Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 2579 ggr
olina95
0

Hästen i hagen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Förrut red jag en B-ponny, vid namn Eira. Hennes hade jag problem med när jag skulle hämta henne i hagen, då hon bara sprang i väg (gör det fortf.) och man får inte tag på henne. Det går väll bra så länge man har någon som hjälper en, men nör man ska rida själv, så får man inte tag på henne alls. Vad ska jag göra?

Nu är det så att jag rider en annan ponny, en C-ponny, vid namn Afrodite, och hon går iväg från en, men jag lurar henne att jag har lite godis i handen, ibland har jag det men när jag har glömt får man luras, och då får man snabba sig att ta henne, men det funkar inte på Eira. för hon springer ifrån en när man bara lyfter handen.

Fridalej
0

Luras tycker jag är FEL.

Jag har jobbat lite med hästar (bla min egen..) som sprungit som idioter i hagen.

Lúkas sprang minst 45 minuter oftast innan han blev trött och man fick tag i honom. Honom har jag jobbat väldigt mycket NH med, och han vet att sätter jag mig ner eller visslar så ska han komma in. Så jag började göra "lös" NH. När han sprang så visslade jag eller satte mig ner och han kom in!! Han fick alltid belöning när han kom.
Annars så har jag fått komma så nära att man kan lägga en hand på baken. Då lägger man handen, håller kvar och följer efter (bara hästen inte sparkar). Jag visslar även om min pålle fortsätter gå iväg. Ett lååångt vissel. Haha, duvet som när man visslar in hunden. Och då brukar han tvärnita.

Hrói (fortfarande springhäst ibland) var helt jättejobbig. 3 timmar tog det innan han ville gå in när det var som värst.
På honom har det funkat olika, ibland får man komma till baken och lägger man en hand så brukar det vara okej. Men man får inte gå ifrån baken på honom, då slänger han sig..
För att då få tag på honom så har vi för det mesta gått till baken, stått där och försiktigt närma oss och "flytta fram" handen längst med ryggen försiktigt! Visar han minsta tecken på att spänna sig så backar vi ett steg och står kvar där en stund. Efter ett tag så försöker man igen. Bakom bogen stannar vi oftast och sträcker fram grimman, då böjer han huvudet mot en och man sätter snabbt men försiktigt på den.
Nu för tiden går det bara att ta honom på en gång om man pratar! Det kan vara om allt möjligt "Idag lilla gubben finns det en hink i din box, den är fylld med….." etc. ;-)

Så har vi yttligare en häst som springer ibland. Honom har jag följt efter, närmat mig försiktigt. Sen innan han spänner sig sätter jag mig ner och pillar i marken. Efter ett tag så går jag fram igen och gör samma sak. Låter och visar att jag är där men att jag "inte bryr mig om honom". Efter yttligare ett tag närmar man sig och tillslut kan man lägga en hand på hans rumpa. Sedan är det bara närma sig försiktigt, prata med honom hela tiden!
Det är jätteviktigt att bara prata med dem tycker jag, de blir mycket mindre spända. Efter en stund är det bara ta honom försiktigt under hakan och spänna på grimman.

Hoppas du fick någon hjälp!
/Frida

tezzie
0

Jag har själv haft att göra med en häst som inte gick att fånga i hagen. NH-instruktörer har varit ut och detta har resulterat i att hästen vart ännu värre (tyvärr).

Att hålla på att försöka få en häst att komma till en i en timme innan man kan rida är för mig uteslutet. Då får det hellre kosta en morot eller ett äpple per ridtur. Vi hade aldrig problem vid insläpp på kvällen!

*** Kärleken övervinner allt ***

Saiop
0

Min häst var det mycket problem med och det är det fortfarande, dock måste jag hitta på olika knep för varje dag. Ibland går jag mot henne sakta, pratar lite med henne och klappar henne försiktigt, det funkar ibland. Annat fall kan jag gå fram till henne och när hon är på väg att gå sätter jag mig ner på marken med ryggen till henne och efter en stund känner man en mule i nacken. Jag har också provat att när hon springer iväg från mig, så sprang jag efter och efter bara 5 minuters springande stannade hon och kom till mig.

