Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2438 ggr
[chriistina]
0

Galopp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon här som är insatt i galopp och skulle kunna svara på några fråga och funderingar?

Jo, det är såhär att jag har börjar fundera på det här med galopp. Den ponnyn jag är medryttare/fodervärd på har en ägare som tränar galopphästar och har frågat mig flera gånger om det inte är något för mig att sattsa på. Jag har varigt lite skeptisk då jag inte alls är insatt i detta och aldrig ens funderat på det, rider ju mest dressyr! Men nu har jag iaf börjat funder på det och läst lite. Det värkar ju ändå som något för mig! Fart, spänning och det händer (nästan) alltid något nytt.

Det första är, vart ska man börja!?
Hade tänkt ringa runt till något stall först och se om man kan få testa för att se om det är något för mig.
Men om jag verkligen gillar det, vart ska jag söka mig då? Gå kurs på strömsholm? åka utomland? Ta praktik hoss en tränare? Och sen sista frågan just nu… Kan man väga för lite så att ingen vill ha en för man inte har den styrka som krävs?
Jag är ungrefär 143cm och väger 45kg. Chansen att jag går upp finns inte, snarare ner om jag börjar träna. Kanske kan hålla vikten om jag sätter muskler. Men sen det där med styrkan också, vist jag är väldigt stark för min storlek och har alltid vatt. Folk förvånas alltid, men jag lär ju aldrig bli så stark som de lite längre och tyngre.

Har ni annat att säga så bara berätta. Jag vill veta allt!

MiaMaria
0

Kan du inte få hjälp av den som äger "din" häst?

Strömsholm har kurser, kanske även något annat ställe, flyinge kanske. Kolla även svensk galopp, dom brukar vara mkt hjälpsamma o trevliga.

Är du fräck o bor i stockholm så åka ut till täby o gå in hos nån tränare o beerätta för den att du är nyfiken o är villig o hjälpa till mot att du lär dig. Eller vid någon annan bana eller om de finns nån seriös tränare utanför banan i din närhet.

[chriistina]
0

#1 Jodå, hon hjälper säkert mig om jag bara frågar :) Men jag vill kolla upp lite själv först. Men jag ska prata med henne sen. Tror till och med jag kan få följa med ut där och testa på om jag ber snällt.
Men har alltid levt på att alla andra gjort allt åt mig, så ville ta tag i det själv denna gången till en början.

Jag bor utanför Malmö. Så jägersro ligger väldigt nära. Kan ju åka in där någon dag kanske och kolla.

MiaMaria
0

Ja passa på o gör de, galopp sporten är en otrolig upplevelse!! Jag har alltid varit för lång o tung för de och är mkt avundsjuk på alla som kan hålla på.

Även om du inser att de kanske inte är ngt för dig så lär du dig def ngt =)

olina95
0

Måste bara fråga, jag väger 52 kg och är 160 cm lång, är jag för tung?

[chriistina]
0

#3 Ja precis, tänkte också så. Man får ju alltid ut något av det och erfarenhet inom olika grenar är aldrig fel :D

#4 Nej, vad jag läst mig till så kan man väga en hel del. Sålänge man inte vill bli en av de bästa. Men 52kg är ju inget. Precis som min vikt.

[slo]
0

#0 Inga problem om man väger för lite, i värsta fall är det voljlock med vikter i. Iaf så gäller det för ungdomar, så vitt jag minns.

#4 Nejdå! Du får tävla C-ponny och uppåt, maxvikten ligger på 60kg tror jag, men då är det ju med all utrustning. Det borde gå med lättviktsprylar, annars får du prova D eller fullblod :)

Tävlade lite galopp när jag var liten, grymt roligt!

