hjälp!
hejsan! jag har ett stort problem, i min häst stall är det nästan bara islandshästar som går ute dygnet runt, och det får bara lite över 4kg hö om dagen (per häst)
?!?!?!?!?!?!?!?!? jag anser att det är på tok för lite, min häst är en isis som är Dponny storlek.
vet ni om de finns några lagar eller föreskrifter hur mycket en häst ska äta per dag, jag menar en häst som står ute dygnet runt borde väl få äte mycket mer ?
jag har sagt åt stallägaren och de som tycker "hästarna blir tjocka" att de inte blir tjocka om de mår bra och får så de klarar sig.. ja menar hästar blir inte (vad jag fått veta av en som exprimenterat med sina kor) fet av hö, inte av "normal" mängd iaf.
det är bara jag och en till familj som har häst där som anser att det är på tok för lite..och då är de minst 17 hästar i stallet..
någon som vet var de finns att få tag på lagar eller rekomendationer som ja kan trycka upp i ansiktet på dem?
nå mer vetenskapliga bevis på att de inte blir FETA av hö..?
när ja påpekar att de får för lite får ja veta att de är juh sååååå feta och de inte behöver mer för då blir de fetare.. då¨brukar ja säga "men rid hästarna mer då" men då blir de bara sura och griniga och går och snackar skit bakom min rygg. jag ser hällre min häst lite rundare över vintern än att han ska vara mager…
en häst mår väl inte bra av att inte få tugga ? de är juh gjord för att äta och äta… eller?
har jag helt fel när de gäller detta??? någon som kan hjälpa mig???
MVH
du har helt rätt, en häst ska ha 1,5kg/100 kg kroppsvikt. Detta för att tillfredsställa hästens naturliga tuggbehov.
Vill man inte ge dom hö kan man ge dom halm.
Dom kan bli feta av hö, det beror ju helt på vad man har för värden på höt, men som sagt, det går lika bra att ge halm för att tillgodose tuggbehovet.
4 kg grovfoder/dygn låter på tok för lite för islandshästar

Hästar har ju ett matsmältningssystem som bygger på att de tuggar i sig stråfoder många timmar om dygnet. Min arab och shettiskorsning går på lösdrift med fri tillgång på hö och de är inte feta. Tycker man hö är för dyrt(???) så kan man som #1 säger dryga ut med fräsch halm. Men hästar är gjorda för att äta mycket stråfoder och bara lite kraftfoder. 4 kg låter mkt lite
ja jag tycker åxå att 4kg är på tok för lite.. har inte analyserat höet, men jag kan gissa att det är inge toppen hö direkt
hade ett kolikfall häromdagen om de har med saken att göra kanske ?

Får de för lite stråfoder finns ju risken att de går och tuggar efter gräsrötterna ännu mer och får i sig grus och sand som leder till kolik i värsta fall. En häst ska ha tillgång till rimliga mängder strå för att hålla systemet igång och undvika kolik.
en av mina shettisar fixar inte att stå på fri tillgång, hon blir verkligen smällfet, trots motion. Istället har jag gjort så att hon får fri tillgång på halm ute och 2 givor hö inne.
och precis som #4 skriver, finns det inte stråfoder att "pilla i" så pillar dom gärna med det som finns på marken med risk för att få i sig grus och jord, vilket som sagt kan leda till kolik.
En annan anledning till kolik kan vara för kallt vatten.
Har dom fri tillgång på vatten? En häst som slukar i sig en stor mängd vatten kan också få kolik.

Det rekomenderas t o m 1,5 - 2 kg per 100 kg häst.
Givetvis är 4 kg för lite åt en islänning. Jag har en islänning som inte går på lösdrift och då eg behöver mindre mot dom som går ute dygnet runt. Han får över 7 kg per dygn.

Har letat lite men inte hittat någon bra text. Hästhållning med kvalitet. Det bästa jag hittade var på sid 21 i detta häfte. Kolla om det kan vara något att vis dom :)
hei
ja 4 kg er nok for lite ja skulle tro at 7 til 8 kg i dögnet var mere passe når hesten ikke får noe annet end hö.
jeg ville vell gitt litt dodson horrel iceland power kraft foder på vinteren og litt lusern hakket strå.
1 gang om dagen viss du rider den 3 dager i uken på vinteren .
dette var hva min fikk på vinteren.
250gr iceland power og 250 gr hakket strå og 7 kg hö.
jeg hadde ikke min på åpen lösning men du kan jo ta din til side etter at du har ridet og gi kraft og hakket strå.
mange staller har dette problemet at de forer hestene på lite hö for og spare penger.
og dette ender som regel med alt for tynne hester som bruker hele sommeren på og komme i kobdisjon igjen.
viss de på stallen ikke vill höre siden dette er jo din hest og de snakker bak din rygg ville jeg vell etter värt vurdert og kansje få flyttet min hest til en stall hvor hesten hadde fått nok mat.
lykke til.

MINST: 1.3 kg torrsubstans per 100kilo häst =) vilket innebär minst 1.5kg hö/100kg. Och om du har hösilage dividerar du torrsubstans behovet med torrsubstans halten i hösilaget. =) Lycka till =)
okej tack så hemskt mycket alla! ställde samma fråga på buke och de ända ja fick till svar va att ja var dum i huvudet för att ja inte flytta hästen ungefär… ja menar jag ska inte behöva flytta, och alla andra hästar fortsätter juh lida…
men tack så tok mycket för alla svar! ska genast sitta o skriva ned allt
tack tack!!!