Kotknackare
Idag hade vi en kotknackare i stallet, fem hästar som behandlades var av en för andra gången. Jag måste säga att det var riktigt intressant!
Mitt senaste hästköp var i sommras, dock skadade hon ju sig efter bara 2 veckor så hela sommaren gick åt rehabilitering. Men, det visade sig att hon hade tre låsningar i ryggen, en i manken och två i halsen. I ryggen hade låsningarna tydligen suttit i minst 1 år! Inte konstigt att jag tyckt att hon har varit stel och inte kännts bra!! Nu ska hon ha två vilodagar sedan ska det bli jätteintressant att de hur hon blir.
Kan verkligen rekomendera det till andra! :-)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Nu har det gått mer än två dagar. :P
Hur gick det?
visst är det intressant, när ajg haft ute vetrinär (ingen vanlig vett kolla allså) o som du nu en kntknackare (3 gg på samma häst) så har jag filmat det dom säger o gör eftersom ibland missar man en del ett till bra tips lr så skriver man upp men ofta babblar dom så himmla mycket så man hinner inte skriva allt :)

#1 Det vet jag inte själv än faktiskt, min häst hade så pass mycket låsningar i ryggen så jag fick absolut inte rida henne på två dagar, men hon skulle ut och gå igår vilket vi gjorde. Idag skulle hon ridas, ska ut och rida henne nu hade jag tänkt :) Ska bli spännande och se hur hon beter sig! ;)
#2 Jag ångrar jättemycket att jag inte filmade det! Men han ska komma ut om ca. 4 veckor igen så då hade jag tänkt att ha kamera uppe! :)
#3 Okej, spännande :)
Ni som har haft ute en kotknackare, har ni misstänkt låsningar och stelhet? Eller hur har ni kommit på att det är just en kotknackare som behövs?

Jag kan alf säga att hon var superfin idag i ridningen, jag har absolut märkt skillnad!
#4 Alla hästar vi hade hade några låsningar och som kotknackarn sa, han brukar alltid hitta låsningar i hästarna. Ytterst få som han aldrig hittat något på. En i stallet gick igenom sin häst, dom har aldrig märkt något med den, ingen stelhet utan den är jättefin och mjuk i allmänhet. De hade inte heller förväntat sig att den skulle ha något, de ville bara göra en koll. Men den hade endå två låsningar i ryggen, en i manken och en i halsen. Vad jag hört ska hästen vara som "ny" nu. Så som sagt, kan verkligen rekomendera att man går igenom dom då och då :)
#5 Vad roligt att det märktes skillnad.
Vad kostar det att ta ut en kotknackare ungefär?

#6 Han som kom ut till oss tog 400/per häst. :)
#7 Okej, tack, bra att veta. :)