Hur får jag tölten bättre?
Hej jag undrer hur jag skulle kunna få till tölten bättre på min 13 åriga valack, han är ganska så seg men det beror på att han stog hela vintern innan jag köpte han så han är tjock, han har inte nåt högt steg, ska jag andvända boots? ska han klättra mycket för att få muskler som han inte får vi vanlig ridning? gen mig tips och förslag :D
Varför vill du att din häst skall gå me högt steg ? Du skall inte fokusera på hur högt de rör sig utan hans takt, samling och eftergift. Han måste vara lösgjord och ha de "rätta" musklerna för den typen av samling och utan att tappa baken och ryggen. När han har tillräkligt med styrka och balans kommer han att bära sig själv i en balanserad tölt. Skulle rekomendera dig att ta hjälp av en tränare. ;)

Det jag menar med "högt steg" är att jag vill få han att lyfta på hovarna han går bara och släpar på dom och snubbla på allt.

Är hästen väldigt fet så kan ju snubblingen bero på det. Då måste du banta ner hästen lite. Om du ska få bättre steg alltså.

Okej, men nu går han på bete sen så ska han ha bal i hagen och han stå bara och äter hela tiden, så jag vet inte vad jag ska göra.
Har han stått länge och är tjock och har problem med balansen så vänta med tölten. Börja med att stärka honom i de andra gångarterna, klättra mycket (ut och gå med honom i skog och terräng utan ryttare som omväxling är aldrig fel heller) så han får lyfta på fötterna. Tömköra och så är väldigt bra, så han får stärka sig och hitta balansen utan belastning av ryttare är väldigt bra. Och sen i ridningen som sagt, börja med skritt och trav, låt honom söka sig fram och ned utan att du ställer för mycket krav på honom direkt, så han tvingas sköta balansen själv utan att få hjälp av dig.
När det sitter hos honom i skritt, trav och galopp kan du börja med tölten, och samma sak där, försök få honom att hitta takt och balans själv så mycket som möjligt. Så det sitter klockrent innan du börjar ställa massa krav som benlyft, högre/lägre tempo och så. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Okej, men han töltar hällre än trava, också håller han inte reda på fötterna så han håller på att blanda mellan galopp och tölt det känns jätte konskigt :/
#6 Rollar han (galopptakt i tölten) är det bara att göra som jag skrev. Då kräver han mer balans, alternativt även mer muskler och kondition för att orka hålla tölten.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Köpte mitt 15åriga sto i mars. Hon hade nog mest stått i några år, var inte alls i kondition. Började rida igång henne lite smått, utan några "krav" på henne. Red mer o mer, längre o längre turer, ökade tempot. Nu töltar hon plötsligt jättefint. Har väl fått tillräckligt mycket styrka nu. Så mitt tips, tålamod och allmän träning.

Tack för alla bra tips! :)