Hingst för mig???
Vacker Shetlandsponny
Insänd av Elin 1 sept, 23:19. Ta bort, ändra, förnya, extrabilder.

Pris: 9 000:-
Smedstorps Iceman svart hingst med utstrålning.
Född -99, mycket man o svans. Trevlig och snäll att hantera, lätt att sko och lasta.
Är vaccinerad och har pass.
Riden och körd, pigg o framåt. Travämne? Hingstämne?
Vintertäcke medföljer.
Står i Mariestad
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Snygg
Rätt snygg, lite för stort huvud (alt för ogrov kropp) enl mig.
Jag vill inte hacka eller nåt, men om du ska skaffa en hingst för avel skulle jag iaf föröka skaffa en godkänd…..
#2 jag håller med dig.
åh! den killen hade ju passat med våran lilla Minta som vi sålde
jättefin!

Jättesnygg!!! Jag kanske kommer ned med Wilma och betäcker henne! Tror den passar till dina prickiga
Bebbe,är den visad?

Den är inte avelsvärderad.

Jäkligt snygg häst. Tyckte inte att huvudet var för stort som någon sa. Bra kropp och lagom hull tycker jag. Liknar min Fille faktist. *ler* kanske därför jag gillar den. Samma färg och allt.

#2 Det är kanske inte så jätte viktigt om stona saknar stam 
#10 Om man nu värkligen måste avla på ston utan stam så kan man väll iallafall se till att ta dem till en bra godkänd hingst - bättre än en utan stam eller ej godkänd… Fast att övht avla på ston utan stam är ju… ja.
/V

#11 är han född -99 och inte visad som hingst då är det nog inget hingstämne men en ursäkt till varför han inte är kastrerad. Vill man ha fram bra föl då bör man använd dokumenterat bra föräldrar, det tycker jag också.

att han inte är visad för pemiering beror på att dottern har haft honom som rid och körhäst, och att dom inte har några ston att avla på, men eftersom han är så snäll som hingst brydde dom sig inte om att kastrera,
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#13 jag har hört den förr, snäll är han säkert men varför inte visa honom? Jag tyckte han var snygg så varför inte göra ett försök sen är det ju steg och hur han är benand bakifrån och fram det ska inte vara lätt att få en hingst godkänd för avel

Hej! em liten fråga: varför får man inte avla på en ike godkänd hingst om man själv äger den? eler får man det?

Han har ju inte fått extremt dåliga poäng på utställning heller. Pröva kan man alltid, om man har tid och ork. Men eftersom du vet att du vill ha hingsten till avel kanske du inte vill ta risken att han inte blir godkänd.
#15 Jag har för mig att man numera får avla även på icke-godkända hingstar så länge den är vetrinärt godkänd och man löst hingstlicens (EU-regler) Vad jag har hört så har man alltid fått använda sin hingst till sina egna ston (jag kan ha fel, jag är inte så insatt i det hela)

#15 jo tyvärr får man det, synd för det finns en menig med premieringar och att avla på rättställda hästar.
Någon annan en du, en som är utbildad till att se, ser på din häst och bedömer den utifrån hur en hållbar och bra häst ser ut, det tycker jag är bra till att hålla sig till godkända hästar och ston.

jag håller med om att det är bäst om alla hästar som avlas är godkända så att dom är hålbara. men om hingsten inte går igenom besiktningen kan man då göra något åt det och försöka igen eller är det bättre att kastrera den. om den inte ska användas till avel vsa

