Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1318 ggr
CBA
0

Våra samlade delmål/mål

Mrs-Dibs kom med idén om att samla resultaten av våra lagda delmål/mål för våra hästar, som en öppen träningsbok.

Där kan alla som vill med bild/film och text dela med sig av framgångarna av sin träning med hästen.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

AusaBausa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste ju påbörja tråden nu…har som mål att få Kefir i trim o har nu påbörjat hennes träning och körde henne för första gången i veckan, jippi! Vi är på "G"!!!

Inga kommentarer om kärran, tack! …då jag VET att det inte är ngn skönhet men den passar oss!!! :-)

Repoort
0

Mitt första mål är att Reddie ska stå still tills hela jag sitter i sadeln. Inte bara ena skinkan…

jen
0

min häst har haft ont i ryggen efter att ha blivit kall pga regnet, men nu är han bra igen när han haft täcke på sig och blivit masserad varje dag.

Så mitt första mål är att skritta igång honom i skogen ett tag  och klättra lite så han får styrka i ryggen igen.

Ledin
0

oj Kiwi som nu är 21 år ska röra på sig minst 5-6 dagar i veckan inte bara gå med barnen på ryggen utan även jag ska rida lite mera så hon får rör på sig väl (russ 129) Dessutom blir det hårdbanta ska ta det med min vetrinär vad han tycker hon ska äta för det e ju lite o tänka på när man ska banta ner hästar (så dom får i sig allt) varmblodet han ska ridas in just nu är han sadel van o är ute å traskar lite i skogen med han, sen ska han öka i vikt även det tar jag med vetrinären men blir iaf fritillgång på hö inne ute kan jag inte ha så för då blir Kiwi´s bantning förstörd.  Planen sen för GB är att han ska ridas 3 dagar i veck sen öka. Rida för instruktör blir sen när han kan mera.

Lindbygarden
0

Jag var igår ute med Tjalle på promenad med honom iförd både träns och sadel. Dessvärre inga batteri i kameran.. men bilder ska ordnas lite senare idag då vi vill ha bilder också!!

Lyrik
0

Igår blev Lyrik klippt av Räkans ägare. Ska skrittas igång nu efter när den nya ponnyn har släppts in i hagen.

Peppe
0

Första målet med Blacky är ju att ta sig ut ur sjukhagen. Det fixade han själv igår genom att spränga staketet. Han får stå på box nu fram till fredag så får vi se sen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

Har börjat tömköra Blacky i skogen i skritt, utan krav. kan ju lika gärna gå bakom som bredvid när han ska skrittas. några gånger i veckan drar vi oss ut i samhället och kollar på bilar och grejer så dom inte blivit monster på sista tiden =)

Verkar som det blir dressyrinriktningen för oss. Nu håller dom på att byta underlaget i ridhuset också, ett steg i rätt riktning!

jen
0

Mitt delmår blev ett stopp istället :(

Hästen verkar ovillig att ta ut stegen med bakbenen på hårt underlag sen ett par veckor tillbaka. Hovslagaren var här och kände med visitertången. Ingen ömhet…

ingen värme,ingen svullnad eller ömhet på något ben heller.

Nu kommer ET ut på onsdag och får känna igenom honom.

antar att han sträckt sig i hagen eller nått plus att han blev kall i regnet för ett tag sen

Lyrik
0

Idag blev Lyrik skodd i fram. Hovis tar bak på tor.

Ska skritta igång honom from i morgon. En skritt-tur var annan dag ungefär. Tar 30 min i början som sakta ökas upp till längre. Synd att det finns så dåligt meed ridvägar runt mitt stall…Rynkar på näsan

Scandi
0

Eli har nu sedan jag satt igång honom börjat gå i form mer och mer i skritten även några få steg i traven ibland :) Jag har ändrat ridsätt helt och börjat rida på honom mer för att få honom att jobba bakifrån och fram och gisses vad jopbbigt det är att rida fram honom när han väl kommer i den formen som jag vill! Såg inte så snyggt ut i början men nu verkar han fatta poängen. Innan har jag mest bromsat upp men då han han hittat på bus i stället.

