Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3235 ggr
Rorosjons
0

Bett

Har en liten fråga, vad är ett bridong bett?
Och vad är det för skillnad på Kandar och Pessoa?? Båda betten har ju längre skänklar än andra bett.

Någon som kan slänga in en bild på ett Bridong?

Peppe
0

Ett bridong är som ett vanligt tränsbett men tunnare och med mindre bettringar

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zabbio
0

Det är stooor skillnad på kandar och pessoa! :P

Kandar har en kinnkedja vilket ger en hävstångs effekt och signalerar till hästen att sänka nacken (tryck från nackstycket), putta ut pannan (tryck från kinnkedjan, som ligger närmre pannan än mundelen) o och dra in nosen (tryck från bettet.

Pessoat är ett gag bett, det har ingen kinnkedja så även om det är starkare än tränsbett pga skänklarna/sidorna så fungerar det helt annorlunda mot kandar eller stång. När du drar i tygeln finns ingen kedja som stoppar ringen där du sätter sidostyckena från att åka upp mot nosryggen, vilket gör att bettringen åker bak mot kindtänderna och bettet/mundelen följer med bak mot kindtänderna, samtidigt som nackstycket trycks neråt. Resultatet är alltså att bettet åker upp mot kindtänderna och huvudet ''kläms'' mellan nackstycke och  bett.

Sätter du en kedja i ett pessoa (allra översta ringen) får det visserligen hävstång, men eftersom att mundelen glider på bettringen/sidorna så blir det ändå inget kandar.

Jag har aldrig förstått nyttan med gag bett, de verkar mest vara till för att ge hårdare signaler, de ger inte direkt någon tydligare/mer lättfattlig signal än tränsbettet till att böja nacken, vilket stångbett gör, utan gör bara signalen kraftigare.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ahnna
0

Bridongbett kan ha stora ringar också.

Jag rider mitt fullblod på 3-delad bridong, för de vanliga tränsbetten i hennes storlek är alldeles för tjocka. Så det fick bli en bridong och det funkar utmärkt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

youtube1
0

Min kompis har sagt att pessoa trycker ned nacken.

Anna
0

#4 Det stämmer kan man säga, när man tar tygeltag i ett pessoabett dras sidostyckena neråt vilket i sin tur ger ett tryck bakom öronen.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

pippa__
0

#5 Samtidigt som det drar i munnen *tillägg* :P

Anna
0

Jo, självklart :P

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Rorosjons
0

#2 Okej, jag vet hur pessoa fungerar. Blev bara så fundersam då Kandar också har fler ringar. Men jag fattar inte riktigt det där med kedjan på pessoa bettet, hur sätter man fast kedjan då? Skulle du kunna göra en bils i t.ex paint eller något och visa?

Zabbio
0

#8 Pessoa är inte menat att ha kedja, och med tanke på mundelen passar det inte så bra med kedja.

Men om man skulle sätta fast en kedja ska man göra det i samma ring som tränset sitter i :P

exitingsvillemo
0

#8 eller helt enkelt köpa sig ett bett som har kedja.

Kandaren ska användas tillsammans med Bridongen, inte ensamt.

Förstår inte riktigt vad du menar med att Kandaret också har flera ringar?

exitingsvillemo
0

det är inte Pelhambett du menar?

Kandar

Pelham

[Alexandra89]
0

Varför kan man inte andvända kandaret ensamt?

SHV-Pysen
0

Bridong är alltså smala tränabett ungefär? Då kanske man ska testa det på lillgrabben.. han tycker ju inte om tränsbett men går ok på smalt travbett… svårt det där… men man får väl kasnke testa…

LinaN
0

#12 här kan du läsa om vår diskussion om att rida enbart på kandar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Alexandra89]
0

Ska kika där…

[Alexandra89]
0

Kan inte påstå att jag fick en direkt klar bild om varför man inte ska rida på enbart kandarstången.

carrrrrooooo
0

LinaN hehe min tråd behövdesObestämd 

Alexandra- du ska absolut inte rida på enbart ett kandar jag gjorde det en gång , fast jag inte hade faktan till detta bett.. jag ångrar detta skarpt att jag köpte detta bett och vill aldrig se detta igen..!.. fast att jag tyckte min tös trivdes bra med detta bett så är det verkligen inte bra för henne..! jag är ingen speciellt ruttinerad ryttare så jag vill inte riskera att sätta detta bett i hennes munn för att orsaka någon skada.. om jag inte börjar på dressyr då när det är oblikatiriskt att ha detta bett när man kommer upp i klasserna.. så andvänd absolut inte kandar enbart..!!

