Trickträna
Har börjat trickträna Lykka nu :).. Allt går prima, lärde henne att buga och pussas i tisdags, hon älskar det! När hon har lärt sig att buga bättre ska jag gå över på annat, hon ska kunna ligg. någon som har ett bra tips på hur jag ska kunna lära henne det?
bilder på bugningar och pussar kommer inom kort :)
För att få henne o ligga ner på kommando tar oftast tid, men ett knep är om hon gillar att rulla sig o du är i ridhus eller på en sandbana/paddock o hon lägger sig ner, kanske hon e vsettig eller så? aja iaf.. när hon du ser att hon ska lägga sig ner så tar du till ett kommando ev, "ligg" och när hon lagt sig ner, sen när hon reser sig upp ger du henne godis o beröm.
Jag vet att hon säkerligen bara kommer att lägga sig o rulla till en början nu, men de går ju att bygga vidare då alla dessa tränings momenten tar tid. Lycka till eve!
/Elin
Elin - haha, jo, har tänkt på det också, men det var innan jag kom på att jag förmodligfen skulle vara tvungen att gå hem med henne sen och det skulle ta mig ca 30 minuter :/.. *lat*.. om jag inte har med mig borste varje gång.
Har bara lärt en enda häst att ligga ned och då gjorde jag det som så att jag gjorde det till en utveckling ifrån att buga, att jag helt enkelt lärde in kommanon för att komma närmare och närmare marken och så jobbade vi över en tid upp till att lägga sig ner rakt upp och ner för att sedan kunna ligga på sida och sedan även kunna rulla över på var sida osv.
För att få hästen närmare marken så har jag helt enkelt uppmuntrat på kommando att ta ifrån den balansen och flytta benen så att den hamnar närmare marken. Eftersom jag gjort det stegvis över längre tid har jag även i de olika stegen kunnat uppmuntra att få varje liten rörelse i sig så precis som möjligt som jag vill ha den och kan även nu styra och stanna upp och fortsätta lite när som helst i själva "nigningen" neråt.
/V