Bygga stall?
Hur bygger man smartast ett stall med två normalstora boxar + en shettisbox på en yta som är 5x17 meter?
Det finns redan en befintlig platta gjuten så därav de "konstiga" måtten.
Ska även finnas sadelkammare, foderkammare och plats för några spånbalar och lite hö, inga mängder då detta kommer att förvaras i byggnaden bredvid men för en veckas behov iaf =) Spolspilta finns också klart i annan byggnad! Självklart så ska det finnas en vatten-ho i stallet :)
Vilken takhöd är lämpligast (ca 165 mankhöjd på häst).
Tacksam för all hjälp jag kan få :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
Det smartaste lär ju vara att ha alla boxar på en sida. Så säg att du gör 3x3-boxar, så får du en två meter bred stallgång framför boxarna, samt 8 meter över till sadel-, foderkammare och annat bredvid boxarna. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ja precis, jag vill gärna ha så att man kan ställa upp hästen på gången när man sadlar och grejar. Men det blir trångt för hovis men han kan å andra sidan sko i spolspiltan :)

du ska ha så högt som möjligt i taket. för en häst som är 165 är det 245 cm i takhöjd.
sen om du kan tycker jag du ska göra boxarna större än vad som egentligen krävs. ta ut ngn som kan göra plattan lite större?

#3 Smart, det kan väl inte vara så svårt?? Det ska ändå "gjutas" in ett avlopp ;) Plattan är nämligen gjuten för ett sågverk!!
#4 Tack :-)

Vi ska också bygga nytt stall nu, shit vad det är mycket att tänka på. Men det blir nog fint när det är färdigt. Föst ska ko inredningen ut..

Mitt stall är väl kanske ett år bort, men vi kan iofs börja tidigare :-) Men man ska väl vara ute i tid ;)

det är ju en del förarbete, men det kan man kanske hyra in någon som gör det?

Jag har en händig man och händiga kamrater ;)
Plattan finns ju redan, takresning och takstolar finns på plats. Men det är självklart väääldigt mycket ändå! Men jag har iofs ingen brådska så det får gärna ta tid och bli lite billigare :-)
var ligger det då tez ? på dendär gården ni ville köpa ?

Det är svärmors jordbruksfastighet som vi diskuterat om vi ska ta över nästa vår :-) Men än är inget spikat, hon har lite separationsångest från gården, samtidigt som hon inta kan bo kvar där i all evighet. Hon är 70 år och det är mycket jobb med en så stor gård!
Minsta godkända takhöjd för en häst på 165 cm är 2.50! Men det får gärna vara ännu högre.
Bifogar en bild på hur jag hade byggt.
Jag är en förespråkare för rymliga boxar, betydligt större än lagens minimimått. De vita fälten på bilden är 2 boxar 3x5 m och en box 3x3 till ponnyn.
Det rutiga är stallgång och skötplats.
Rosa och lila är foder- resp sadelkammare. Ta den lilla ytan som sadelkammare - det räcker gott till tre hästar - och den stora som foderkammare så får även spån och lite hö plats där.

Tusen tack Anna :)
Anna är en klippa på lösningar!
Frågan är om du inte ska få hjälpa oss med att lösa hur vi ska göra i vårt stall sen..

vad du ska tänka på är avstånd mellan boxar/vägg. alltså stallgången. finns vissa mått för det med.
Vart ska du bygga stall då hade du tänkt? :o
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Vart någonstans är dörrarna? Tänkte göra en ritning men vill ju inte blockera några dörrar… :)

#17 jag tror det bara var en gjuten platta som fanns där dörrarna kan placeras var som.

