Bråkig unghäst
Hejsan. Nu har jag fått ett stort problem. mitt fjord sto på 2.5 år har blivit väldigt bråkig. Så fort jag ska kratsa bakhovarna så sparkas hon. Hon är ganska nafsig av sig. Här om dan rymde hon ut ur hagen. Då fångade jag in henne sen fick en annan person komma och hålla i henne eftersom jag måsta ta in hingstarna för att kunna få in henne. Direkt då personen fick ta över grimskaftet från mig så försökte Flippan (hästen) springa iväg. När personen hållde i så att hon inte kunde springa så vände Flippan sig om och sparkade henne flera gånger! En person i stallet tycker att jag ska smälla till henne så fort hon gör något dumt. Här om dan så smällde personen en borste på benen på henne för att hon skulle sluta. Jag tycker inte att man ska slå hästar och absolut inte kasta borstar på dom! tänk om hon blir rädd om benen efter det där. Hon har även smällt till henne i ansiktet flera gånger.
Har ni nå bra tips? vad ska jag göra med henne?
Hästen kanske har dålig uppfostran? Har hon hållt på med små dummheter förut, kanske bara markerat, eller bitit lite? Om ingen sa till henne att det var ett fel sätt att uppföra sig, så utgår hästen från att det är okej, och sen utvecklar det till något värre!
Eller så är det kanske att din häst är ung och har arbetat och lärt in mycket den senaste tiden och behöver vila av sej lite?
Kan inte säga, eftersom jag inte träffat din häst ocg ser exakt vad den håller på med..
Om hon är svår att leda, så lägg ett kedjegrimskaft på henne, fast över nosen, lägger man det under hakan så får man effekten att de vill lyfta upp huvudet bort från obehaget/trycket. Jag fick göra såhär med min när han blev oregerlig i somras, efter det har han gått som en klocka.
Han stod även o skrapa emd hovarna i stallgången, då ställde jag mig så att han inte såg mig, tog en vanlig kvast (tänk häxkvast och inte piasava-kvast) och när han började så klappa jag till honom över rumpen och sa högt och bestämt NEJ! behövde göra det under 2 dagar och efter det har han slutat. Han blev inte bakskygg för det.
Att kasta en borste på hästen gör att hästen inte ser vem det är som utfärdar bestraffningen för ett oönskat beteende. Bättre det än att någon klappar till hästen direkt.
När en häst beter sig på det här viset, sparkar efter folk och håller på så ha med ett spö, och när hon börjar kicka så klappar du till henne hårt med spöt och säger NEJ! bestämt. Detta kan behöva upprepas några gånger men oftast så går det över rätt snart, när hästens handling får en konsekvens. Och när du använder spöet så ska det vara ett rapp, inte flera, och helst så att hästen inte riktigt fattar vad det kom ifrån.
jag är inte för att man ska slå in saker i sin häst, men när hästen hotar min säkerhet och min hälsa genom att bita eller sparka då ska hästens handling få en konsekvens.
Biter hästen så slå inte efter mulen. klapp till på bogen eller magen/rumpan. Det är lättare o få en huvudskygg häst än en bakskygg häst.
markera att det dåliga beteendet får konsekvenser…. för hon är itne så gammal, detär NU du måste markera om hon fortsätter såhär så kommer hon bli farlig….
tycker det låter som 2-årstrots och bristande konsekvent uppfostran. no hard feelings.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Nu förspråkar jag inte vold mot hästar altså, jag håller med att man borde inte slå hästar. Men vad skulle en chefshäst gjort om en unghäst gjorde så mot chefen? Jag lovar, dom hyttar inte med hoven och säger "nej så får du inte göra". Dom sparkar hårt tilbaks och ser till att den andra innser vilket fatalt misstag det var att sparka chefen!