Så jag tror att man får helt enkelt komma på en massa knep och prova sig fram, testa med godis, testa att ingnorera. Men det är viktigt att man berömmer hästen när den kommer och tillslut vet hästen att han/hon kanske får en morot när den kommer och tillslut ska du se att han/hon möter dig i hagen när du kommer.

Zaphix
0

Just nu har vi stora problem med Storis. Han blir skitsur när man kommer ned till hagen och närmar sig honom. Han stryker öronen bakåt och kommer man ännu närmare så går han undan.
Men går man närmare efter att han gått undan vänder han baken till, backar mot en och hotar. Några gånger har han inte bara hitat utan kickat mot en också. Blir ju rädd för h'sten.

Men vi har börjat arbeta med det nu. Som tur är har vi en NH-tränare i vårt lilla stall som gärna hjälper till. Så nu ska vi allt få fason på den lilla hästen. Det är jag som ska flytta på honom, inte tvärtom.
Så när jag går ut i hagen så tar jag med grimma, ett långt grimskaft och en banan. Går det att ta honom utan problem får han banan så går vi in.

Men håller han på med sina fasoner genom att hota så svänger jag med grimskaftet mot honom och driver iväg honom. Så fort han står still och tittar bort eller äter så sätter jag press på honom genom att titta på honom och gå framåt. Men tittar han på mig vänder jag mig med ryggen mot honom. Så fort han gör annat igen så sätter jag press och fortsätter så tills jag kommer ända fram.
Hotar han då så börjar vi om.

Jag är lite less på Storis nu måste jag säga. Han är ett mongo emellanåt. Rejält ranghög och testar jämt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

olina95
0

Jag har försökt med allt möjligt, Ignorera, då springer hon bara och hon ignorerar mig också. Hand på röven, då springer hon bara ifrån en och hon har bockat en hel del då hon gör så, Följa efter, mina kompisar testade det och dom gick efter henne i timmar utan att hon stannade, Stå emot ett annat håll och hålla på med stenar eller dragkedja, hon bryr sig inte, och man får stå där som en idiot, då  alla andra hästarna kommer fram men inte hon. Vet inte vad jag ska göra. Hon bara springer ifrån en hela tiden..:/

SHV-Pysen
0

för<mig räcker det att sätta mig ner med lite gräs eller en godisbit i handen så kommer hon ^^, lillkillen var lite krånglig förut då det visade sig vara obehaglig utrustning, men nu när vi har bra grejer så kommer han själv fram

Zaphix
0

Olina 95: Jobba med ledarskapet? Det kan ju bero på brist på respekt för dig.

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

Jag brukar köra ''följa efter'' metoden. Följer efter tills hästn stannar och försöka läsa av hästen så att jag inte försöker gå fram när han är på väg att gå, men följa efter så fort han börjar. Helt enkelt - börjar du gå får du inte vara ifred, stannar du så får du vila. Vet inte varför det funkar, men det har fungerat på alla de hästar jag provat på. Fast i vissa fall kan det ta en timme första gångerna, men efter ett fåtal gånger reduceras tiden och till slut har man en häst som inte går, eller som t.o.m. kommer fram. Tycker det är värt den tiden att få en häst som stannar frivilligt utan mutor eller massa andra knep. Risken med mutor är ju att hästen lär sig att ta mutan innan man fått tag i hästen, speciellt om man inte kan ha rimma på den i hagen. (Min häst skaver av pälsen på en dag om jag lämnar honom med grimma på..)

Några hästar räcker det att jag sätter mig ner i hagen, så kommer de fram och vill udersöka. Då får de en del kel innan jag tar dem.

Och så händer det att jag går in och går fram till dem bara för att kela, och sen går igen så att det inte är jobb varje gång.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fridak
0

foderhästen hade en sån period för rätt länge sedan. då fungerade det att istället driva på honom tills han isåg att det är jobbigt att gå när man iten själv valt det. Och sen försvann det beteendet tills för ett tag sedan. Men då var han helt omöjlig, kvittade hur länge man följde efter eller drev på med grimskaft eller långpisk. så då blev det muta ett tag istället. och nu fungerar det rätt bra.

olina95
0

Men hästen springer bara och springer. jag kunde hålla på att gå i 2 timmar och hon stannade inte, och då ringde jag upp till hon som äger stallet och bad henne hjälpa mej och då typ omringade vi henne och då funkade det.