Han blev skadad i slutet av maj/juni tror jag det var :S sedan började jag sätte igång den 24/7 honom genom att gå ut och gå med honom och sedan skritta och öka från 5min också uppåt. Började trava lite smått efter återbesöket som var nu 18 augusti och igår provade jag en liten galopp. Har följt veterinärs instruktioner men fått upp skjuta lite ändå..pga tappsko och annat. Rider bara ut än så länge vet inte när jag ska ge mig in i ridhuset.. men så länge jag bara rider på raka spår är det roligare ute. Ställer han lite till höger kombinerat med vänster och ngn skänkelvikning och övar mkt på halter/halvhalter och att växla skritt/trav + tempo.. det är det jag har vågat mig på att göra nu blir inte böjda spår på ett tag..

Sammanfattingsvis vill jag säga att den nya sadlen gjort nytta och efter skadan känns han jätte fin, roligt tycker jag! Man kan till och med ge han längre tyglar och han gå ändå i en jätte fin och låg form och höjer ryggen :D så lycklig äntligen lite framsteg!! Det behöver vi…framförallt jag.. Ngt vi behöver öva mer på däremot är att stå still!!! Och att inte rusa iväg trav/galopp.

Spiritinthesky
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte några mål fören i slutet på 2009 :) men det ä'r höga mål såde :D

med paddie ska jag försöka hoppa globen-kvalet, det går i MSV och vi har hoppat det felfritt flera gånger på klubben och hoppade det regionaltförsta gången idag med helt godkänt resultat. och vi har ju ett år på oss så :)

Med Silver ska jag försöka hoppa ungponny SM. Vi har hoppat 3 lokala hoppningar och är felfri i 3 klasser av 4, upp till LC, så han brukar inte stanna lr riva, och det känns alltidnsupersäkert med honom ! så under nästa år ska jag hoppa två felfria LB och en felfri LA så kommer jag med :) (ungponny championatet för 5-åringar måste mn hoppa två felfria LB och en felfri LA)

höga mål, men ska man ha mål är det lika bra att ha höga (A) Mina ponnyer är underbara<3 På bilen är det paddie och jag, foto : Mikaela Lundgren<3

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Mangis
0

Mitt första delmål för Stella är att kunna tömköra med bett. Har testat ett par gånger nu - svårt! Ska pröva med nosgrimma och se om det gör skillnad. Eller bettringar. Och växla mellan bett och bettlöst.

Peppe
0

Nu är vi igång med skritten uppsuttet omväxlande med tömkörning, 20 min/dag.

Ska sätta igång under 8 veckor. Under den perioden ska vi ta oss upp till 40 minuters pass där alla gångarter ska ingå och vara så samlat som möjligt. Sen ska han kollas av på klinik så allt ser bra ut

Går det bra så ska han börja gå på böjda spår igen och i januari hoppas jag på att första dressyrlektionen blir av. Senast augusti/september 2009 ska han gå stadigt LA i dressyr på träning. (tävlar ej). Ska önska mig en dressyrsadel i julklapp tror jag. Hehe

Fiona
0

Mina mål med Dodde är att först och främst att hans sår ska läka så att jag kan börja rida igen! Så ska vi försöka komma igång med träningen nu , behöver hjälp med att rida han i form osv. Sen är det en utbildniongshoppning den 16/10 men vi får väl se hur det blir med den :) Vore väldigt kul att vara med , men beror ju på om vi hinner komma igång igen tills den , men man kan ju alltid hoppas (:

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

jen
0

Efter att ET varit här så blev han bra direkt. Jo, han hade sträckt sig i hagen antagligen.

Han fick akupunktur och blir stretchad varje dag nu.

och jag har kört "Hill teraphy"   longering i hästens egen takt i 8 dagar i en backe ett tag nu, och började skritta på honom häromdagen. Han känns jättebra.

ThunderClap
0

Mitt mål just nu är väll bara att få häst att fungera som ridhäst och försöka komma framtill om han har ont eller övht håller.