Självklart finns det saker man kan göra för att avleda när man ser en spark eller ett bett är på väg, till exempel att gå i ring med dom o så, men man får ju komma i håg att det språk hästar förstår bäst är det dom använder sig i mellan.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
1# hon har varit hur snäll som helst den tiden jag har ägt henne. Har ägt henne sen i juni. Hon har fått vila nu i några veckor eftersom det är så halt ute. Har bara haft henne ute på gången lite nu och då. funderar på om jag ska låta henne vila i ca 2 veckor och se vad som händer. jag kanske bara ska borsta henne och gosa?
väldigt tydligt ledarskapsproblem..
du måste tydligt visa vem som bestämmer!
hon låter riktigt farlig i det du beskriver så ta hjälp av ngn som är riktigt duktig innan det blir allvarliga skador på ngn !!!
#4 ge henne litet semster om du känner att det är det bästa, men tänk på vardagshyfsen. tolerera inte att hon naffsar eller sparkar…. Du kan ALDRIG med bara din kropp skada en häst som en annan häst skulle kunna göra….
Men som sagt, ju mindre våld dess bättre, men du ska åndå kunna hantera din häst utan att bli mos….
En fullvuxen fjording väger en del, och en ouppfostrad häst, vilken som kan bli jättefarlig….
2# 3# Okej. Problemet är att hon inte bryr att man smäller till henne. Hon har väll så tjock hud ;) Idag då jag släppte ut henne i hagen så försökte hon springa ifrån mig men då sa röck jag lite i grimman och sa nej, Då stannade hon. Har läst lite naturel horsmanship och funderar på att prova på dom 6 lekarna som handlar om att man ska bli ledare över hästen. och att man ska vara en passiv ledare som inte dominerar hästen och tvingar den till att underkasta sig och lydna utan målet är att hästen ska välja mig som ledare :)
Fast det kanske inte hjälper.
#7 min häst är INTE rädd för pisken, inte ens långpisken, han har ingen "respekt" för den, om jag lägger pisken på vid longering så går han nästan emot den. Han är ardennerkorsning, han har tjock hud. men han märker när jag knappt nuddar honom med händerna…
Det är ledarskapsövningar och om du har attityden att "det kanske inte hjälper" ja, då är det redan kört….. din inställning är avgörande för hur din häst ser dig….
testa det 7 lekarna!
De är enkla övningar som gör att du kommer nära din häst. Och de är roligt för både häst och människa. Din häst kanske skulle tycka de va kul att hitta på något nytt intresant. Men håll inte på för länge så hon tröttnar bara :)
hon är inte så farlig, Hon är super snäll att borsta och vara med i boxen. Man kan även vara med henne i hagen utan att hon gör något. Det är då man begär något som hon blir sur och grinig :/
Glömde skriva det i första inlägget :)
Jag menade att det kanske inte hjälper att vara super snäll på henne :) Men jag vill inte slå henne eftersom hon bara blir surare av det. Fast om hon skulle bita el sparka mig så smäller jag nog till henne på bogen.
9# det ska jag göra :) Fast isen måste försvinna först, suck! :/

#11 Om din häst "slår tillbaks" när du säger att något inte är Ok så kan den bli väldigt farlig!
Se alltid till din egen säkerhet först och ta gärna hjälp av någon duktig tränare eller dyl, ett sådant beteende kan lätt eskalera och bli livsfarlig!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
Saken är ju den att hon anser att hon bestämmer det är därför hon är snäll inne och så länge du inte begär ngt av henne..
Hurt nära går hon dig i boxen? Kliar hon sig på dig.. uppmanar hon dig att klia henne?
Många tycker det är jätte gosigt men en ranglåg häst skulle aldrig göra så på sin ledare..
Flyttar hon sig undan dig när du går in i boxen..står hon kvar tills du säger att hon får gå ut..backar hon när du begär det?
SEn ska du inte låta ngn annan hantera din häst när hon är så här.. Det är ditt ansvar..hon kunde ha skadat den andre personen allvarligt så låt ingen annan hantera henne såvida det inte är en mycket kunnig vuxen som ska hjälpa dig..
Håll inte på med henne på gången heller om hon ska ha ledigt.. utan låt henne vara helt!
