Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1868 ggr
Luthien89
0

Bantning av häst.

Schess har blivit för fet :O Och jag vet inte alls hur jag ska göra! För jag kan inte dra ner på krafftfodret för då komem rhan inte ORKA med arbetet och höet kan jag inte dra ner på för då käkar han upp stallet! Just nu får han

1 kg havre
0.2 kg betfor
50 gram miner vit
b-vit
e-vit
5 kg hö.

Han har blivit så jääkal lättfödd nu så dte är helt sinnes, bara han tittar på havre går han upp 100 kg typ :P

Min tränare tycker jag ska fortsätat ge han mängden krafftfoder och typ 1 kg hö på kvällen, så får han klara sig på gräset ut i hagen på dagen, för där finsn gräs men inte så dem bara klarar sig på gräs.

Va ska jag ta mig till?!

Lorita
0

Jag hade ökat högivan, det är ju fibrer och det får fart på magen, det du ger honom nu det är för lite och stoppar ämnesomsättningen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[slo]
0

Det beror väl på vad det är för värden i höet, jag kan inget om det förutom att det spelar stor roll. Sen börjar det bli kallt nu, frostnupet gräs innehåller väl en hel del onyttigheter.

Luthien89
0

#2Hö-värdena är jättebra.

Torrsubstans 80%
protein 62
Energi 7.4
Kalcuim 5.5
Fosfor 1.8
Magnesium 1.6
Kalium 7.9

Lorita
0

Jo vist men hästen behöver tugga för att tarmen ska fungera riktigt och fem kilo hö det är ju inget till en stor häst.

Slo du har rätt nu kommer frosten in med hästarna från bete.

Luthien89
0

#1 Han blir bara ÄNNU fetare om jag ger han mer hö, och jag kan verkligen inte dra ner på krafften :/ Och hästar ska ju ha typ 2 kg hö per 100 kg kroppsvikt. Men jag vet i fasen hur jag ska göra allstå :S

Lorita
0

Jag tror att om du ökar på högivan eller ger halm så kommer hästens förbränning att öka och hästen kommer att gå ner i vikt. Det är lite paradoxsalt men din häst lever ju just nu under svält och då gäller det att ta vara på allt som går, jag tror även att du kan ta bort havren om du ökar högivan för hästen kommer att bli piggare av att få mat.

Luthien89
0

#6 Han fick fri tillgång till hö tills förr aveckan då han började bli bukig! Sen drog jag ner till 5 kg och nu vill min tränare dra ner ännu mer! Och jag har testat dar ner på krafftgivan innan jag började dra ner nått på höet och han blev jättelat och orkade ingenting! Så jag fick dra upp mer krafftfodergivan igen.

Sehvrin
0

Hur pass mycket får han jobba?

Vår hovslagare sa nåt vettigt (jag tycker det låter vettigt iaf, säkerligen inte alla som gör det…..) De flesta hästar klarar sig på bara hö (men han sa att det inte gällde hästar som jobbade riktigt hårt)

Jag är absolut ingen expert, men om han blir fetare så gör han ju inte av med all energi han får och orkar han inte med om han inte får kraftfoder så kanske du borde försöka få upp honom i kondition (Jag vet inget om din häst, så jag bara gissar)

Det Lorita sa verkar vettigt…..

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Lorita
0

Du får ju dra upp höt och sen ge hästen tid att ställa om, du får nog titta några månader framåt i alla fall. Om du tar bort havren, som är rena knarket för hästen och sen fortsätter svälta honom inte undra på att han blir trött. Risken är med denna lilla diet att hästen kommer att förbruka muskler och lägga på sig mer fett, det kan ju bli ännu hårdare tider. Tar du bort havren så ge det minst en månad och öka till mer hö samtidigt.

gejsa
0

Håller med Lorita lite grand faktist. *ler*

Ta bort havren och öka på höet. Höet innehöll en kvot på 8,4 så det är ju väldigt högt. Så högt som man behöver till unghästar. Så något havre behövs verkligen inte. Du måste ju vänta ett tag och se vad som händer. Det sker ju inte på en dag precis. Men höet skulle dom flesta hästar kunna äta bara och klara sig i vinter.

Få fri tillgång förra veckan och så plötsligt dra ner till 5 och ännu mindre. Det är inte bra för hästens mage heller.

Luthien89
0

Men jag kan verkligen iiinte dra ner på havren jag har testat och han blir seg och mega SLÖ!

gejsa
0

Ja, men det var väl förra veckan när han fick fri tillgång. Då var han ju full i magen av höet och gräset. Ger du bara hö och inte gräs nu eller vad? Isf kan du ju ge 5-6 kg hö och gräs ett tag för att se. Det går som sagt inte på en dag.

Luthien89
0

Han får 5 kg hö och sen går han i gräshage där det finsn gräs men det räcker inte bara med gräs.

gejsa
0

Nej, det förstår jag. Vi ger ju både hö och kraftfoder nu redan. På söndag tar vi troligvis bort dom från sommarhagarna. Det växer inget nu verkar det som och det är rejält nerbetat nu.