När jag red henne tänkte jag gå en horsemanship kurs med henne, då jag också behövde hjälp med lastningen, hon srpang omkring en och drog som en galning och lykades spriga över 2 pers. och vägrade gå på och bara slet emot och gick man närmare så slet hon mer, och hon föröskte ta av sej grimman och så. Vet inte varför men hörde med ägaren av kluben jag tävlar på och hon skulle ha en men det blev aldrig. Och sedan har jag tränat lite själv, det går bra den gången, men sedan nästa gång har hon näst intill glömmt bort det så man måster börja om och det är inte det roligate då jag inte har jätte mkt tid.

Utrustningen är det ingen fel på, hon har en bomfri sadel som ska passa på alla hästar, och hennes träns är det heller inget fel på.

Fridalej
0

Testat sätta lina bakom baken? Jag har lina bakom min, bara som en markering att "fram är okej men inte bakåt". Sen lyfter vi höger bak och sätter fram, sedan vänster fram och sen går pålle rätt in! :)

En dag kan du bara sätta dig i hagen och vänta. Det kan ta 1 timme, 2 timmar, 10 minuter eller en hel dag - bara sitt/ligg/var där och låt hästarna komma fram. Då kan de få en godis eller två!
Kanonbra, för sen brukar de komma fram.

Zabbio
0

Bomfria sadlar passar inte alla hästar det är en ren och skär lögn som tillverkarna/försäljarna säger för att få sålt dem. Är det en billig bomlös så var vääädigt noga med att den inte glider minsta lilla när du sitter upp eller rider, gör den det om så bara en cm, så ka den vra livsfarlig. Jag hade en sån och den verkade bra, gled inte mycket oavsett vad jag gjorde, satt upp frå backen etc. Sen gled den runt och efter det är min handled örstörd för resten av mitt liv. Så lita inte blint på bomlösa, hävdar de att den ska passa alla hästar så lägg pengar på en annan sadel. De mjuka varianterna fördelar inte trycket särkilt bra heller, trots pad.

Ang. att fånga hästen. Gå in i hagen utan att fånga den. Läs en bok eller nåt och komer den fram så klappa den och gå hem utan att ta den. Gör så lite då och då så springer hon inte. Sen kan du ju fånga henne ch släppa henne direkt igen. Lägg en morot på marken bredvid dig när hon börjar närma sig och du siter och läser; så kopplar hon det till nåt positivt.

När du fångat henne i grimma,lägg en morot framför henne och låt henne äta innan du släpper igen.

(Jag gillar inte att ge godis ur handen till hästar,specielt inte vid infångandet. Men lägger man det på marke är risken mindre att man får en bufflig häst - kom ändå ihåg att aldrig ge moroten om hästen börjar puffa på dig, och om du står med grimma och ska fånga henne, aldrig innan grimman är på.)

jen
0

jag hade samma problem med min förra häst.

Att jaga en häst flera timmar i veckan är bara onödigt, så jag satsade på att ta EN hel dag på mig att lösa problemet istället.

Hon sprang alltid iväg från mig när jag kom med grimskaftet.

Så jag gjorde så här istället….

Jag gick in i hagen utan att titta på henne. Gick och låtsades göra andra saker, tex passa på att kolla staketet el nåt. Jag märkte hur hon hela tiden följde mig med blicken.

Sen gick jag bara ut från hagen efter ett tag och gick till stallet och mockade. (gissa vem som blev snopen?)

Efter en stund så gick jag tillbaka med min kaffetermos och en dyna att sitta på. Satte mig i mitten av hagen och fikade.  Hon kollade på mig hela tiden, men kom inte fram…

Där satt jag nog nån timme utan att ta kontakt med henne kroppsligt eller med min blick.

Gick ut från hagen igen…   (hm, nu kom hon efter till grinden)

Men jag tog henne inte, utan jag gick till stallet igen.

Sådär gjorde jag nog 3 ggr.

sen tog  jag med grimskaftet och drev henne bortåt ett par ggr. Sen vände jag ryggen mot henne för att se om hon försökte ta kontakt.

Gjorde hon inte det, så drev jag på henne igen.