Det som kan fungera jätte bra när man leder och som inte ger att de vänder rumoan till är att du har ett lnägre grimskaft.. 3-4 meter..
Ge henne inte för mycket längd sen går du och slår änden på grimskaftet mot din högra axel om det är på höger sida hon går.. Det resulterar i att ooom hon försöker gå förbi så träffas hon..
Men se till att inte dutta utan det ska vara med eftertryck..
Men jag skulle råda dig att ta hjälp av ngn på en gång för hon har taigt över ledarskapet..
Hade en unghingst som skulle springa på en när man öppnade boxdörren..
Med honom gjorde jag som så att så fort han kom så gjorde jag mig stor och gjorde ett "utfall" dvs så som en ranghög häst gör när de stöter undan.. de hotar om våld men rör inte om den andre flyttar sig..
Så upp ut med armar och händer ..spreta med fingarna ett snabbt steg fram och "bort"..Likadant i hagen, de ska alltid stanna på ngr stegs avstånd. får aldrig komma upp i..
Lillkillen lärde sig fort och kunde sen stå med öppen boxdörr.. alla mina hästar får lära sig att vänta i dörren tills jag bjuder in och säger kom.. ALDRIG innan.. Detta är enkelt och befäster mig som ledare.. de får heller aldrig komma hela vägen fram i hagen utan kommer de för nära så sätter jag upp en hand och tar ett steg emot.. Då stannar de på en gång.
.Nyfiken fråga men hur lätt är hon att backa undan?

Klart att de 7 lekarna gör så hon börjar se upp till dig och vara mer uppmärksam. Det är alltid bra att jobba hästen från marken då och då.
Att sparkas är ju livsfarligt så där måste du se till på skarpen direkt. Innan någon blir sparkad. Hon har helt tappat respekten för mäniskan när hon gör så där. Ta alltid med dig ett spö/grimskaft och rappa till henne där bak om hon vänder baken till. När hon vänder ansiktet till är du snäll och berömmer. Det ska vara obekvämt att vända baken till men mysigt att ha ansiktet mot dig. Du kan kanske även låtsas att släppa henne och ha en repgrimma med långt grimskaft. Så när hon vänder bort mot dig så drar du henne tillbaka med grimskaftet.
Det finns så många olika sätt och en del är bra en del är dåliga. Det beror också på hur starkt psyke hästen har. Jag menar hur hård man behöver vara. För en del kan det t o m räcka med att man höjer rösten osv. Lycka till för att ha en stark fjording som inte har respekt är inte kul. :)
Min unghäst sparkade åt mig en gång, när jag skulle lyfta hennes bakben.
ag ställde sambon framför och sa: Vad hon än gör, HÅLL I!
Gjorde om samma procedur, strök med hnden längst hennes ben och lyfte hoven, då sparkade hon igen. Men denna gång var jag beredd och gav henne ett ordentigt rapp med spöt.
Sen dess har hon aldrig mer sparkat åt någon och inte är hon rädd för spöt heller.
Du måste verkligen bli hårdare mot din häst och det nu, innan hon växer ännu mer.
Hon håller på att gå från föl till unghäst med stormsteg, i denna ålder och det är nu du måste befästa ett starkt ledarskap och tala om för henne hur man beter sig runt människor, annrs kommer du få en mycket farlig häst.
Om hon sparkar åt dig nu, på stallgången så kan du räkna med att hon snart kommer börja testa samma sak i boxen eller hagen.
Sånna här saker kan man inte avvakta med, sånt måste justeras på en gång!
Att använda spöt är inte fel, våld mot häst, är när du slår den utan anledning, eller ger hästen signaler som är svåra för den att förstå.
På något vis måste du ta tag i problemen när dom dyker upp och inte vänta tills isen gått bort.
Jag har varit med om ganska exakt samma sak som du Flippans.