Jag har ett "hingst ämne" det kommer han att vara fram till februari någon gång nästa år. I februari ska han visas då finns två alternativ 1. han blir godkänd hingst 2. han går inte igenom som hingst. Nu går vi vidare och leker med tanken att han inte går igenom, då upphör han vara ett "hingst ämne" men jag kommer att spara honom för att kunna visa om honom igen som fyraåring, han får växa till sig. Går han inte igenom som fyraåring då åker juvelerna och han blir en valack. Han kommer under tiden som han inte är godkänd inte heller få lov att leka med mitt sto, utan henne skickar jag till en annan hingst som är godkänd.
I vår ska mitt stå få ett föl efter en godkänd hingst och vem som blir pappa nästa gång det bestäms i februari. Nu är det en hingst som blev BIS föl och i år blev årets unghästtalang men går han inte igenom som hingst så gör han inte.
Skulle han bli godkänd då får han gå i avel tills han är fyra år och då ska han göra ett godkänt bruksprov, bestående av ridning hoppning och lynne och mycket mer för att få fortsätta att betäcka och vara hingst. Skulle det medan han är hingst visa sig att han har någon sjukdom som kan vara ärftlig tas han direkt ur avel.
Det är inte lätt att få en hingst godkänd men om man köper ett föl efter en godkänd hingst eller betäcker sitt sto med en godkänd hingst då vet man att man får lite extra. Vist kan det vara värt 5000 kr som jag till nu betalat extra för att få ett godkänt föl? Det tycker jag i alla fall att det är även om jag har en trevlig hingst på gården, så är han just bara ett ämne
#20 Tack Lorita för att du tänker vettigt och vill ha alvarlig avel som kommer framåt :)
/V
ja, det är bra om man tänker på att avla på bra stammar. det gäller inte bara hingsten utan även på mammornas sida. jag brukar fundera på hur det annars blir med våra hästar i framtiden
ska vi bevara raser och rastyperna ?? eller hur kommer hästarna att se ut och hur hållbara kommer de att vara?
Lorita: Står du fortfarande fast vid våran lilla tanke om han blir godkänd?:)
Om jag skulle avla för att sälja så skulle jag helt klart avla på djur med stam. Men jag kan faktiskt tycka att det är okej att ta ett föl på sitt ostammade sto som man tänker behålla själv…. Problemet då är om man vill ha en goskänd hingst till sitt sto (iaf vad jag märkt inom shettisaveln) är atthingstägarna inte vill låta sina hingstar betäcka ostammade ston.
Jag säger inte att hingstägarna gör fel, men det är trist att man ska behöva ta en icke-godkänd hingst till sitt sto då….
(För att förtydliga så har vi inte betäckt någon av våra hästar, och Lolly kommer definitivt aldrig bli betäckt pga att hon har patellaupphakning)
(Förlåt att vi kommit ifrån ämnet lite, Bebbe)

#20 Bra skrivet! Håller helt och hållet med!
Oavsett om man ska använda egna ston eller inte så måste hingsten löst hingstlicens. För att få lösa hingstlicens TROR jag att han måste vara DNA-kontrollerad!!! Om han är veterinärbesiktiad elelr inte spelar ingen roll MEN om han är avelsvärderad och godkänd så kostar licensen ca 200kr och om han INTE är godkänd är licensen på 2.000kr!!

#24 mitt sto blev nekad att komma till en shetlandshingst, trots att jag förklarade att fölet kommer att bli renrasig efter som shetland är en inkorsningsras i knabstrupper aveln och att mitt sto är guld belönad två gånger på utställning (hon är bara utställd två gånger) på Elmia blev hon diplom sto nu i sommar. Ändå är det nästan omöjligt att betäcka med en shetlandshingst för det drar ner hingstens statistik, så jag valde en welsh i stället.
Som hingst ägare så tycker jag att man själv enbart ska ha och avla på klass 1 ston, men att neka en häst utan stam som förövrigt är någorlunda korrekt, det tycker jag också är fel. Vill sto ägaren lägga ner lite extra på ett föl så är det ju bättre med en godkänd hingst, än att använda grannens någonting. Ett undantag har jag, jag skulle inte ta emot skäckar men det är oavsett hur mycket och fin stam dom har.
#27 det kanske var så att dom ville att alla avkommor skulle bli renrasiga shetlandsponnier?? det är ju bra det med 
welsh är ju liksom araben en bra "förädlare" inom olika raser, så det var nog inget dumt val i ditt fall!
jag tycker det är bra att vissa hingsthållare nekar en del ston, det visar att dom bryr sig om att bevara raserna

Det var nog jättebra för mig att det blev welsh, fölungen blir stor B möjligen lite C och har nu 75 % welshblod och självklart så ska den får sin partbred stämpel precis som mamma.
När jag tänkte på shetland så var det mest för att få ner storleken och får en trevlig körhäst men fortfarande en riktig knabbstrupper

Vad är det för fel på skäckar då Lorita?

Det är inget fel på säckar bara det att jag inte tycker man ska korsa tigrerat och skäck, sen är jag tveksam till avblekbaraskimlar också men där hänger det mycket på vad ägaren av stoet har för mål med fölet.
Ett sto/hingst utan stam som är skäck tycker jag inte man ska vala på grund av denna gen, som ser ett sto som är anlagsbärare varje dag, jag hoppas hon aldrig får ett föl.

usch vilka hemska framhovar han hade. trakterna är ju otäckt höga…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#32 jag tycker ändå han ser bättre ut än den han ska ersätta…

#33 vart finns den han ska ersätta då?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag skulle nog göra ett försök att visa honom då blir han i alla fall avelsvärderad. Har du bestämt dig? Lite exbent/utåt tåad fram men det är bättre än tvärt om
Jag såg att skorna åkt av 

#32# och #33# Vilka pratar ni om nu?

#38 vi har fixat det privat 

Ok! Trodde att #32# menade shettisen. Såg inga bilder med fötter så jag undrade givetvis. Inte lätt att fatta det.
#40 jag fattade också att det var den shettisen.