Veterinärbesök idag...
Idag var vi på besök hos veterinären med min häst för han har markerat från och till under en månads tid.
Vi böjde, bedövade och konstaterade att hältan sitter i framkoterna. Vi tog in honom för röntgen.
Röntgenplåtarna chockade både veterinärerna och mig. Min lilla älskling har frakturer på båda framkoterna!
Veterinären tror inte att det har kommit pga en skada utan att han har "gått sönder" sig själv. Hon kunde tänka sig att ligamenten på något sätt " dratt loss" benbitarna. Fråga mig inte hur???
Kanske går det att operera. Får svar i nästa vecka. Annars får min kille somna in 
Jag har haft på känn att det är något allvarligt.
Är det någon som har vatt med om detta innan, och hur har det gått?

Herregud, måste varit en stor chock… Lider med dig och hoppas på det bästa!! Håller tummarna stenhårt…
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Usch! Läskigt! Hur länge kan han ha gått med det? Hoppas att det går att operera!
usch! vilket jobbigt besked! :( Hoppas det går att lösa!

hemskt tråkigt :( lustigt att han inte varit mer han :O
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Men oh vilken chock det måste ha blivit. Den hästen är väl inte så gammal heller. Hur sjutton kan det bli så där bara eg. Jag håller givetvis alla tummar och tår att du slipper ta bort honom. :(
Köpte inte du den där hästen förra året eller minns jag fel?

Nej usch vilket besked!!
Håller verkligen tummarna för att ska gå vägen för er, fy va hemskt :(
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Jag beklagar verkligen! Hoppas som de andra att det ska gå att operera.

Tack för ert stöd :)
Jag har haft honom i två år.. Han är 6. Så han har ju sin ålder till sin fördel om de blir operation.
Trots alla motgångar vi har haft så betyder denna hästen så fruktansvärt mycket för mig!
Min ponny som jag ägde i 8 år fick också tas bort men detta är 100 gånger värre! Och det är inte ens säkert att det blir så fastän mycket tyder på det. En del av mig kommer försvinna om han försvinner :'(
Igår var den värsta dagen i mitt liv! fyF-N säger jag bara 
Ofattbart, bara 6 år. Vet vet vad det kan ha kommit av?

Men gud! Vad underligt det låter med att han har fått frakturerna utan orsak..

Usch han är ju bara barnet. Kan det vara att hans skelett är skört och inte pallar när man hoppar honom tex? Fått för lite mineraler som ung eller en rätt foderstat?
Är han svenskfödd?

#11 jag har för mig han var importerad någonstans ifrån?

Han är importerad från ungern. Antahligen så har hans foderstat inte varit den bästa för hans hovar var av usel kvalitet när vi fick honom och nu är dom jättefina. Kan vara som gejsa skriver att han har fått skört sklett pga det.
Men det värsta är att han har gått igenom en veterinärsbesiktning ua!
Hur i h-lvt kan man dölja det efter böjprov? och inte förrens nu den sista månaden så har han haltat. Han har alltså gått i minst två år och döljt frakturerna! Jag har tränat ganska flitigt med honom. Dock inte hoppat så mycket men har legat runt metern när vi väl har tränat.

Böjprov, det säger inte mycket bara hur senorna mår om nu inte veterinären lyckas böja sönder hästen. klinik och plåtar inget annat visar hur det står till med hästen om den nu inte visar hälta oböjd.
Jag självförsöker undvika böjprov men många köpare vill ju ha det, så då är det bara att acceptera

Hur har det gått?