När hon tog kontakt med mig i blicken så slappnade jag bara av och prata med henne. DÅ kom hon fram till mig.  Hon fick godis och sen gick jag ut själv från hagen, fast hon följde efter men fick stanna vid grinden ett tag.

gick tillbaka efter nån timme och gjorde samma sak igen, men det tog bara ett par minuter denna gång :)

NU började hon fatta att det ska va trevligt att komma fram till sin matte… Och hon följde sen alltid med mig lös fram till grinden.

i början fick hon alltid en godisbit vid grinden, men sen gick det även utan.

Det funkade jättebra för oss, och det var jobbigt att hålla på en hel dag. MEN vad tid jag sparade varje dag sen med att inte behöva jaga häst varje dag Skrattande

jen
0

Ville även tillägga att för DEN hästen funkade det. Men skulle jag göra så med Kalle som är rightbrain introvert-häst ( omotiverad,blyg,inget GO) så skulle han bli mer avvaktande och osäker istället. Med honom får man locka med godis för att motivera  honom att komma fram.

Han springer inte undan när man ska fånga honom, men han kommer ibland inte fram när han ska in.

hästar har ju olika personligheter precis som vi människor. En del är osäkra, en del är tuffa osv.

Den  hästen i förra inlägget var right brain extrovert = (typ mer spring i benen och impulsiv. mera GO)

Molla
0

Många verkar inte ha grimma på sin häst i hagen. Har man det är ju chansen större att man kan ta tag i hästen utan att den skrämms bort när man ska trä på grimman.

Har vi nån häst som inte vill bli tagen så gosar vi extra mycket med den son står brevid. Då blir den vi vill ha avis eller nyfiken och låter sig fångas. 

Ett annat knep är ju att prassla med något så att hästen blir nyfiken. (har ofta bajspåse i fickan, superbra)

I våra hagar skulle det nog inte gå att driva iväg hästen, vi har så stora hagar så då skulle vi få traska efter i evigheter.

Mutor tycker jag inte är fel, sålänge inte hästen börjar bli nafsig av att få ur handen.

Har hästen inte grimma och är larvig när man ska trä på den i hagen så lägger jag alltid grimmskaftet runt halsen och smeker upp det till bakom öronen. Då har man ett bra handtag om hästen vill gå iväg när grimman ska på.

olina95
0

Jag gör också så att jag lägger alltid grimskaftet på Eira, eftersom hon är svårfångade och när hon väl kommer fram, efter mångs timmars arbete, så fort man höjer handen så travar hon iväg.

Hon som äger stallet vill inte att hästarna ska ha grimma på sej, eftersom det kan skava, och dom även kan fastna, då det är lite skog och sådant. Så vi kör utan grimma.

Det brukar också fungera ibland att ha ett grimskaft eller något när vi ska lasta henne, och även den hästen jag rider nu, och då går dom på på en gång, :)

RubHel
0

Astra har också varit väldigt svårfångad. Jag gjorde som så att när hon vek undan, då manade jag på henne så hon fick springa. Stannade hon, ja då manade jag på henne igen. Efter ett tag kom hon på att det var faktiskt inte särskilt roligt att springa omkring i hagen och stod snällt still och lät sig infångas.
Vissa dagar tog det 5 minuter, andra dagar 45 minuter.
Hon har vissa tendenser fortfarande till att inte vilja fångas, dock inte när jag ska ta in henne. Men stallägarna har fått ta in henne sist några gånger för att hon inte ville fångas.

Zabbio
0

#15 Min häst får skav av att ha grimma på en dag, han får skav bara av att titta på den nästan..  Och jag har upplevt att det är lika svårt att få tag i en häst med grimma på som att hinna lägga ett grimskaft runt halsen innan man sätter på grimman - de lär sig liksom att människan kan ta tag i grimman så vill de inte bli fångade håller de huvudet i säkerhet.. :3

Däremot sätter jag altid grimskafter över halsen först trots att våra hästar kommer av sig själva.

Mutor tycker jag är helt fel, det kommer inget gott av annat än att hästen lär sig att ta mutan för tidigt, eller i de fallen man prasslar men inte ger nåt godis; att det inte är lönt. Däremot ser jag inget direkt fel i att belöna hästen med en godisbit när den väl är infångad, fast själv ger jag den från marken istället för från handen.

