Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1155 ggr
jen
0

foder till fet häst

Hur skulle ni fodra en häst som har 170kg övervikt?

Grannens häst är väldigt fet, och vi diskuterar fram en vettig kost till fetknoppen.

Hon väger enl måttbandet ca 770kg och bör väl väga ca 600 max. en korsning mellan tinker,paint och något mer (kommer ej ihåg) det är en grov häst och mkh är väl ca 153 skulle jag tro

Hon har ätit 10kg hö och en näve linfrökaka förut.

Nu har hon börjat med samma hö som mig

ts 84  smrp 37  och mj  6.8  och ger äver halm.

hö 8kg och 2 kg halm.

Den behöver ju protein, men hur mycket?

tips??

bell
0

Inte för att jag svarar på frågan men ni kanske skulle ta och kolla vikten lite nogrannare. Hur mycket väger hästen? Är själv skeptist till viktbanden.

mazze
0

Hur mycket rör sig hästen?

jen
0

hästen är i hagen, och går promenader 2o minuter varje dag. den har haft ont i kroppen

jeanette
0

10 kg hö täcker hästens proteinbehov, inget halm behövs. Men energin blir då lite för hög. Och det är ju inte sådär jättebra åt en överviktig häst. Men å andra sidan behöver det inte göra något om hästen rör lite på sig.

AnnaLundin
0

När man ska banta en överviktig häst så är det viktigt att man ser till att proteinbehovet är täckt men att energitillförseln ligger något under behovet.

Alltså, är normalbehovet t.ex 65 MJ och 390 g smb rp så ska man fortfarande ge 390 g protein men kanske gå ner på 55 MJ.

I detta fallet hade jag minskat ner grovfodergivan och lagt till lusern för att höja proteintillförseln utan att ge energiöverskott - som den har nu. Det är energiöverskottet som ger övervikten…