Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 517 ggr
Molla
0

OT Vad ska jag göra?

Sitter nu här och funderar på skolan. Hjälp mig, hur ska jag göra?! Läser alltså femte terminen, av sex, på sjuksköterskeprogrammet.

Gå nästa termin direkt: Jag blir ju klar till sommaren, kanske lättare att få jobb. Få pluggandet överstökat.

Ta en termins uppehåll: Jag är skoltrött. På uppehållet kan jag ändå göra c-uppsatsen. Gör jag den nu slipper jag den i sista terminen, vilket gör den korv-stoppnings-terminen mycket luftigare. Ligger efter med en tenta, skulle vara skönt att pausa för att verkligen plugga in allt.

Hur skulle ni göra?

Molla
0

Hallå! kom igen! Jag behöver hjälp!

IdaT
0

Jag skulle ta ett uppehåll faktiskt, med skoltrötthet orkar du inte läsa till betyg som gör dig rättvisa. Du kanske skulle kunna kolla med din SYV om det finns möjlighet att praktisera ett halvår, samtidigt som du läser några få kurser ur programmet?
Så mitt tips till dig är att prata med din SYV, berätta vad du funderar på för alternativ, lyssna på vad hon har att säga, boka ett möte några dagar senare, och bestäm då med henne vad du vill göra, eller så har fler frågor kommit, så du vill ta ett nytt möte igen.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Molla
0

#2 Ja Studievägledaren, eller vad det heter kan jag ju prata med. Jag måste ju kunna veta att jag verkligen får en plats nästa termin!

Tar jag uppehåll nu kan jag till sommaren jobba som usk, då ska jag absolut söka till akuten!

Åhhh, eller ska jag köra på?

bubbelbubbel
0

oooh. SVÅRT!
på ett sätt så kan jag tycka att det hade varit galet skönt att bli klar snabbast möjligast, vårterminen går ju alltid mycket fortare, det börjar ljusna och bli finare väder, och kanske får du tillbaka lite kraft med våren ?
men sen är det ju som #1 säger, risken är ju att du inte får betyg som är dig rättvisa eftersom du varit så trött på det.

men… nej, jag hade nog kört på, just för att bli klar!
för tänk om du efter ett terminsuppehåll inte alls vill börja igen ?

exitingsvillemo
0

Hm, svårt val.

Det är ju bara du själv som kan avgöra om du orkar en till termin.

Om du kör på och inte orkar "ta dig i mål" så kommer du nog ångra dig sen.

Vad ska du göra under våren isåfall?

Jag vet hur det är att vara riktigt skoltrött och jag tror att du innerst inne redan har bestämt dig hur du tänker göraFlört eller ?

Fast nu blir du väl ledig lite under jul, så kanske du får nya krafter och orkar ta tag i sisa terminen.

Inget val är fel, du känner bäst själv hur mycket du fixar.

Molla
0

#4 Vi kan bara få godkänt eller underkänt, så jag kan inte missa några högre betyg. Jag är säker på att jag inte tar uppehållet längre än en termin, jag har så pass höga lån, det är bara enm termin kvar och jag vill verkligen bli sjuksköterska.

#5 Under våren skulle jag isf vara timvikarie på sjukhuset, jobbar redan lite helger. Men är man timvik är det ju svårt att vera hur mycket jobb det blir och jag måste ju göra uppehåll i csn, så det blir ju osäkert med inkomst.

Tyvärr är vi inte lediga över jul, terminen slutar 8/1. Vi har tom schemalaggt seminarium den 29/12…suck!

Ledin
0

jag var som du skittrött på skolan men hade mycket bra betyg(mvg o vg inte ett ända ig). Jag gjorde en tabbe skulle ta ett sabbats år men tog aldrig igen det där :S så mitt råd är faktist håll ut du får en bra utbildning sen kan du ta ett år som gör-vad-du-vill o se om du vil utbilda dig mer.

jn84
0

Jag är också sjukt trött på att plugga!  Har många saker som släpar efter, tentor, inlämningar och nån hel 7,5 hp-kurs.

Jag bestämde mig första gången jag fick en "eftersläpare" att jag ger blanka sjutton i den nu, för jag hinner inte påbörja ny kurs och samtidigt ordna resterna i den förra. Så jag går klart allt jag kan och sen tar jag tag i det som ligger kvar.

Nu har jag haft sån tur att jag kan läsa vidare trots att jag saknar några poäng och har fått fullt csn hela tiden. I vår kommer jag jobba nästan heltid och långsamt ta igen allt som ligger efter..

Jag skulle inte våga ta ett sabbatsår för jag tror ärligt att jag aldrig skulle orka ta mig tillbaka till skolbänken. Dels "kan" jag ju redan jobbet och får dessutom jobb utan att vara färdigutbildad. Och dels innebär ett jobb högre lön och ska man då tillbaka till pluggandet så sjunker inkomsten på en gång.

Men alla är olika och du vet nog vad som är bäst för dig :)