Börja med galopp?
Jag har börjat bli sjukt intresserad av galopp och jag vill så gärna testa och rida det bågon gång! Men är det för sent att börja rida galopp i 14-års ålder, och vart/hur kan man börja med galopp? (bor i stockholm)
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything
öhm på en ridskolaantar jag ? å varför skulle det vara försen vid 14 års åldern? galopperade själv innan jag slutade. Det är en underbar känsla :)

Ta kontakt med www.unggalopp.nu så får du all hjälp du behöver! De är jättetrevliga och gör allt för att få in "nytt blod" i galoppsporten!

#1 Jag tror inte att hon menar att hon vill galoppera, utan att hon vill syssla med Galopp. (Sporten.)
#0 Ung Galopp är jättebra! Du kan också ta kontakt med Täby Galopp direkt och be dem slussa dig vidare till en tränare som vill ha en praktikant inne på banan, eller kanske hos någon tränare på landet om det blir närmare för dig. (Angarns träningscamp har flera tränare i lite lugnare miljö än Täby, t.ex.) Genom att jobba i galoppstall på t.ex. helger och lov så får du en närmare upplevelse och kan få tillfälle att lära dig hur sporten går till och hur man går vidare.
Om du jobbar hårt och visar ditt intresse så får du säkert rida lite också, antagligen på de snällaste hästarna i början tills du har lärt dig lite mer. Det är en helt annan ridstil än du troligen är van vid och det tar tid att lära sig rida galoppörer bra, så ge inte upp!
Beroende på din längd och vikt så kanske du får hjälpa till med inridningen av åringarna också och det är extra lärorikt, så det rekommenderar jag att du provar om du får chansen.
Täby Galopp har flera kurser i hur man rider galoppörer, hur man blir tränare, vad sporten går ut på m.m., m.m. Titta på www.galoppsport.se.
14 års ålder är ganska "normalt" för nybörjare inom "storhästgalopp". De flesta som börjar praktisera och arbetsrida hos galopptränare brukar gå på högstadiet och har börjat fundera på vad de vill göra efter gymnasiet. Det är inte alls för sent, tvärt om, du har precis börjat bli tillräckligt fysiskt stark och mogen för att kunna jobba i galoppstall.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#1 Jag menade som #3 sa, alltså sporten ;)
#2 Ska kolla in på deras hemsida direkt!
Tack för svaren!
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything