Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2543 ggr
exitingsvillemo
0

Ink på mulen

hallå allihopa! Panikslagen hästägare här.

Min 1års hingst har haft en ink på mulen, inget jag har reagerat nämnvärt på, men när jag kollade honom idag såg jag ett 20-tal mini.inkar runt hela mulen och t om ett par inne i näsborren!

Är det normalt med så mycket? Är det ngn konstig barnsjukdom? YUACK! Äckligt är det iaf.

Sa ringa vet imorgonbitti, men tänkte höra om det är ngn som har erfarenhet av detta.

lisette
0

såna hade merry med när jag fick henne, de har dock försvunnit. unghästvårtor tror jag det kallades.

[Teddy]
0

Det där är inga inkar, utan just vårtor. Orsakas av ett virus, det är därför de sprids så snabbt. Vanligt på unghästar.
Inkar uppträder en och en, kan bli rejält stora, och behöver ibland avlägnas kirurgiskt.

exitingsvillemo
0

*pustar ut* ok, så då kan jag slappna av då?!?

Ska jag ringa vetten imorgon, eller låter man det bara vara?

exitingsvillemo
0

#3 den första han hade är ungefär 5-6mm i diameter.

Dom andra mini blupparna är bara ca 1-2 mm i diameter.

[Teddy]
0

Ring du, men du behöver inte vara orolig, de kommer att försvinna.

Molla
0

Jättevanligt! Min första ponny hade det, skitfult. Men de försvinner av sig självt utan behgandling! =)

exitingsvillemo
0

#6 Ok tack!

#7 Ja, inte är det vackert Tungan ute

thilda-
0

hehe det hade min ponny förut då hon var 3 =)
hon fick fulla mulen med sånt ! skit snuskigt!! :P men låt bli och pilla på dom och försöka hålla rent i stallet, det bruka hjälpa! då försvinner de rätt så fort :)

exitingsvillemo
0

#9 hehe Ok.

Smittar det? Mellan unghästar alltså?

Maja
0

Japp, det smittar. Klappa inte på hästens mule och sedan på en annan hästs mule, då är risken för smitta mycket stor.

Fick jag lära mig i alla fall, haha, läste någon annan stans att det inte smittar.. :P

exitingsvillemo
0

#12 hittade den tråden när jag googlade på unghästvårtor :o) har redan skrivit i den.

smittar det till människa?

Maja
0

Nä, det tror jag inte.

Var på ett ridläger för 2-3 år sedan och i unghingsthagen gick det en ettårig shettis med massa vårtor.. Några dagar senare hade även islandshingsten likadant i hela ansiktet. Sedan fick även welshen några vårtor.. Så till slut hade alla förutom gammelmannen som skulle uppfostra dem vårtor på mulen och runt ögonen.

Men vi som fodrade dem och såg över dem fick ingenting, fast vi var ju mycket noga med hygienen: tvättade händerna efter att ha varit i deras hade och gick aldrig till en annan hage efter att ha varit med dem, tog alltid deras hage sist av alla när vi gjorde kvälls-kollen osv. :)

Kimpa
0

Har de en gång haft det får det det inte igen. Man kan nog jämföra det med vattenkoppor ungefär.
Smittar bara mellan hästar, oftast unghästar, och inte till människor.

exitingsvillemo
0

ok, så fölungen är i riskzonen då alltså.

Men det kanske är lika bra att han får det nu?

På människor blir ju vattkoppor lindrigare ju yngre man är