Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 635 ggr
bebbe
0

hovslagarpryl

en av mina fölspekulanter berättade att hennes hovslagare andvänder något som liknar en minivinkelslip som går på batteri och är väldgt tystgående så hästarna reagerar inte alls på att det är en maskin vid deras hovar, är det någon här som har hört talas om en sådan?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Linda
0

ja jag har både sett den och resultatet av den..

-Jag råder ingen använda den till självhjälp, kontakta kunnig hovslagare ist.

Vänligen/Linda

bebbe
0

Men nu var detta en kunnig hovslagare som hade den, var bara nyfiken, varför råder du till att inte andvända en sådan?

geea
0

Han som jag köpte mitt nordissto av använde en sån! Hon hade jätte fina hovar!

1111
0

#2 Jag kan mkt lite om hovslageri, men gissar på att det med en elektrisk apparat blir lättare att arbeta och att det kanske blir lite för lätt och att man råkar ta bort för mkt utav hoven… Gör man det för handen går det långsamare och är tyngre = man måste tänka mer, hinner tänka mer ;)

Men hör gärna vad Linda skriver även, är jag inne på rätt spår? 

/V

Peppe
0

USCH denna hemska maskin!!!! Hata! En hovslagare använde den på en shettis i stallet. resultatet blev inte trevligt. Hästen fick gå med "silverskor" i flera veckor (skumgummi under hovarna och silvertejp runt). han kunde inte stå upp. första natten fick ägaren sova i stallet för att kunna ge vatten med jämna mellan rum och han fick ha höet framför näsan där han låg i sin box.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

bebbe
0

Usch det verkar inte bra, tur att man frågarFundersam

gejsa
0

Ja, min hovslagare har pratat om den också har jag för mig. Risk för att man tar för mycket.  Eller förstör hoven.

[slo]
0

#5 jag är rädd för att den hovslagaren hade kunnat göra precis lika mycket skada med traditionella verktyg.

Peppe
0

#8 som #4 säger. med denna maskin är det mycket lättare att ta för mycket för man hinner ju inte tänka lika mycket. när man raspar vanligt krävs det en hel del kraft för att få bort nåt och då hinner man med me tankarna oxå. lite mer förståeligt (men inte acceptabelt) om han gjort så på en hov, råkat ta i för mycket men alla 4. nej tack, den maskinen kommer inte i närheten av Peppe.

[slo]
0

#9 Jo, självklart. Men vad säger att denna hovslagaren hade hejdat sig när det var nog även om han använde traditionella verktyg? Han kanske inte har en susning om vad han sysslar med, utan bara kör lite på måfå… Det var det jag ville få sagt.

Peppe
0

#10 han har verkat och skott i 15 år och är utbildad…(fast jag kan ju inte påstå att jag tycker han är bra men det har du säkert redan räknat ut efter våra diskussioner, men dom som har skor på sina hästar tycker att han va bra, fram tills den där maskinen kom in i bilden)

[slo]
0

#11 aha, då förstår jag! Fick intryck av att det var någon ingen kände till eller så, men så va de ju inte. Tråkigt när människor som är så beroende av sitt rykte förstör det…

Lorita
0

#12 det har funnits länge för åtta år sen så såg jag en annons som vände sig till hemmaklåpare och den var nog inte ny på marknaden då hellerFlört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[slo]
0

#12 hmm, va? :P Jag tror säkert att det funnits länge, och i rätt händer är det säkert inte värre än en vanlig verkning. Men som sagt, det ska vara dom här rätta händerna också Flört

gejsa
0

Det är väl samma som dom har när dom verkar kor eller?