Otursförföljd?
Jaha då va eli antagligen skadad igen! 3.e gången under det året jag har haft honom..Första gången kotledsinf och andra gången inf i båda akhaserna + + att hn har muskelpromlem. Igår när jag kom till stallet såg jag att han var gallig i båda fram benen men mer i vänster att han hade en hård typ rund svullnad mitt på benet (skenbenet?) Gick med honom i stallgången igår men kunde inte se ngn hälta.. NU är bara frågan vad detta kan vara???!!!
Jag orkar snart inte mer.. när ska vår otur vända?!! Har ju precis kommit igång ordentligt igen efter förra skadan som han hade i juni. ;( Jag blir så ledsen , jag orkar inte.. igpr satt jag och grät typ hela kvällen i hans box medans han stod med huvudet i min famn och blåste mig på kinderna ja hela ansiktet och håret. Kändes som han tröstade mig. <tycker så mkt om denna häst!!!
Ska åka till stallet nu och se om det är ngn skillnad ifrån igår… ..

men vad du har otur! jättetråkigt att det har blivit så för er. hoppas det blivit bättre!
håller tummarna för att det inte är ngt allvarligt

usch.. vet precis hur du har det.. hade sån otur sista 1,5åren m min gamla häst pxå.. tror nästan att det va jag som ensam fick kliniken o gå runt det året :(
hoppas att det inte är ngn fara med din häst!
Verkligen jobbigt när det går troll i hästeriet:o(

Jag förstår precis hur det känns!! Men ge inte upp! Det vänder snart. Har själv haft ett rent helvete detta året med min lilla dam. Har nu kommit så pass långt iaf att jag har en pigg, glad och skadefri pålla som ska sättas igång.
Lycka till!!

Du är inte ensammen. Har också samma problem med min häst. Hela detta år.
Men det kanske inte är något hemskt med benet. Kanske du skall ringa veterinären och fråga genom telefon vad det kan vara. För det borde ju vara gratis.

Du är inte ensammen. Har också samma problem med min häst. Hela detta år.
Men det kanske inte är något hemskt med benet. Kanske du skall ringa veterinären och fråga genom telefon vad det kan vara. För det borde ju vara gratis.
Rider du mycket i ridhus?

Åh, vad jobbigt med sånt där. Hältor och svullnader är ju så svårt att veta varför dom kommer. Jag är tacksam att jag aldrig haft sånt. Jo, en gång fick gobban det och jag förstod inte varför. Men så var det en som sa att han var överansträngd. Det var en period som jag övade dressyr för mycket iaf för mycket för honom. Kan du ha ridit igång honom för fort?
Håller tummarna att det fixar sig.

Precis kommit ifrån stallet, tycker att det ser bättre ut men han är fortf gallig. han är har en hård svullnad precis ovanför kotan därfram där det ska gå in lite? vet att jag förklarar som en kratta :S funderar på om han slagit i sig i hagen och på så sätt fått svullnaden där? Det går ner lite när han rör sig.
#8 ja det har blivit nästan varje dag pga av det varit halt och pissväder dem dagarna jag varit där på dagen och sedan på kvällen är det ju bäckmörkt. Tror inte jag har ridit igång honom för fort har följt vets råd + väntat lite längre. Eftersom inte lärt sig gå helt rätt än heller men vi är på väg så belastar ju det också benen fel..
Gud vad trist!!
Vet exakt hur du känner dig, här är en till som har haft ett urkasst år =(
Lider med dig stumpan!
Kram Amanda
Med vänliga hälsningar
Chess
nee, ursh är han en klant i hagen? väldigt mycket otur har ni iaf, hoppas det inte är något större fel denna gång .

Min pålle är inte heller så duktig på att hålla sig frisk :/
Köpte honom i slutet på mars och har lyckats få en förstoppning som ledde till inlagd i en vecka på sjukhus, en förstoppning som rede ut sig själv och lyckats få lymfangit. Är desutom inte helt fräsh i kroppen…
Viktigt att tänka på: alla hästar håller helt enkelt inte för ridning, har alla skador och problem haft en riktig olycka som orsak? Hästar som gång på gång har träningsrelaterade skador eller får hältor och annat utan riktig orsak bör kanske inte ridas eller har något större i kroppen som man ännu bara inte hittat….
Många ridhus har dåligt under lag (offta för djupa). Detta kan leda till stora problem med benen. Vi har satt max i dag i veckan i ridhuset pga. det… Något du kanske skulle tänka över?

