Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 1765 ggr
steffy
0

kan hästar få fång av ........

hö, hösilage?

Lorita
0

Troligen inte för det är socker/kolhydrat som utlöser fång men långvarig övervikt bidrar till att utveckla foderfång. Det är bättre att dra ner på kraftfodret då.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

steffy
0

min shettis är lagom i sitt hull( så det handlar inte om henne). men det kom upp som en diskusion mellan mig och en kompis så jag vill veta vem som hade rätt.

NinaToy
0

Hö är bättre än Hösilage till fånghästar.

Mandysan
0

#3 Varför det? Jag har aldrig hört talas om det.

[slo]
0

#1 är du säker på att det blir foderfång och inte belastningsfång? Inte för att det egentligen spelar någon roll, men det känns som det är själva övervikten som utlöser det och inte ämnena i fodret. :)

#4 Det har jag också hört, tror att det beror på värdena i höet / hösilaget… Lämnar frågan öppen för dom mer kunniga ;)

Lorita
0

Fång (foder) är som den mänskligdiabetes efterlång tid av över belastning så utlöser man fång/diabetes. Så överbelastning på grund av övervikt är både en fråga om foder och vikt….man kan även utlösa fång på en smal häst enbart genom socker eller bara genom att arbeta den hårdare än vad den klarar. Skillnaden är alltså hårfin, vilken form hästen har och jag skulle vara försiktig åt båda håll.

OBS! en fånghäst ska ha näring som alla andra hästar men inte vara överviktig eller få för mycket kolhydrater och absolut inte frostnupet gräs för där är det vetenskapligt bevisat att det utlöser fång hos hästar som har anlag för fång.

[slo]
0

Ah, tack så mycket. Det var ungefär det jag försökte komma fram till :)

steffy
0

jag vill bara skriva att min shettis inte har fång,  men undrar man en sak så får man ju ta reda på saken.

Mandysan
1

Men alltså det har med värdena att göra i så fall??? Jag trodde att fång berodde på för mkt socker på en gång.

gejsa
0

Nej, proteinet blir dom väl inte sämre av? Men har man en gång varit sjuk i någon sorts fång kanske det är sämre. Jag vet inte faktist. Någon som vet?

Jag har ju hört från en tjej som hade en fång häst förut att hon inte ens kunde ge varken betfor eller morötter pga sockret. Och en del andra här säger att dom skulle ge betfor. Så nog är det underligt alltid.

MiaMaria
0

Musse och Nasse fick båda fång av ensilage/hösilage

gejsa
0

Hade Musse haft fång? Det visste jag inte.

Hur mycket hösilage fick han då? Var det vintertid? Inget annat kraftfoder mer än hösilage?

Fantasy
0

Kollade upp lite snabbt vad som händer vid foderfång:

Citat: "om hästen äter för mycket kraftfoder eller vissa gräs- och klöversorter som den inte tål bildas giftiga substanser i tarmen, vilka sugs upp i blodet. "

Stod i en gammal bok jag har om hästens sjukdomar av Anna-Lena Sköld.

Lorita
0

Ja, men det var en gammal bok det finns mycket ny forskning kring fång och just kolhydrater socker har visat sig vara en bov. Framförallt frostnupet gräs är bevisat men även vissa kraft foder och morötter och frukt är inte bra.

gejsa
0

Ja, att man kan få fång av foder vet vi. Men av hö resp hösilage? Kraftfoder fick ju bl a Åsas ponny och fick fång av det. Eller rättare sagt hon fick inte utan tog ifrån stoet som var dräktig.

Klöver är ju inte bra för ponny att äta heller. Är det rödklöver va? Fruset gräs och frukt är inte heller bra. OM dom haft fång alltså.