"Min" unghäst var helt galen när när hon var 6 månader - 1 år. Hon sparkade, bockade, stegrade och slet i grimskaftet när man skulle leda henne, slet sig och sprang in i grannens trädgård, stegrade och slog över/landade på rygg, sprang rakt på en i hagen osv.
Jag var jätterädd för henne under den tiden. En dag när jag kom till stallet och skulle ta in henne så bestämde jag mig för att nu skulle jag visa vem som bestämde.
Jag lade grimskaftet över nosen på henne så att jag fick extra styrka när jag ledde henne. Höll i ett spö. När vi gick mot stallet blev hon som vanligt galen men såfort hon försökte slita sig eller resa sig från marken röt jag jättehögt, typ "ÖÖÖÖH" och drog i grimskaftet som låg över nosen. När hon bet efter mig smällde jag till henne på bogen.
Efter det bara stannade hon upp i allt, ställde sig med alla fyra hovarna i marken, tittade på mig och efter den dagen har hon faktiskt inte gjort sådär mer.
Ibland är hon ju lite jobbig att ta in, väldigt het/pigg och försöker springa med mig i grimskaftet, men att lägga grimskaftet över nosen funkar skitbra för mig och hon blir mycket lättare att hantera. Man får ju inte dra för hårt bara, man vill ju inte knäcka nosen på dom…
Wilda är 2½ år nu och fortfarande väldigt nafsig men hon biter iallafall inte längre. Jag har inte orkat jobba med nafsigheten så mycket men jag vet att det måste göras… Jag gör det stora felet att mata henne ur handen vilket jag MÅSTE sluta med… Nafsiga hästar ska bara äta ur krubban och när de nafsar måste man säga till.
Lycka till med din häst iallafall :) Som de andra säger, du måste få henne att sluta sparka, det är en livsfarlig situation.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Hejsan. Allt går bra med Flippan nu :) har börjat longera henne lite försiktigt. hon är inte alls så sur längre:) problemet försvan lite av sig själv. Det ända sura som finns kvar i henne är att hon är lite små nafsig, men det ska vi jobba bort. Tack för alla svar! vet nu att jag måste vara mer bestämd på henne.
Kramar Hannah

#18# Kul att höra att det går bra. :)
Håller med Gejsa, jättekul att höra!:o)
Kram
en häst som är 2.5 år kan vara uppnosig-trotsig därmed ha det lite tråkigt o vill göra sig hörd med dumheter. Jag tror du gör helt rätt i att låta henne jobba lite få lite "beröm" för bra jobb. Hon är inte inkörd? Du har ju en bra körhäst där med annars kan vara kul att ut o köra samt att hon får arbeta lite :) kanske ska du lära henne att tömmköras o arbeta lite så kanske hon inser att hon har ett jobb då att sköta. Att andra slår henne skulle jag säga ifrån det e ju din häst visst andra ska kunna hantera henen med men att slå o kasta saker gör man inte. Kul o höra att hon har sköt sig bra nu hoppas att det var en trots hon hade, ofta så testar dom lite då å då så bra ledarträning är inte helt fel :) Lycka till
Håller definitivt med om att du inte ska slå henne! :O Det handlar förmodligen om ledarskap, hon vet inte vem som bestämmer. Ger du henne godis direkt ur handen? Det kan vara en orsak till att hon bits. Sedan kanske hon har ont någonstans, kolla upp det.
Unghästar är inte alltid lätta att handskas med, det vet jag mer än väl. Var konsekvent (samma sak ska gälla hela tiden), lugn men samtidigt bestämd. Jag har även hört att om ett föl bits kan man "bita" tillbaka genom att nypa försiktigt på läppen/nosen typ… Hästar biter ju varandra i hagen, så det är väl inte så farligt. Men jag vet dock inte om det fungerar eller så.
Och det där med att pröva Natural Horsemanship låter som en grymt bra idé! :D
(Och säg till den där personen som slog din häst att du inte vill att hon gör så. Om man slår hästen i ansiktet kan den bli både huvudskygg och om jag inte minns fel kan den lätt bryta benen som finns i huvudet.)