[chriistina]
0

#6 Aaa, hört om det också. Men en kanske dum fråga, men som jag inte hittar någonstanns…
Vad avgör vilken vikt man ska ha? Nu syftar jag på fullblod. Blir ju 20 nästa år. För går man in på svenskgalopp (?) och söker på jokeys står där ju lägsta löpvikt eller något sont. Värkar ju som alla strävar efter att väga mindre. Mitt problem är ju tvärt emot vad alla andra värkar ha :O

[slo]
0

Haha :P Bra fråga, efter lite letande hittade jag unggalopp.nu, men det är ju inte riktigt vad du var ute efter… Men undrar om det inte kan vara så att det beror på vad hästen har för resultat osv när det blir "på riktigt", jag är osäker.

[chriistina]
0

#8 Ja, så kan det ju vara. Får fortsätta leta lite :)
Kanske det kommer in någon sen som har mer koll på det. Så mycket att ta reda på när man undersöker en ny "värd".

MiaMaria
0

Haha kunde du inte hålla dig härifrån nu Jonas ;-P

[slo]
0

Jag är här då och då, men det är sällan jag hittar nå att svara på ;)

MalinB
0

Jag har jobbat med galopp i ca 15 år och det bästa du kan göra är att börja rida ut för den tränaren som äger din häst. Hon kan lära dig grunderna och du får en chans att träna upp "jockeymusklerna" som är helt andra än dressyr musklerna kan jag lova!

Sedan kan du mycket väl knata in till någon tränare på jägers och erbjuda dig att rida turer, men du får nog vara beredd på att börja från botten med att mocka och träcka osv.

Ang vikten i löp så bestäms den av propositionen för respektive löp. Det är alltså INTE jockeyn själv som väljer. Man strävar efter att ha naturlig vikt så nära ridvikten som möjligt då levande vikt är lättare för hästen att bära än död vikt (bly). Man säger att 1kg extra ger en längd extra i mål på 1600m så ett par kg upp kan göra skillnad mellan först och sist.

Generellt kan man säga att ju bättre häst ju högre vikt får de i loppen.

Som träningryttare och amatör är det helt ok att väga upp till 65kg, väger man mer brukar man bara få rida de äldre i långsamjobb och uteturer men det varierar givetvis hos varje tränare.

Hör gärna av dig om du har fler frågor, har lite bråttom just nu, mina hästar står i stallet och stampar efter frukost.

Mvh Malin

[chriistina]
0

#12 Ja, men det kan jag ju fåga henne om hon vill visa :) Men musklerna tror jag inte är något större problem, rider redan med väldigt korta läder pga av att jag står rätt mycket upp när jag arbetar hästen (den saknar endel ryggmuskler och orkar inte bära sig korekt när jag sitter ner). Men jag lär nog få endel träningsvärk i början ;)
Men ska se om jag kan fråga henne om grunderna nästa gång vi rider ut!

Tack så mycket, nu har jag fått det med vikten lite klarare för mig.
Men då är det egentligen lika illa att väga för lite som för mycket? Känns som det är lättare att tappa några kilo än att gå upp ett par i rena muskler.

[PixelMollan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag inte riktigt orkat läsa igenom alla inlägg :P

MEN!
En man som heter Alan på jägersro i malmö har några arabhästar som han tränar folk på. Man kan ta med egen häst och prova på att vara med på banan.
Jag var med en gång på min kompis travare xD hehe! De gick superbra och var sjuukt skoj! :D Man red två och två och han gav hela tiden nogranna instuktioner på hur man skulle göra, och var lika tydlig på när man gjorde fel. Jag lärde mej en hel del på att vara med en gång där :)
Så ta med ponnyn o prova!

Sök lite på internet efter Alan så kanske du får upp något. Jag är inte så insatt i hur de funkade eftersom jag bara red där en gång, min kompis känner alan så de va väl på den vägen.
MEN OJ SÅ KUL DE VA! :D<3

ophelia
0

Hejsan eftersom du fyller 20 snart så är det som amatör ryttare du får rida amatör löp.För att få amatör licens så måste du rida upp minst tre gånger för att visa att du kan rida galopp.Vet inte hur det är med teori lektioner.Den som har hand om träningen på jägers nu heter Anette Svensson.Alan håller till på Blommeröd.Men jag tycker du ska kontakta ung galopp då får du svar på alla dina frågor.

