Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 1276 ggr
Alexaandraa
0

OT Muntlig bokredovisning

På Torsdag så ska jag redovisa en bok inför läraren i ett grupprum. Och om jag tänker efter så kommer den vara klar inom en halvminut. Hur ska man göra för att den ska ta längre tid?

Jag tror det kommer låta såhär:

"Jag har läst en bok som heter blabla och författaren är bla bla. Boken handlar om en flicka som byter skola och hon blir mobbad där. Jag tkr boken är bra"

Det låter ju inte direkt som nån lång och bra bokredovisning :S Det var bara ett exempel jag skrev. Så ge mig massa tips, Mitt G trillar nästan över kanten, så det vore bra om jag kunde stärka G:et.

bubbelbubbel
0

du måste ju för det första uttveckla varför du tycker boken är bra. och kom ihåg att prata sakta, för då tar det längre tid ;)

Anna
0

Jag fick MVG på vår senaste svenskaredovisning som handlade om en författares (C.S Lewis) liv och jag recenserade även hans bok i slutet av redovisningen.

Man skulle även lämna in recensionen skriftligt, såhär blev min:

"Hästen och hans pojke" av: Anna Attlid 9b

Hästen och hans pojke är den tredje boken i ordningen ur serien om Narnia - en fantasivärld med samma namn. I Narnia pågår en evig kamp mellan det onda och det goda. "Hästen och hans pojke", liksom resten av Narniaböckerna, faller under genren fantasy, alternativt ungdom och äventyr. "Hästen och hans pojke" skrevs 1954 av C.S Lewis och är den tredje boken i ordningen.

Det hela börjar med att en fattig fiskare vid namn Arshish hittar en ung pojke som han döper till Shasta. Shasta växer upp hos mannen och lär sig att kalla honom far. Pojken jobbar hårt i stugan de bor i, fram tills den dag då Shasta möter en talande häst vid namn Bri. Där börjar deras resa tillsammans och man börjar förstå varför boken heter som den gör. Shasta lär sig att rida och tillsammans ger sig hästen och pojken iväg norrut för att försöka återvända till Narnia, där Bri är född. På vägen händer det mycket, de träffar bl.a. på flickan Aravis och hennes talande häst Vin (även de påväg mot Narnia) som de sedan slår följe med under sin resa. Man får följa dessa personer och deras hästar under hela vägen och ta del av återföreningen när hästarna kommer tillbaka till sitt hemland i norr.

Boken är djup och mycket detaljrik. Man får en stark inblick i hur karaktärerna i boken ser ut och hur de känner, samtidigt som miljön runt om kring även den beskrivs noga. Meningarna är långa och i vissa fall komplicerade, vilket gör att boken uppfattas som svårläst. Tappar man koncentrationen under läsningen är det svårt att hitta tillbaka in i handlingen. Boken blir lätt långtråkig om man inte lever sig in i den, just pga. de invecklade meningarna. Jag tyckte att boken var riktigt bra stundtals, men även lite väl svår och tråkig på vissa ställen. För att den ska behålla sin spänning under hela läsningen krävs total koncentration, något som kanske kan bli jobbigt i längden. Det är inte en bok jag skulle kunna läsa om och om igen, som man kan med vissa andra. Däremot gillar jag faktumet att det händer saker nästan hela tiden, på det sättet blir man inte speciellt uttråkad av boken, även om det kan vara svårt att kolla koncentrationen uppe hela tiden.

Gillar man Lewis tidigare böcker, även de som inte ingår i Narnia serien, gillar man nog den här. Den är välskriven, djup och spännande. Språket och sättet den är skriven på känns igen från andra Narniaböcker. Jag rekommenderar den till personer som läst tidigare böcker ur serien och som gillar Lewis lite speciella, djupa sätt att skriva på.

Om du skriver en sådan pass invecklad och detaljerad recension borde det inte vara några problem att prata i mer än 30 sekunder ;) Min redovisning var i ca 10min, men recensionen var bara en liten del av redovisningen.

Lycka till =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Alexaandraa
0

okej tack, nu har jag nått att gå efter ;)