borreliavaccin
Hur bra skyddar Borreliavaccinet? Alltså hjälper det ngt?
För det är så att två hästar på anläggningen har fått borrelia i år. Ett 5 årigt halvblod och en 6 årig New Forest. Halvblodet har klarat sig, dom satte dit medicinen så snabbt (dom konstatera att det var Borrelia för typ 3 v sen). Så imorgon ska ägaren börja skritta honom.:) New Foresten konstatera dom igår, att hon hade Borrelia.:( Så dom ska åka in med henne på måndag igen…
Förra året fick en häst borrelia oxå. Han fick dom avliva, men det var inte enbart för borrelian utan han hade fång och andra problem oxå.
Tycker ni att det vore ngn ide att vaccinera?

Var dom hästarna vaccinerade men fick ändå borrelia eller?

Med så mycket borrelia så skulle jag vaccinera, nu är jag typen som brukar vaccinera när det går. Jag förutsatte nu att dom insjuknade hästarna inte var vaccinerade
Jag tycker absolut att man ska vaccinera mot borrelia. Det är hemsk när dom väl insjuknar i sjukdommen. Jag tänker vacciner mitt föl mot borrelia.

Jag hade en väldig diskussion om det här med veterinären angående min häst igår. Han ansåg att Borrelia är något som man bara kan påvisa antikroppar mot och inte ställa någon säker diagnos, ca 60% av hästarna i Sverige har antikroppar.. Han sa också att det inte är bevisat att någon häst i Sverige har haft Borrelia, jag däremot påpekade att hästar i min omgivning har haft det, samt blivit behandlade. Han svarade då med att har hästen antikroppar, kan man välja att behandla med ett relativt starkt antibiotika, och oftast blir hästen då frisk. Men han menade på att felet i sig kanske inte är Borrelia eftersom antibiotikat även kan funka som behandling mot andra sjukdomar, men oftast låter det då hos ägarna "min häst hade Borrelia, h*n blev behandlad och sedan frisk". När problemet kanske inte ens var Borrelia utan antibiotikan verkade mot något annat som var fel i kroppen..
Det här låter väldigt snurrigt, men jag skulle gärna vilja höra fler åsikter om det…
vi har också 2 som har det i stallet, *hyper nervös* 
/Elin
men Mandysan, Carat, som fick avlivas. Han var ju frisk från borelia när hon dog. Så det hade ju itne med det att göra egentligen. jaja
#6 jag vet men det var en bidragande faktor eller hur?;)
Nej ingen av hästarna var vaccinerande. Jag ska höra mig för med vetten nästa gång hon kommer ut.
hm-- tror inte det är så vanligt här.. aldrig hört någon som har det… ni vet, norrland! ;)

#8 har du sett en fästing jag är uppvuxen i Jämtland och dessa odjur fick jag bekanta mig med när jag flyttade till Göteborg
Norr om Gävle borde dom vara ovaniga om inte obefintliga