Jag gjorde detta misstag men min tös kom inte till skada men det kan ju hända om man andvänder detta bett fler gånger..!!

[Alexandra89]
0

Som sagt har jag inte fått en bra förklaring till varför man inte bör rida på enbart kandarstången. Det finns ju andra stångbett som rids på, och det utan bridong.

Har ingen häst, blir svårt att använda kandarstången då ^^

LinaN
0

#16 o #18 om du inte rider svårare klasser eller rider akademiskt så finns där ingen rimlig anledning till varför du skulle behöva ett blankt kandar. Det är ett skarpt bett som kan orsaka väldiga skador på nerverna som finns i hästens underkäke om det hanteras fel.

Men det är din häst och du gör som du vill.

Och visst finns det många stångbett, framförallt inom den akademiska och inom tornerspelschangern, men det är ofta väldigt välskolade hästar som rids i båda grenarna. Men det finns även de som rider akademiskt och torner på bara hackamoore eller andra bettlösa varianter…

Stångbett är inget för nybörjare, och framförallt inte för folk som tycker att det bara är snyggt, ska man börja rida på stångbett så bör man göra det inför en tränare som kan korrigera en när man gör fel med handen.

carrrrrooooo
0

#19 väldigt bra skrivet:) andvänd hellre 3-delat Flört

[Alexandra89]
0

Så anledningen till att man inte ska rida på enbart kandarstång är för att hästen har nerver i underkäken? Även ett tredelat eller tvådelat borde ju kunna ge likande skador?

Som sagt har ingen häst. Vill bara ha fakta, så man kan lära sig ^^
Ja jag vet att det finns folk som rider på bettlöst, tycker själv att det är ett jättebra allternativ och den dagen jag kan ha häst kommer den ridas med bettlöst och bett som passar hästen bäst.

[Alexandra89]
0

Varför är ett tre delat bättre?

[Alexandra89]
0

Ville tillägga en sak.

Varför finns det inte en vettig anledning att rida på stång i fall jag inte rider Akademiskt eller svårare klasser?

Kanske hästen trivs på det och det passar bra i munnen. Jag själv har funderat på att det kanske är bättre med mera tryck på olika ställen på hästen en på en enda punkt. Bara mina tankar och åsikter. Ingen fakta.

carrrrrooooo
0

#22 för det inte är lika skadligt.. två delat är inte heller ett bra bett anser jag eftersom det viker sig och slår mot gommen varje gång man tar i bettet..

Så jag kommer aldrig att andvända ett 2-delat, jag trivs bra med 3-delat:) och det gör min häst oxå:)

[Alexandra89]
0

Men hästen kan fortfarande fara illa i munnen.
På vilket sätt är det mindre skadligt?

carrrrrooooo
0

#25 efersom det ger två brytpunkter.. och 2-delat bara skadar gommen och ger fula sår och err..

[Alexandra89]
0

Vad ger två brytpunkter?

carrrrrooooo
0

#27 där bettet är delat där blir brytningspunkterna.. asså 3- delat har 2 brytningspunkter och 2 delat har 1 brytningspunkt =desto fler brytningspunkter desto bättre och utspridd tryck ifrån tyglarna…!