Något som jag kan rekomendera starkt är utbildningen i Newmarket den är toppen ,efter den får man jobba ett tag hos någon duktig galopptränare i England det ger goda meriter i galoppvärldenSkrattande

MalinB
0

Tro mig. Jag red ca 10 hästar om dagen innan jag började med galopp men fick ändå en grym träningsvärk efter ett par turer på banan. Det är en helt annan sak än att stå i korta hoppläder, du använder så mycket MER av alla muskler när du rider galoppörer, inte minst om de pullar lite.

olina95
0

Finns det inte bara små galopptävlingar också, som man inte behöver vara sutinerad på, och tex. inte ha så korta läder, för dom som bara rider det lite ibalnd, skulle vara kul att prova tänkte jag.

[chriistina]
0

#15 Tack :) Ska kolla upp det och kontakta denna människa med mina frågor. Kanske kan få mer svar där.
Sett den utbildningen i england, och är verkligen såå sugen! Men tyvärr pratar jag ingen vidare englska så den sätter stopp för mig. Tog 3år att bara få godkänt i engelska A, tveksam om jag skulle klara mig där.
#16 Okej, bara att ta "smällen" då. Aldrig haft ordentligt träningsvärk så det får bli en upplevelse i sonna fall ^^

MalinB
0

Du klarar dig på engelska A. I Newmarket är de vana vid svenskar och många pratar lite "svengelska". När du fått in grunderna i ridningen här hemma är det bara att åka över och fortsätta i England! Absolut bästa skolan!

[PixelMollan]
0

Ja de va ju mer än ett år sen jag provade på de för Alan så möjligt att han hunnit flytta en bit xD

[chriistina]
0

#19 Nu blir jag jätte sugen när du säger så med språket! Intressera mig för den redan i våras men varigt så rädd för det med språket. Verkligen min svagaste sida. Kanske jag vågar chansa ändå om jag upptäcka galopper än något för mig :)
Men vet du hur lätt det är att komma in? Jag får ju söka till 2010 då och blir 21år det året. Känns som sista chansen rent åldersmässigt.

[chriistina]
0

Putt
Någon som kan berätta mer om BRS?
Läst endel trådar på ett annat foum om skolan. Men det står olika information i alla… Hur många från sveriga söker ungrefär och hur många kommer med?
Jag har ridigt ungrefär var dag nu i 1år och innan dess 1-2 gånger i veckan, i 2år. Ingen lång erfarenhet "/ Och det sägs den ska vara viktig för att komma in. Men har aldrig hört ngn som sökt och inte kommigt in, dessa måste gömma sig någonstanns.

ophelia
0

När man har sökt till BRS så kommer det ner folk som intervjuar de sökande.Efter detta så går de igenom de sökande och erbjuder de som de anser har förutsättningar att klara av det hela en plats.

Eftersom BRS är avgifts fritt så får man förbinda sig att ta en praktikplats efter skolan.Kommer inte ihåg längden riktigt men minst 6mån i alla fall.Under praktik tiden får du lön.

Har en dotter som gått där och hon stortrivdes.När hon åkte upp så tror jag de var fem tjejer från skåne och några till uppifrån landet så antal från Sverige är nog varierande.Men ta kontackt med Alan Jack för detta är något som han vurmar för så han ställer säkert gärna upp och berättar hur du ska gå till väga.

[chriistina]
0

#23 Jaha, så det är inte bestämt innan hur många som kommer med?
Jo, jag läste det på deras hemsida. Stog något om att man fick räkna med att vara iväg ett år iaf men det kunde gå snabbare.
Aa, ska kontaka han eller någon annan då som kan berätta mer :)

Men vet du hur mycket andra ämnen det är en bara hästar? Någon hade skrivigt att det var matte, engelska och så också?