Fantasy
0

Ja, jag vet att det finns nyare  foskning…:-)

Faxlin
0

Japp Dixi stal fölmixen av Flisan och blev sjuk. Det var inte ens mycket foder hon stal. bara det som föll ner på backen, så det krävs ine stora mängder precis.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MiaMaria
0

#12 Ja Musse hade en fångkänning förra våren, inga rotationer som tur va, hittade en akut fånghalt häst i hagen och for in på kliniken direkt, röntgade och inget hade hänt i hovarna, tack vare att jag va så snabb in och vi kunde stoppa det. Han fick det av ensilage som han gick på fritillgång på. Satt in en ny bal som såg jätte bra ut men det visade sig att den va full med klöver i mitten som hästarna va snabba att leta fram. Även Nasse som gick i samma hage fick fång i samma veva men han fick små rotationer. Han har nu återigen fått fång och ska avlivas i morgon Gråter

Fantasy
0

Ja, man får passa på allt. Flört Min gamla märr. kom lös i stallet. Det var tur att vi hade lock på hinkar. Höpåsarna var ju inte intressanta, men hinkarna låg lite var stans, däremot hade hon ätit äpplen som stod i en låda…

När jag jobbade i ett arabstall, fanns det en ponny som hade kronisk fång. Det var jättenoga med henne. Hon åt hö, men fick absolut inte äta gräs, speciellt noga var det ju på våren. Hon kunde bli dålig när höet var för kraftigt också.

Det jag såg i citatet jag skrev var just "vissa gräs- och klöversorter kan ge fång"

Kom då att tänka på den lilla ponnyn.

kacka
0

JA! En fånghäst (med störd tarmflora) KAN få fång även om den bara får stråfoder.

Mitt sto fick fång en SENHÖST då vi bytte vall på höet. Även om vi blandade höet gamla vallen och nya) under 2 veckor så fick hon ändå fång. Alltså fick hon fång pga FODERBYTET för troligen var andra vallen kraftigare än första!

jen
0

våran förra lilla shettis fick ett fånganfall på vintern , hon åt bara hö och mineraler då. fick ett till anfall med rotation på våren fastän hon gick i en sandhage och åt hö.

hon hade troligen haft flera fånganfall tidigare som ingen märkt. ( röntgen visade djup rotation) hon gick på stort bete när vi köpte henne och var enl min hovslagare ej verkad på minst 7 månader Gråter

dumt köp, jag vet! men jag köpte henne för att jag ville ge henne en chans. och hon var frisk ett tag och dottern hann rida henne i ett år innan dessa fånganfall.

henne fick vi tyvärr ta bort.

gejsa
0

#20# Ja, en redan fånghäst kan ju få det. Men vi undrade om dom som inte haft fång förut kan få det av bara hö resp hösilage.

MiaMaria
0

#22 tydligen, eftersom det verkar vara fler som fått det…

Lorita
0

Fång är som en bägare som rinner över, det ligger år bakom och att hitta vad som utlöser just ett fång anfall är nästen omöjligt och det man hittar är det som får bägaren att rinna över.

Jag har svårt att tänka mig att en häst som fått enbart hö/hösilage av god kvalité hela livet utvecklar fång.

gejsa
0

#24# Ja, jag med. Eftersom forskning säger att det inte spelar så stor roll om det är höga värden i hö resp hösilage. Eftersom dom kan äta gräs utan att bli sjuka för det är ju högre. Isf måste dom haft fång innan.

jen
0

#24 och #25  ja, i mitt fall var det troligen inte det första fånganfallet iallafall Fundersam

kacka
0

Det viktigaste för en fång häst att hålla igång magen!!! MYCKET FIBRER och lägre protein och kolhydrater! Förra sommaren hade jag TVÅ ston på BETE hos mig som hade haft fång. De brukar få fång minst en gång om året. De fick inte fång en enda gång hos mig trots att de fick dagligen kraftfoder (med olja och foderjäst och vitlök) även om det var i små mängder. Man få komma ihåg att INTE banta dessa hästar utan att ge dem fibrer och gärna olja för att hålla igång tarmarna!