[Alexandra89]
0

Okej. Min fråga då, på vilket sätt är ett tredelat mindre skadligt än ett kandarstång?

carrrrrooooo
0

för att kandarstång ger hävstångseffekt.. det är ett bett som man ska ha tillsammans med bridongsbett.. eftersom inte kandar är ett riktigt bett..!!.. man kan säga det så att man rider på bridong och sen att man oxå har kandarstång… man ska inte rida på bara kandarstång..!.. precis som lina skrev så är kandarstång väldigt farligt för en oryttinerad ryttare.. ! det kan skadas hästens munn  väldigt allvarligt..!

Jag kommer aldrig att andvända ett kandarstång igen eftersom det är så pass skadligt för en häst som inte rids av en väldigt ruttinerad ryttare..! även ska hästen vara i väldigt hög utbildning för att inte skadas av ett kandarstång.!!

men precis som Lina sa Din häst-ditt beslut..!

[Alexandra89]
0

Tycker inte att du svarar på min fråga riktigt. Du säger mest att det inte är ett "riktigt" bett och att det är farligt.
Alla bett kan skada en mun om du inte rider på ett bra sätt.

Som sagt igen. Jag har ingen häst. Vill bara ha fakta.

carrrrrooooo
0

#31 men jag kan inte svara mer..då är det bättre om någon annan svarar..! känns som om jag har skrivit allt jag kan..!

[Alexandra89]
0

Nej då kan du inte det och inget fel i det ^^

LinaN
0

#31 ALLA BETT KAN SKADA! nerverna finns hos alla hästar, en del är mer känsliga och andra mindre känsliga. Ett tygeltag sätter tryck i hästens mun och över laner och i värsta fall mot tänder om bettet flyttar sig mkt.

Därför bör man sträva efter ett så milt bett som möjligt, ett tredelat bett har fler brytpunkter (2st), alltså trycket fördelas på fler ställen i munnen.  Ett vanlgit tvådelat bett, som är det vanligaste bettet, har bara en brytpunkt denna brytpunkt kan få bettet att verka som en knip-tång. Alltså det kniper om hästens kindtänder och själva brytpunkten kan ofta trycka hästen i gommen i ovansidan av munnen…

Ett kandar däremot trycker mot undersidan av käken och pga kindkedjan så trycks bettet även mot lanerna i hästens mun. Sedan tillkommer trycket i nacken på hästen vilket gör att bettet får 3 tryckpunkter (bör ej blandas ihopa med brytpunkter) på ett vanligt tvådelat bett så brukar man säga att det finns bara en tryckpunkt och det är mot lanerna (men den kan ju även trycka i gommen), ett tredelat bett har också bara en tryckpunkt och det är mot lanerna.

Gag-bett, bett som även kallas hissbett har 2 tryckpunkter, nacken och tändera. Även pessoa går in under denna kategorien.

Kandaret är för sig själv ett bett man KAN rida på utan ett bridongbett, men om man inte är skicklig och erfaren ryttare ska man inte använda kandar alls. Inom akademiska ridningen så rider man ofta på blankt kandar med en tygel. Men jag rekommenderar ingen att lägga kandar på en häst bara för att testa om man inte är ute efter den akademiska ridningens principer eller tävlar klassisk dressyr.

Sammanfattningsvis kan man ju säga att ju fler tryckpunkter man har i hästens mun och på dess huvud, dess skadligare är bettet om det MISSBRUKAS eller itne används korrekt med eftergifter mm.

och om du nu inte tycker du fått tillräckligt bra svar p ådin fråga så kanske du får försöka omformulera så vi inte famlar i mörkret tills vi hittar rätt på vad det exakt är du vill veta! :)

Peppe
0

#34 skulle vilja ändra första meningen till SKADAR, istället för kan skada ;) sen skadar dom olika mycket =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

carrrrrooooo
0

#34 Bra skrivet, nu förstår du väl alexandra..?! bättre än den skrivningen får man leta efter Flört

[Alexandra89]
0

Ja jag vet att alla bett skadar vid missbruk, jag skrev det själv i mitt inlägg #31

Jag förstår hur du tänker och det låter vettigt, fler punkter, fler ställen det kan göra ont på.

Varför ska man inte rida på ett stång om man inte  är ute efter den akademiska ridningens principer eller tävlar klassisk dressyr?

