Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 434 ggr
[MajaWrangstadh]
0

Skriva-av-mig-tråd... Problem

Tänkte skriva en liten skriva-av-mig-tråd, känns som jag behöver det just nu… haha.

Som vissa kanske vet så ska vi (jag, pappa och min syster) flytta till Schweiz i januari. Jag vill inte, har aldrig velat och det känns fortfarande grymt jobbigt och jag skulle göra allt för att slippa. Men nu är det väldigt nära och jag har börjat inse att SÅHÄR ÄR DET… Så nu, när alla tankar över vad jag kan göra för att slippa är borta, har jag börjat fundera över vad som kommer hända när vi bor där nere egentligen.
Alla säger att det är världens chans att få gå på en stor internationell skola, lära sig engelska och kanske till och med tyska flytande och kunna komma in på i princip vilket universitet jag vill sedan, så detta har jag haft i tankarna och tänkt att "men det är ju bra så det här kommer fixa sig".
Men nu har jag börjat fundera ändå… VILL jag ens gå på den skolan? (gymnasiet motsvarar ungefär samhäll/natur, vilket inte alls skulle vara mitt val om jag skulle valt i Sverige…)
Innan, när jag inte visste om att vi skulle flytta, så funderade jag på Media eller kanske Strömsholm till gymnasiet. Media var jag jätteinne på för ett tag sen, och det skulle jag ju kunna på gå universitetet i Sverige senare… Men nu har jag pratat med Syon på skolan och ändrat mig. Jag har alltid velat hålla på med hästar på ett eller annat sätt, kanske ha en gård och hålla ridläger och träningar? Bli tränare och ha egna hästar att tävla också? Och det finns ju ett sätt att bli det… Strömsholm.
Jag har alltså ett problem :p haha. Jag går i nian nu så det är bara en termin kvar. Man bor ju på internat på Strömsholm så det skulle ju lösa sig så sätt, men nu i vår, vart ska jag bo då? Då har ju pappa och syster hunnit flytta redan. Jag kan ju inte bo ensam i huset vi kommer ha kvar i Sverige, och egen lägenhet kommer pappa aldrig gå med på… I så fall är alternativet att bo hos mamma i Göteborg, men det är jag ändå inte jättepepp på. Min relation till mamma just nu är inte så jättebra… Plus att hon bor 50 minuter med buss från min skola som jag går i nu. Sedan skulle jag inte heller få ett eget rum hos henne (hon bor i en etta…), och jag skulle antagligen inte få hålla på med hästar heller speciellt mycket, då hon hatar djur öht, och speciellt hästar. Men om det är enda alternativet så… :S Gah.
Det sista jag bekymrar mig över är intagningspoängen. Det är ju RSG jag tänkte gå då, och på hemsidan står det att intagningspoängen brukar ligga på runt 260 poäng vilket är helt okej… Men alla jag frågar säger att den ligger på ca 290 :S Hur tusan ska jag klara av det, 'studiemotiverad' som jag är…

Ursäkta luddig text, det blir så på kvällskvisten :p haha. Hoppas någon orkade läsa och förstod!

/Maja

Molla
0

Knepig sitts! Men finns det ingen hästlinje där nere?

[MajaWrangstadh]
0

#1 Jodå, det finns det ju… på tyska :p Och jag tror inte jag hinner lära mig tyska på ett halvår XD

LinaN
0

Jag ser det som så, antingen så flyttar du med ner med din far o syster. Eller så bor du hos din mamma ett halvår innan du ska börja plugga häst på internat!

Kan det vara värt att stå ut med en sämre relation och ha 50 minuter buss till skolan för att kunna göra VAD DU VILL sedan i gymnasiet?

Eller är det bättre att råplugga tyska ett halvår i ett land som du inte känner till för att kunna plugga häst sedan?

jag vet ju vad jag hade valt. jag hade valt att ha det tråkigt hos min mamma ett halvår för o kunna göra som jag vill.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.