga, inget annat. Därför de är så krävande och behöver få valla. :) Men skulle de ha haft det hade de knappast försvunnit för att man korsar en bc med sjukdom i släkten med en annan ras. Det finns faktiskt en hel del friska raser, och det brukar inte vara värst svårt att hitta seriösa uppfödare med bra och friska hundar när det gäller de flesta raser.
Förövrigt finns det diskussioner om det här på hundar.ifokus också om någon skulle vilja kika där. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#27 Vad jag hört så är det psyket som är problemet hos bc…

#27 det är aktiva hundar som måste jobba annars blir dom hopplösa, agility är kul

#28 som lorita skriver, man måste jobba med dom. det är kanske det som varit "problemet" hos de hundar som du hört talas om?
hugge gjorde vi inget speciellt med, han var alltid aktiv, sprang rundor och luktade. han fick sin aktivitet ändå…
#30 Jag har inte hört det om några individer utan hörde det nån gång när man räknade upp lite fel olika hundraser hade (gäller självklart inte alla individer, utan vilka problem som kan drabba rasen pga aveln) Har för mig att även Bernersennern hade samma problem som bc.

#30 Oj, vad aktiv han så ut 

#24 det låter ju bra! skoj för er! :)
#31 ok. uppfattade det som enstaka individer.
#32 *fniss* visst gör han? favoritställningen… :D