Kanske hästen trivs på stång och det passar bra i munnen. Jag själv har funderat på att det kanske är bättre med mera tryck på olika ställen på hästen en på en enda punkt. Bara mina tankar och åsikter. Ingen fakta.

LinaN
0

#37 vi har en häst i stallet som går bäst på pelham, hon svara fint och är jättetrevlig att rida, på vanliga tvådelade blir hon en pansarvagn som man inte får stopp på.

Jag är inget fan av bett, ser dem mest som ett onödigt ont. mitt mål är att nångång i framtiden rida min häst helt bettlöst, men så är inte situationen just nu.

Men självklart ska man utgå ifrån vad hästen fungerar bra på också… men man ska ändå väga för och nackdelar mot varandra. Så jag förstår helt o hållet hur du menar ^^

[Alexandra89]
0

Ja bettlöst är något jag vill rida min häst på också, när jag kan ha en vill säga.

Då förstår vi varandra ^^
Självklart ska man vara försiktig med det man stoppar i munnen på hästen oavsätt vad för sort det är.
Man ska ha ett hum om vad just det bettet man väljer gör och hur det fungerar.

En sak jag tycker är lite tråkigt är ju att endel personer förkastar "skarpare" bett på grund av fördomar eller okunskap. Ett skarapare bett behöver inte vara farligt om man vet vad man håller i handen. Bara för att tredelade bett anses mildare behöver det inte vara det. Hur många är det inte som sitter och "sliter" och dylikt i ett tränsbett? Och alla hästar gillar inte tränsbett eller kanske det inte passar i munnen.

Zabbio
0

ok, läste inte alla inlägg, så ursäkta om det har sagts:

Varför man inte bör rida med enbart kandar eller stång

Helt enkelt för att stången inte ger någon hjälp till hästen att böja och ställa sig; när hästen kan böja och ställa sig för bara sitsen, kan man rida med bara stång. Eller kan och kan.. det går säkert att böja hästen med bara stång, men varför krångla till det? ;) Tränsbett eler kapson är mkt mer lämpade för detta. Det behövs även ett tränsbett eller kapsonför att hästen ska våga ta stöd i bettet, utan att hänga sig i det, innan den är skolad nog att orka bära sig och ta lagom stöd på stången.

(inte så att man ska ha något konstant 2kg stöd på tränsbettet heller, men det är lättare att få kontakten med det.)

Zabbio
0

Samtidigt finns det hästar som trivs bättre på blank stång än tränsbett, eftersom den rör sig mindre. En skicklig ryttare kan då låtsa hästen gå på stång ett tag och sen funkar tränsbett igen. (troligtvis för att problemen som tränsbettet kommit åt försvunnit eller minsksats när hästen hunnit utbildas vidare.)

Eller så använder man kapson istället för tränsbett om hästen tycker att det rör sig för mycket :P

[Alexandra89]
0

Varför ska man ha kontakt och stöd i bettet för? I vissa ridstilar går det ju bra ändå, på långa tyglar.

Varför prombt använda ett bett som hästen inte gillar bara för att det anses mildare? Det behöver ju inte finnas ett problem med tränsbettet, hästen kanske bara ogillar det. Och om det nu finns ett problem, varför byta tillbaka om man hittat ett bett som den tycker bättre om?

exitingsvillemo
0

Kandar-kombinationen ska användas med 2 tyglar, med bridongtygeln som "huvudtygel", kandartygeln används för att få hästens nos, där man vill ha den.

Av samma anledning använder jag alltid 2 tyglar i Pelham också, för att kunna använda stången, vid vissa enstaka tillfällen.

Kandar-bettet har ingen "mellanring" att fästa en andra tygel i eller ett pelhamdelta, du har endast tyglarna i stången, vilket gör att du endast kan använda bettet till att ändra hästens nos och nacke.

Kan man rida sin häst på långa tyglar, kan man likväl använda sig av ett vanligt tränsbett, eller rida bettlöst, finns ingen anledning att rida på endast ett kandar.