enligt vet skulle det vara mkt sånt här första året då han är bland annat kobent bak + att han inte gjort ngt förens han blev 5, aldrig fått kalk lr mineraler. Han har ju haft en sne höft också som har bättrat sig har även en muskelgrop under magen där han sträckt sig en gång + att han är öm i sina muskler..Jag har börjat fundera på om de är så att han kanske inte håller för ridningen.. men sen så går han ju inte helt rätt heller och då sliter det ju mer. Allt hänger på mig att han ska lära sig att gå rätt.. och att jag gör rätt.. men det är ingen lätt häst. Riden sporadiskt av ägaren sedan våren 07 (börjades på vintern 06. Jag började rida han i spetember lr oktober men sedan har det ju varit en hel del uppehåll med alla skdador..Så han är inte utbildad riktigt..

Ja men då kommer han inte kunna gå ngt nästan eftersom jag jobbar så mkt. De dagar det är fint och inte halt rider jag ut men inte när det regnar då spänner han sig bara och blir kalla vilket gör att han får mer ont i sina muskler. Vissa veckor rider jag bara ut då det är från vecka till vecka.

#15 Det låter ju lite som min med… Är full med muskelsträckningar och är ju inte heller bygd för att bära sig korrekt eller tränad till det tidigare = det går riktigt motigt och eftersom min desutom har tveksama knän så oroar jag mig över belastningen på de. Men det är otroligt vad lite korrekt ridning kan göra sedan, har tur att min stallägare är expert på just att rida till felaktigt ridna hästar och har flera sådana på hemmaplan som numera rör sig friskt men tidigare varit halta på så gott som alla ben med vandrande problem, är kul att se!
Att han inte fått kalk och har tunnt skelett går väll inte att bättre på i efterhand? Utan ger att han alltid kommer ha skörare skelett?

hmm det vet jag faktiskt inte :/ men jag ger ändå , har fått ordination på det från en tjej från landskrona som har ett center för hästar som haft mkt problem där hon behandlar dem med massage m.m.. löser d sig inte har hon lovat att jag får ta ditt honom.. Han har dessutom sköra hovväggar så tappar skorna otroligt lätt! Ng som har nåt medel mot det?? Min hovslagare sa att det egentligen inte finns ngt utan det gör barar att hovarna växer fortare.

hmm det vet jag faktiskt inte :/ men jag ger ändå , har fått ordination på det från en tjej från landskrona som har ett center för hästar som haft mkt problem där hon behandlar dem med massage m.m.. löser d sig inte har hon lovat att jag får ta ditt honom.. Han har dessutom sköra hovväggar så tappar skorna otroligt lätt! Ng som har nåt medel mot det?? Min hovslagare sa att det egentligen inte finns ngt utan det gör barar att hovarna växer fortare.

#18# Jag tycker att kiselgur har gjort att hovarna har blivit starkare. Men det tar tid innan du märker något. Började att ge det till Gobban som har sköra hovar. Nu är dom bättre efter kanske 8 månader.
Ang. sköra hovar är kiselgur det billigaste som jag tycker har haft viss effekt på en del hästar. Sen är det ju biotin (köp något med hög biotinhalt som även innehåller metioin(?)). De dyra som verkligen har effekt på många hästar är enzion, men som sagt det är dyrt….
Med vänliga hälsningar
Chess

det högra benet är bättre efter linmimetering av racing liniment men härom dagen så hade han fått en ny svullnad på vänstra benet istället, på senan. Det går ner när han rör sig men finns där när han stått still. Har ridit han innan i veckan och han har inte kännts halt men har nufått rekomenderat att linda benen och kyla + leda han på hårt underlag i fall det skulle vara en senskada och inte rida. En tjej i stallt kollade på det igår och hon trodde att det mest satt i huden och att han slagit i sig. Så nu får han vila hela veckan jag är iväg om det inte ser bättre ut i morgon. Såg dock bättre ut efter en natts lindning så jag får se hur det ser ut ikv igen. Synd för jag skulle fått hjälp av en jätte duktig tjej denna veckan som kunde hoppat han lite och hjälpt mig lite med vänster galoppen..typiskt! Får hoppas det är bättre när jag kommer hem! Ska ju en vecka till fuerteventura. Skulle ju vara typiskt om han blir ordentligt skadad är ju ett halvår sedan sist vilket det var mellan den andra skadan också. Det är ju nu vi börjar komma framåt i ridningen igen efter skadan och börjat att kunna galoppera honom.