:)

Tusen
0

Vi jagar inte längre våra hästar om de inte vill bli fångade. Oftast kommer de till oss om vi istället sätter oss ner på en sten och grejar med något (vad som helst). Eftersom hästar oftast är väldigt nyfikna så kommer de tillslut. Annars kan man gå in i hagen och kela med någon annan eller bjuda den på morötter eller äpplen. Det brukar fungera om inget annat fungerar. Avundsjuka verkar vara något som många hästar lider av och därför bara "måste" ha samma som de andra.

Kommer dom inte i alla fall får de gå kvar i hagen. Vi tror att de på detta sätt talar om ifall de inte mår riktigt bra och/eller behöver vila. Efter några dagar vill de bli hämtade.

Zaphix
0

Fast det där med att sätta sig på marken och greja med något skulle jag inte våga med "min" häst. Han vill gärna flytta på mig hela tiden. Och fungerar det inte med att bara hota kan han lika grna ta till hovarna.
Så det beror ju helt på vad för sorts häst det är..

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

#2o - då har du ett rätt stort problem att ta itu med först. När det är löst ar det inte säkert att han är svårfångad heller längre.

Men ta med en sån där plaststol, så kan du resa dig snabbt och jaga bort honom från ditt personliga utrymme när han börjar hota. (ditt utrymme växr ju ju mer plats ni har, i hagen fins ingen anledning att han ska vara närmre än 10 meter om du inte bjuder in honom)

[japptravare]
0

Jag tycker att du ofta ska gå ut i hagen till henne och bara ibalnd gå ut för att bara klappa eller ge något goot och sen kan du sätta på grimman och ta av den igen osv så hon kär sig att du inte alltid tänker ta henne bara för du går ut i hagen

olina95
0

# 20 Om han gör så, borde det vara något fel, för en "normal" häst ska inte ta till med hovarna eller flytta på dig, dom ska liksom kunna komma fram och gosa, men inte flytta bort dej eller typ sparka dej. Jag tycker att du borde jobba mycket i hagen, som #21 sa, du ska jaga bort honom eller säga NEJ på skarpen, och göra något, tex. jaga bort honom, eller något som får honom att flytta på sej, för detta är inget beteende som är aceptabelt, inte för mej iallafall.

Tusen
0

Ja, att jaga bort hästen och se till att den "inte får vara med" är ett jättebra knep. De vill ju gärna vara med och titta på vad som händer. Att inte få göra det gör dem ännu mer nyfikna. Och som #22 skrev att bara vara i hagen och inte vilja ta in dem är också jättebra. Då betyder inte infångandet att man alltid måste jobba (Alla hästar vill inte jobba- i alla fall inte varje gång man fångar in dem)

Mycket tid i hagen med kel och godis kan mycket väl ge det resultat du önskar. Lycka till och ge inte upp, detta kan ta tid.

Zaphix
0

#23 Han är en normal häst, dock så är han en stark häst som gärna tar över ledarrollen över människor. Han är dock inte alltid såhär, utan vi tror det är därför att han inte trivs med att vara ledaren i hagen. Att det blir liksom ett för stort ansvar.

Och vi jobbar med det, dock inte i hagen utan på neutral plats. Det går jättemycket framåt.

Min och Dackes blogg

olina95
0

#25 Vad bra att det går framåt! Om du har en ridskola, klubb eller liknande som håller till nära dej, så kan du fråga om dom har någon horsemanship kurs, som du kan anmäla dig till, för då får både du och han lära sej massa om ledarskapet! Jag brukar göra en övning, när jag är ute och går med min häst, att jag gå och hon ska gå bakom mej, annars respekterar dom inte en, och går hon frmför rycker jag lite i grimskaftet eller snurrar lite med det så hon går bakåt igen, efter ett tag går hon inte bredvid eller framför en. Har funkat för mej iallafall. Sedan efter du har lärt honom det kan du börja med att om du backar ska han backa. Utan att du ska behöva gå in i honom eller något, börjar du springa ska han springa, saktar du av, ska han sakta av, stannar du ska han stanna osv. Funkar jätte bra efter ett tag!

SandraErikssonn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina shettisr var så förut oxå. Dom sprang iväg så fort någon kom i närheten av hagen men då jag skulle hämta dom på kvällarna och dom inte kom så gick jag tillbaka och lät dom vänta ett tag. Sen nästa gång stod dom vid öppningen redo för att komma in. Eller så tog jag med en hink med foder i. Det funkade på mina.