Jag ahr erfarenhet av både rashundar och blandraser.
Jag blev uppfstrad av en dobbermann mina första 2 år i livet, jag sov i hans korg, åt hur hans skål (mamma fick byta till en plastskål så han kunde gå iväg emd sin mat när jag kom krypandes) Han "slogs" med min mamma en gång, sedan gjrode ahn aldrig ngt aggressivt mot någon. Många ansåg att min mamma och mina morföräldrar var dumma i huvudet som lät en så farlig hund vara med deras barn/barn. Han var dobermann av det gamla stabila(re) generationen, litet grövre i kroppen men inte utanför rasstandarden.
Min mamma och jag äger ihop en Schäfer/greyhound korsning som heter Filippa, Filippa är i dagsläget 15 år, eller om det är 16? Hon har ibland hälta på ena bak pga att hon som valp blev påkörd av en bil och fick bäckenfraktur på 3 ställen. Hon ser litet dåligt, har börjat få starr. Har ahft hudcancer sedan hon var 6 år vilket hon blev opererad för och som sedan aldrig spred sig mer. När hon var 8 blev hon dräktig med en bruksschäfer. Fick två stora feta valpar, som tyvärr bägge dog, den ena för att vi som vakade hade oturligt nog somnat. och den andre valpen fick kejsarsnittas ut men var rredan död.
Pappan till valparna, Falco of blue Marine var ett praktexemple på fin schäfer, nu kan ajg itnerasstandarden så stryp mig inte, han ahde litet längre päls, var grov i leder och ben, hade en gansks å rak rygg och med nått sånär sluttande kors, men ah nahde ju verkligen inte den här Räk-knycken på ryggen som många schäfrar idag dras med. Han ahde ett dunderpsyke. Men efter 6 år i armén var ahns höfter slut och ibland hade han så ont när han reste sig från liggande att han skrek. Det hände ett par gånger om året. Men ananrs fanns där itne en gladare hund!
acsheberg är bra! han är sådär riktigt farlig, jag ahdealdrig vågat ljuga för honom. ska försöka vara hos ngn som ahr tv så jag akn se reprisen imorrn.
#28 Problem med psyket skulle jag inte vilja säga. De är veka, det är dem. Men det betyder ju bara att man får anpassa uppfostringsmetoden efter det, man bör väl inte brotta ner dem helt enkelt, utan använda rösten och kroppsspråket.
#29 Jo, jag vet att de är aktiva, det skrev jag ju i förra inlägget också. ;) De bör få valla får regelbundet, annars kommer de med största sannolikhet börja valla annat. Det är det som har gjort att bordercollie inte finns som alternativ för mig. Utan då passade kelpie bättre, en lika aktiv hund, men som klarar sig bra med andra aktiveringar än just vallning. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#35 Jag kan fått det hela om bakfoten =) det var faktiskt rätt längesen jag hörde det
Stopp stopp det där med att BC skulle vara vek är helt fel.
En BC är otroligt stark i psyket.Dom ska kunna jobba även om dom har fått smäll på smäll av djuren.
Problemet är att folk som köper BC för att dom är så söta och har dom som ren sällskapshund får ett monster på köpet, BC ÄR avlad att jobba hårt och dom SKA jobba hårt.
Det stämmer att man avlar på BC arbetsvilja och inte på utseendet. Dom sjukdomar som hör till en BC är som vanligt HD, AD och ögonfel.
Har själv en BC hane på 8 år som har jobbat heltid som vallhund sen 8 veckors ålder (ja inte vallade han själv då) fram till han var 6 år gammal, sen var han tvingad att gå i pension pga uppslitna leder. Även när han hoppar på 3 eller 2 ben så vallar han glatt ändå även om han inte får.
För att folk ska förstå hur en BC är funtad så kan jag berätta en väldigt klar bild för er.
Vår hane var precis hemkommen från djursjukhuset där han hade fått operera bort sista tån på ena baktassen,han var fortfarande drogad och var tvungen att ha hjälp ur bilen, han hade tassen i gips och kunde knappt gå rakt fram. Då han aldrig är kopplad så hade jag även denna g¨ången honom okopplad, jag gick lite i förväg för att öppna dörren till honom. Jag stod och väntade men ingen Zap kom………………. Min dotter kom ut och frågade om inte Zap var nyopererad, jo sa jag,men sa hon får han då lov att valla??? eeee nä sa jag, men varför är han då ute i hagen och har samlat in hästarna sa dottern?? JAg tittar ut mot hagen och där står Zap väldigt drogad och har samlat ihop alla våra hästar snyggt och prydligt i mitten.
Vi har själv fött upp en blandning mellan BC och Beardedcollie och dom är mycket mer lämpade att ha som sällskap.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
En BC måste inte valla, om du inte "tänder" den så har du oftast inga problem med vallandet. Har du en gång "tänt" den på djur så kan du aldrig plocka bort vallningen från den igen och det är då man får problem med att den vallar bilar och joggare och annat.
Ska du inte ha din BC till vallning utan till bruks så går det utmärkt, det viktigaste är att den får jobba med huvudet.
Sen det där att man inte kan säga till en BC på skarpen är fel, har du någongång varit med när folk tränar vallning?? Där händer mycket saker och en vek hund hade aldrig mer vallat ett djur igen. Jag menar inte att det är rätt att gå åt hunden så som många vallare gör men det bevisar att den är stenhård i psyket.
Många tror att hunden är vek för att den liksom kryper fram men det är så många av BC jobbar när dom vallar. Det är dom som är eyare dvs vallar med ögonen
Jag antar att en del av det du skrev var riktat till mig, Milla..
Och jo, jag förstår vad du menar och uttryckte mig nog lite konstigt, satt ett bra tag och försökte komma på "rätt" ord för det jag menade, men tydligen blev det inte bra ändå..:P I alla fall, det jag menade med "vek" var när det gäller ledarskapet, det är ingen hund som försöker sätta emot och ta över ledarrollen hela livet ungefär. Utan den accepterar ledaren när det väl är bestämt, och accepterar det. Oftast krävs det inte alltför mycket för att visa vem som bestämmer heller. Hoppas du förstår vad jag menar nu, blev lite luddigt, men ja..
Och jo, självklart kan man säga till en bordercollie på skarpen när det behövs också. Ja, jag har sett borders träna vallning, jag har vallat själv med min egen hund också. Och det finns bordercollies som vallar t.ex folk, bilar, andra hundar och liknande utan att nånsin ha vallat får. Är de så starkt avlade för just det arbetet så sitter det i generna. Och även om det inte gäller alla bc's så ser inte jag någon som helst mening med att skaffa bc om man inte tänkt valla med den. För då finns det många andra liknande hundraser som är avlade för annat än bara vallning.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
ok Alex nu är jag med på vad du menar
och jag tom håller med.
Vad bra, inte alltid så lätt att förklara på ett bra sätt i skrift..
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Heterosiseffekt: Korsningsavkommans egenskaper är bättre än genomsnittet av föräldrarasernas egenskaper.T.ex bättre immunförsvar, bättre tillväxt, bättre fruktsamhet etc etc. Detta gäller både djur och växter. Min bästis funderade på att köpa en renrasig boxer. Berättade för henne om heterosiseffekten men trodde inte hon skulle lyssna. Några veckor senare hade hon köpt en "rondell", fyra raser…Oops!
Själv överger jag aldrig de vettiga korsningarna av blandrashund.