så här hade jag gjort

Spolspiltan ska inte vara inräknad i ritningarna tror jag, den finns i en annan byggnad fattar iaf jag det som

har ni räknat in väggar/isolering i era ritningar? det tar en hel del.
#23 Hm, ja så kanske det var. Men då går det ju att göra boxarna större då, eller foder&sadelkammaren större. :)
#24 - jag har bara gjort en principskiss.
Stallar behöver inte vara isolerade, för övrigt. Mitt ny-/ombygge kommer vara helt oisolerat. (vi har inte bestämt än ifall vi ska bygga om eller bygga nytt)
tillägg:
Jag gjorde en till skiss, där isolerade väggar går att lägga till om så önskas, eftersom boxarna gjorts så stora att det inte spelar ngn roll.
2 boxar 4x5 m
1 box 3x3 m
sadelkammare + foderkammare vardera 2,5x3 m
Man behöver inte mer utrymme för sadel och foder, om man har merparten av fodret i en annan byggnad.

nej stallar behöver inte vara isolerade, mitt är oxå oisolerat, men det tåls att tänka på. =)

Puttar upp en gammal fråga som kommer bli aktuell =)
Är det bättre att bygga nytt (måste gjuta ut plattan så den blir större) eller är det bättre att använda sig av den befintliga ladugården och bygga om där istället?
Det är ju ohyggligt skönt med nytt, samtidigt som jag inte vill ha hur många byggnader som helst heller…
#28 - det är samma frågeställning som vi själva sitter fast i…
Står den befintliga ladugården på plattan där ni tänker bygga?
I så fall beror det ju på hurpass mycket ni måste göra om den ladan för att det ska bli ett bra stall.
I vårt fall ska vi plocka bort hela innertaket och det förutsätter att vi kan stabilisera ladan på något bra sätt - innetaket är nämligen idag en del av ladans stabilitet. SÅ jag väntar på att få hit en byggingenjör som ska kika på om det finns någon vettig lösning eller om det vettigaste är att riva och bygga nytt. En attans massa pengar kommer det att kosta i vilket fall som helst - vår lada är ca 35-40 m lång och 10,5 m bred…

Ladugården och den nya plattan är inte på samma ställe och jag vet inte riktigt hur stor ladugården är, men som er skulle jag kunna tro.
Måste ta mig in och mäta hur hög takhöjden är, men jag har för mig att den är ganska låg tyvärr (som alltid i ladugårdar).
ja, det är inga billiga projekt och ser gärna att det blir så billigt som möjligt!
Åk dit och mät och titta. Du kanske kan nöja dig med att bygga om en del av ladan eftersom du inte ska ha så många platser. Då hamnar det ju på helt andra summor…

#31 Precis, ska göra det nån dag =)

varför itne bygga uteboxar?

Tanken slog mig faktiskt inatt =)

Åh jag vill också bygga eget stall =) *avis*
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Detta är ett av de snyggaste stallen jag sett
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
en fråga ang uteboxar då vill man ju ha någon stans o sadla o tränsa på inte så himmla kallt för dom jag sett haft uteboxar har sadlat osv utanför då med bara taket förlängt framför uteboxarna, jag hade iaf frusit o haft det så. Men det kanske finns möjlighet att gå in för pyssel o ha sadelkammare inne? det e en mycket bra lösning. Annars gilla jag #12 Annas ang större boxar men tänk ut vad du tänkt ge för grovfoder o plats för det med.

#34 jag hade faktiskt haft det så, med ett tak som sticker ut en bra bit. det blir billigast att göra så. sen kanske du kan ha någonstans du kan göra vid hästarna under tak med.
#36 det där är löjligt vackert och har nog kostat multum att göra.
#36 Helt underbart :|

#36 Sambon skattade gott och bad mig drömma vidare :( Men jag gillade det :)
#37 - det står i #0 att "Ska även finnas sadelkammare, foderkammare och plats för några spånbalar och lite hö, inga mängder då detta kommer att förvaras i byggnaden bredvid men för en veckas behov iaf"
Själv kommer jag i princip inte ha något utrymme alls för förvaring av grovfoder, då de plastade ensilagebalarna fungerar utmärkt att förvara utomhus. Jag har jobbat med dem utomhus de senaste 4 vintrarna, utan bekymmer…