Galopp?
Jag skulle väldigt gärna vilja börja med ponnygalopp då jag har en D-ponny som älskar att springa, men jag har ingen aning om vart det finns galoppbanor, vart man kan träna osv? Närmsta galoppbana är Täby TROR jag, vilket är ca 20 mil, och det känns lite för långt för att kunna åka att träna osv. Någon som vet om man får galoppträna på travbanor? :l Jag bor utanför Borlänge, Dalarna.

Man får inte galoppträna på en rundbana, altså den banan där själva loppen är. Men det brukar finnas träningsbanor runt om och där kan man få rida, det är olika från bana till bana. ring och hör med din närmsta bana vad deras regler kring sånt är =)

Det trista med travbanor och deras träningsbanor är att underlaget inte är detsamma som på galoppens tävlingsbanor, vilket gör att en ponny tränad på "travunderlag" troligen går sönder om den utsätts för riktig galoppbana i ett lopp, utan att ha tränat på det underlaget flera gånger först. Kort sagt, ska man rida löp på galoppbana så ska man träna på galoppbana, annars utsätter man sin häst för onödiga risker.
Galoppens sandbanor kallas dirttrack. ("Dirt" och "track", "jord/sand" och "bana".) Dirttracksand är inte som vanlig sand, den är tyngre, djupare och har en helt annan svikt beroende på vädret. Den kan vara nästan stenhård vissa dagar och supertung, gyttjig eller lekande lätt andra dagar. Sånt måste hästarna vara tränade för om deras kroppar ska hålla i den extrema belastning som ett löp innebär.
#0 Vill du tävla ponnygalopp så får du nog tyvärr åka de där 20 milen till Täby och träna regelbundet för att ge din ponny en rättvis chans att kunna tävla skadefritt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#1 & #2 Tack så jättemycket för svaren! :)