Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1303 ggr
ElinLi
0

Nödvändiga saker

Jag ska kanske börja rida så jag undrar om ni har några tips på vad för nödanvändiga saker man kan köpa ? red ju förut men mamma har sålt alla saker :P

swedensess
0

ridbrallor, mjukis tröja, skor med klack, hjälm (om det inte finns att låna) sen är det inte nått mer som man "måste" ha =)

Chestnut
0

Förutom det uppräknade i #1, vantar av ngt slag! Sen varma kläder nu under vinterhalvåret…

Med vänliga hälsningar
Chess

DinJejja
0

säkerhtesväst med kanske? :) Är ju lag på det på ridskolorna när man är under 18

Chestnut
0

#3 är inte "lag" på det utan upp till varje ridskola att bestämma. Men om man måste ha det brukar det finnas att låna/hyra mot mindre summa.

Med vänliga hälsningar
Chess

DinJejja
0

Fast dom sa på min ridskola att svenska ridsportförbundet bestämt att alla under 18 måste ha säkerhetsväst under hopplektioner. Och dom har tagit bort lånevästarna för att dom skadade mer än vad dom gjorde nytta.

ElinLi
0

Hjälm ska jag köpa själv ( vill inte låna .. jag vill inte riskera att jag får löss :P ) .. Det andra får jag väll oxå köpa :)

fridak
0

är det på ridskola så kan det vara så att de lånar ut både säkerhetsvästar och hjälmar.

ridbyxor är inget måste, bara du har ett par byxor där innersömmen inte skaver.

sko med klack, alltså inga gympadojjer med platt sula utan med liten klack så inte foten kan åka genom stigbygeln.

vantar är bra att ha.

säkerhetsvästen ska sitta så nära kroppen som möjligt så en tunnare tröja, sen en tjockare och lite större tröja eller en större varm jacka(iaf i vintertid) som du kan ha utanpå västen.

ElinLi
0

okk men jag har alldrig använt väst :/ men det var dock för att jag var så fet då men jag har gått ner 18 kilo så nu borde det funka ^^

Chestnut
0

#5 Vad jag vet har bara SvRF bestämt att alla under 18 måste ha det på hopptävlingar…

Med vänliga hälsningar
Chess

wewwa
0

Om jag skulle börja om på nytt skulle jag köpa en välanpassad skyddsväst och ridhjälm. Samt ridbyxor och ridstövlar. Ridstövlar ger bättre stöd än skor, så om jag skulle börja om på nytt hade jag valt ridstövlar igen.

AnnaLundin
0

Angående ridstövlar - om man vill ha ridstövlar så ska det vara läderstövlar som ger bra stöd och inte nån gummiliknande konstlädervariant, för de senare gör det bara svårare att få ett bra skänkelläge.

Ett par bra ridskor kombinerat med ett par shortshaps kan absolut ge lika bra stöd - och skydd mot skav på underbenen - som ett par ridstövlar.

wewwa
0

#11 Ja, det är läderridstövlar jag tänker på när jag skriver ridstövlar, jag var lite otydlig där.
Om man ska rida med ridskor och shortchaps tycker jag at man ska satsa på sådana där läderliknande shortchaps. Jag har sånna som är i tyg/mocka (vanliga) och de ger inte i närheten lika bra stöd som läderridstövlar.

HannaT
0

Jag hade inte rekomenderat dyra (jag har iaf inte sett några billiga) läderridstövlar till en nybörjare. Håller hästinresset i sig kan man ju köpa det senare.. ridskor och bra chaps funkar också mycket bra, iallafall i början.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

wewwa
0

#13 Det beror helt på var man köper dom, begagnat går att hitta lika billigt som ridskor eller andra ridstövlar, men nya läderridstövlar är såklart dyrare, men hittills har ingen rekommenderat nya dyra läderridstövlar vad jag kan se.

HannaT
0

Nej, det tror jag inte någon skulle göra heller..

Du har rätt i att man kan få dem billigt om man köper begagnat, men å andra sidan har jag letat ridstövlar, både nya och begagnade under 1500 kr i ett halvår nu, utan att hitta några som passar. JAG tror att det är betydligt enklare, och ofta också billigare med ridskor. Det är trevligare att rida i ridskor och short på sommaren när det är varmt också.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.