Även om du är mjuk i handen och rutinerad inom ridning. Tänk vad som händer om hästen t ex snubblar till och tygeln sträcks… *brr*

[Alexandra89]
0

Ja visst kan man rida på vilket bett som helst. Varför finns det ingen anledning att rida på stång om man kan rida med långa tyglar? Varför finns anledningen till att rida på tränsbett eller bettlöst?

Men om nu inte hästen gillar tränsbett eller det inte passar hästens mun, varför använda det tränsbett? Det gör väll ont i munnen om den snubblar och tygeln blir hårt spänd med vilket bett du än har. Varför förklarar du hur bettet ser ut?

Zabbio
0

#40 Även i western och akademiskt börjar man utbilda hästen med kontakt/stöd på tygeln för att hästen ska få hjälp at hitta sin balans under ryttare och för att lära den att ställa sig och böja sig. Speciellt på yttertygeln. Det handlar inte om att sitta och hålla upp huvudet så mycket som att hålla tygeln sträckt och visa vilken ram man vill ha hästen inom, inte bara lång eller kort utan även hur mycket den ska böja sig runt innerskänkeln tex. Hästen ska inte hänga på tygeln, och inte ryttaren heller för den delen.

När man rider med helt långa tyglar fungerar tygelns egen tyngd som stöd - mer stöd än så ska man i regel inte ha när man rider med korta tyglar heller, trots att tygeln är sträckt.. Tänkt på att man i princip alldrig ser ridning på lång bommullstygel eller vävribb, utan nästan alltid på lädertyglar? Kaske för att lädertygeln har mer tyngd och stadga. Om en lätt tygel fladdrar runt märker ju inte hästen om ryttaren lyfter handen lite för att ändra tyngdpunkten i bettet.

#44 vet att det inte var svarat till mig, men jag har svarat på dina frågor; träns eller ridkapson gör det lättare att ställa och böja hästen, samt ge ett lätt stöd för en outbildad häst. Stångbett hjälper till att samla hästen och att ge signal fram-ner, men är sämre till att ställa och böja. De har helt enkelt olika funktion, och inom ridning är ställa och böja viktigare än att samla och länga, eftersom samling och lägning kommer av att böja och ställa.

(om man nu inte bara rider i skogen för att få lite frisk lft utan intresse för att dressyra och utveckla sig och hästen,vilket är helt ok. Men då ska man ju kunna rida (styra/stanna/bestämma fast och gångart) på vilket bett eller bettlöst som helst.)

exitingsvillemo
0

#44 man bör inte rida på endast kandarbett, eftersom det det bettet är till för att användas som kombination tillsammans med bridongbett!

Vad får du ut av att rida på endast kandarstång?

[Alexandra89]
0

Tack för ett lite mera ingående svar.
Jag som sagt kommer inte andvända något bett på någon häst då jag inte har möjligheten. Jag vill bara ha fakta som kan vara bra att ha med sig innan man väljer bett och höra vad andra tycker och tänker.

[Alexandra89]
0

#46 Ja det är många som har sagt att man inte ska rida enbart på kandarstången, men få som förklarat varför.

Jag får inte ut något alls av det. Jag vill bara få fram fakta och åsikter i mina frågor jag ställer. Vilket jag trodde det flesta borde förstå vid det här laget.

Zabbio
0

Kan tillägga att man använder tränsbett eftersom att det har en helt annan inverkan än stångbett/kandar, och är lättare att ställa och böja hästen med. Gillar inte hästen någon av mundelarna som finns på tränsbett (eller bett utan skänkel) så kan man använda ridkapson. Men om det inte finns ett enda bett utan skänklar som hästen trivs med så bör man nog kolla antingen munnen på hästen eller sin egen ridning :P

Bara skrev det eftersom jag inte svarat tydligt på den frågan innan.

Rider man utan krav på form eller bärighet ska man inte använda ett bett med skänklar eftersom det är starkare än vad man själv känner av och riskerar bara att göra hästen okänslig. Den styrkan ska inte behövas för att kontrollera hästen, då rider man fel. Det är sättet det inverkar på som man bör använda, inte styrkan.