NinaToy
0

Om hästarna jobbar tycker jag att man ska ge de havre och så för att orka med jobbet! Jag hade helt enkelt dratt ner på höet och ridit honom mer, mer motion! :)

Lorita
0

#15 vi pratar om 5 kg hö, vad då dra ner till 4-2-1-0 kg

min B-ponny får mer än 5 kg om dagenSkrikandes

jen
0

jag håller med om att ge mer hö!!! 5kg verkar på tok för lite för en stor häst, det var vad min shettis fick Fundersam

är det dessutom ett bra hö så räcker det med att ge hö och mineraler.

Sehvrin
0

Stråfodret är ju väldigt viktigt i hästens kost (basfödan för hästar är ju  gräs)…. tycker inte man ska kompromissa bort det

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Peppe
0

Peppe är oxå lättfödd men då byter jag ut höet mot halm, endel av de asså (brukar omvandla ungefär 1kg=1,5-2kg halm). han får bara 1-1,5kg hö om dagen nu sen fri halm med gräsinslag, men sen har vi ju fortfarande bra bete kvar.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

OM ett hö har så bra höga värden som detta hö så behövs inte ges något annat. Skillnad om höet låg under gränsvärdet som vårt gör detta år. Då måste man kompensera upp med kraftfoder eller lusern hack tex.

NinaToy
0

Hästar i träning/tävling mår dåligt av att äta bara hö!!!! Många storhästar i mitt stall som har lätt för att lägga på vikt har ca 5 kg hö, de mår bra ändå… Men pröva med att ta bort betforen? Godis för hästen…

jen
0

#21  Ja, de kan må dåligt av bara hö om det är ett hö med dåliga värden i det!

gejsa
0

#21# Menar du att ett stort halvblod får 5kg hö bara och sedan resten kraftfoder när den tränas? Vet dom inte att man ska 1.5-2 kg hö per 100kg häst minst. Kan tänka mig att dom hästarna då får ca 2-3 kg groov 125 bl a. Och en häst mår ju bäst av mer hö att stå och tugga av och lite mindre kraftfoder. Det står ju nu för tiden i dom flesta tidningar att hästarna blir sjukare och sjukare. För vi ger för lite hö och för mycket kraftfoder. På tex 70-talet så var det bara mest hö, havre och ev korn som gavs. Och då var alla hästar mycket friskare. Vi sköter liksom om dom till döds nu för tiden. Men för många varma täcken osv. Det är alltså inte jag som har hittat på det utan veterinärer och andra hästkunniga. Att man ska först och främst ge så mycket grovfoder som möjligt. Och många hästar klarar sig oftast på ett riktigt bra hö.

Sedan är det ju så att hästar som tränas väldigt mycket ska ha en högre kvot. Men om en häst blir tjock av 5 kg bara för att den äter gräs så är det ju inte höets fel.

Men vad jag har förstått så tränas väl inte den här hästen så mycket. Eller har jag fel?

Peppe
0

#21 ta kontakt med sara Nyman ska du få höra på annat kan jag lova. Mycket mycket bra veterinär!!!!

gejsa
0

#24# Ja, hon skriver ju i nya Hästmagazinet 9 steg till bättre hästhälsa. Men dom flesta veterinärer säger nog som hon. Dom är nog rätt så trötta på att se hur många hästar som återkommer och har dålig hälsa pga för mycket omsorg av oss med hästen. *ler*

Peppe
0

ja, senast idag på morgonen fick vi höra det. min häst har fått en virusinfektion och 39.3 graders feber och vi frågade lite försiktigt om han kanske skulle ha en filt på sig så han inte börjar frysa senare och då blev veterinären nästan galen, han ba "nej inte täcke!!! stackars hästar vad dom förmänskligas idag" och en massa.

gejsa
0

Jasså är det din veterinär?

Nej, varför täcke på en häst bara för att den har feber? Vi vill ju inte heller ligga varmt när vi har feber. *ler* oops nu förmänskligade jag själv hästen.

Sedan var det ju varmt i dag. Skillnad om det regnade och blåste mycket. Då hade jag nog satt på ett täcke iaf.

Ja, det står ju att många förmänskligar hästen och dålig kunskap om hur de ska sköta sina hästar. Vilket jag håller med om. Efter att haft ett inackorderingsstall med olika hästägare. Man hinner se mycket på dom 8 åren som jag har haft det. Vilket har gjort att jag är livrädd för att sälja mina hästar till okända.

lisette
0

#27 måste bara säga att jag alltid vill ha varmt. även om jag har feber! ;)

Luthien89
0

Jag har löst det :D Jag ska blanda in halm också så 6 kg hö och 2 kg halm, sen ska jag dra ner lite på betforen.

Lorita
0

Bra mer fibrer och mindre lördagsgodis Flört