TildaH
0

#47 visst fakta kan man alltid skaffa sig, men personligen ser jag väl ingen större nytta med att "försöka" hitta en anledning till att använda kandarstång då du som du själv påpekar inte äger någon häst. Då är det bättre att vänta tilsl du ev köpt hästen o se vad den gillar.

Min häst var otroligt svår att hitta bra bett till, har aldrig testat något m stång då jag inte vill "fuska" o endast böja honom i nacken utan vill ha kraften från bakändan, dessutom har jag tydigare varit helskt dålig att flexa i handen. Men jag har bland annat testat ett smalt tredelat, det låg bra i munnen men han var hopplös att tugga o tjafsa. Så i samband m inridningen visade hon att jag skulle använda ett BA bett och vilken skillnad. Jag hade helt förträngt de raka betten, kan inte begripa hur jag totalt glömt att testa. Så nu rids han på BA o körs på ett rakt m eggringar. Fungerar hur bra som helst o han är helt lugn m munnen (förutom lite nöjes tuggande)

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

exitingsvillemo
0

#48 du vill ha ut fakta och åsikter… I inlägg #46 hittar du just mina åsikter

Du hittar säkerligen en hel hög med fakta om du googlar runt lite på kandarstång

[Alexandra89]
0

Ja självklart ska man titta hästen i munnen, bör man göra i vilket fall som helst. För att se att allt står rätt till.

Jag tycker inte att man ska använda ett skarpare bett för att "kontroller" hästen, vill få det klart. Det är fel ände att börja i.

[Alexandra89]
0

Jag försöker inte hitta en anledning till något, vill bara i fråga sätta saker så jag kan bilda en egen uppfattning. Och få fram fakta till varför det ena är bättre än det andra exempelvis.
Förstår inte riktigt varför du först säger att det är bra att ta reda på fakta, men inte när jag inte har egen häst? Och självklart ska jag använda det bettet som hästen gillar.

[Alexandra89]
0

Ja det får jag.

Jag kan säkert hitta fakta om jag söker. Men jag hade bara en undran och tog upp det i forumet.

TildaH
0

#53. Läs mitt inlägg igen. Jag skrev att jag inte såg någon anledning att söka massa fakta om att rida på endast kandar stång. Skrev ingenstans att det var nyttigt att leta den faktan, du måste ha missuppfattat min första mening fel.

Utöver det har jag inget att tillägga, leta fakta o fråga om du vill, mig stör det inte. Jag var bara nyfiken varför man lägger energi på det. Jag skulle inte lägga ner den tiden (även om det bara gäller några minuter om dan då det är helt oviktig fakta, FÖR MIG) Utan ville bara framhäva vikten av att se till en individ o inte överanalysera saker.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[Alexandra89]
0

Ja då måste jag missuppfattat och ber om ursäkt.

Jag lägger energi på det för att för mig är det viktigt att veta varför man bör göra på ett sätt och inte på ett annat. Att veta varför man inte ska göra något eller varför man ska göra något. Man kan ju inte lära sig något om man inte får veta varför det är på ett visst sätt.

Zabbio
0

#52 har inte uppfattat det så heller:P

Men inser att eftersom jag inte är emot att sätta stång på en mer outbildad häst - som har nytta av den inverkan- är det väldigt lätt hänt att många som läser tror att jag använder stången för att dra ihop hästen och böja på nacken, och sen försöker hitta någon ursäkt för att inte fortsätta med bara trnsbett.Det är även vad min egen första tanke är när folk pratar om att sätta stång på hästar :P ''jaså, en till som inte orkar rida'' och så går min egen högst outbildade häst med stång..

Egentligen bryr jag mig inte alls om huvudet på honom (utom när jag vill fota x) men stången är det som fick honom att sluta skjuta ifrån och börja komma ikapp sig själv. Trots att stångtygeln är lös och tygeltagen tas i muserolan.

[Alexandra89]
0

Okej ^^