Planen ser ut som så att fortsätta sätta igång honom och börja pressa honom till att prestrera lite i ridningen. Framförallt tvinga egenom böjning om det går och att lära honom att börja samla sig för att se om det hjälper att lära honom att lägga bak vikten ifrån knäet med förhoppningen att om man avlastar vikt ifrån knäet så gör det inte ont.

fridak
0

jag har börjat rida för tränare:) första lektionen var i onsdags och pålle fick lära sig att skänklarna inte bara ger signaler framåt. han tyckte det var jobbigt och trodde inte riktigt på tränarens ord att det är mycket bekvämare att flytta in bakbenen under sig men det gick hyffsat i skritt iaf.
pålle har även blivit duktigare vid pallen och står stilla tills jag fått ordning på mina ben och händer och rumpa;)

Fiona
0

Igår red jag Dodde för första gången på 2 veckor eller något (på grund av såret). Jag red ut en sväng och det gick väl bra förutom att vattenpölar & fåglar är det läskigaste som finns, och reaktionen på det är att kasta sig åt sidan -_- . Och han tyckte det var väldigt kul att galoppera & att kasta sig åt sidan i full galopp så att fodermatte var nära på att flyga åt skogen ! Aja känndes väldigt kul att få rida igen :) Och såret såg fint ut efter! Kanske ska åka iväg och träna med han i morgon , men får väl se hur det blir med det! Skönt att få komma igång igen iallafall :-)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Tywysoges
0

Mitt första del mål med mina foderhästar är att dom ska kunna vara ifrån varandra utan att det blir ett herrans liv. Jag ska kunna ta in en av dom från hagen och den andra ska lugnt gå kvar. Samtidigt är försöker vi inse att ingenting är farligt bara för att det inte står där det stod igår.

Fiona
0

Kan tillägga att jag hade vattenträning med Dodde från marken när jag kom hem. De var väl inte riktigt meningen men han ställde upp sig så fint på vägen till hagen så då hoppade jag över en vattenpöl och tog lite kort. Efter ett tag sänkte han huvudet ch kollade lite sen gick han med försiktig steg genom vattenpölen till mig ! Sen gick vi igenom några gånger , och han gick lungt igenom tillslut , mycket bra då han inte har velat sätta foten i en förut :-)

Jenny

jen
0

Nu har jag fått igång Wambezi bra i skritten, och vi har börjat trava i skogen nu.

mitt mål nu, är att han ska bära sig bra i traven, och börja med galoppen snart.

och efter det så ska joggen tränas igen :)

Med Kalle så har Min dotter ett mål.

De ska träna seven games klart med Kalle. (han ska omskolas till westernhäst han med)

Peppe
0

Har travat Blacky 2 ggr nu och han känns hur fin som helst. Bär sig helt korrekt nu när han kan sätta under sig lika mycket med båda bakbenen. Även halterna funkar bra nu

Fiona
0

Har ridit Dodde några gånger till nu, och det är härligt de :D På söndag blir det helt säkert träning för oss. Och så eventuellt utbildningshoppning nästa torsdag, ska överlägga det med min tränare på söndag :P

Jenny

jen
0

idag kändes Wambezi bra i traven, med mjuk och fin gång. 

Kalle har nu blivit mer lyhörd och ger efter bättre undan tryck.

imorgon ska vi rida sicksack i skogen mellan träden, och klättra lite försiktigt

Lyrik
0

Nu är Lyrik igång igen. Rids/tömkörs 3-4 gg i veckan. Skrittar enbart uppsuttet. Tömkör i skritt, trav och galopp.

Ska fixa koner och bommar så vi kan hitta på mera övningar i tömkörningen.

Klippas snart igen…

Fiona
0

Igår var jag och tränade med dodde för första gången! Gick väl helt okej antar jag xP förutom att vi var nära på att spränga in i väggen och han brallade som hejsan ! Vi hoppade och han tycker att det blir lite för kul ibland x) Men vi ska träna om 13 dagar igen, och då dressyr så de blir nog bra :) Känns skönt att äntligen ha kommit iväg och träna! Blir dok ingen utbildningshoppning på torsdag .:P

Jenny

Flaxii
0

Mitt stora mål för 2008 är uppnått - att starta LA:1. Och det, måste jag säga, har vi faktiskt gjort med framgång. Speciellt med tanke på att för 1-1,5 år sedan kunde jag inte få runt honom en LC:1 över 50%. Så nu har jag väl inga direkta mål för 2008. Självklart att det framgången ska öka i LA, men det är bara en tävling kvar nu - tror jag -, så. Men att vi ska behärska alla rörelser bra i LA och att det ska flyta på.
För 2009 är målet att vi ska rida Division 1 som för ponny går i Lagtävlansprogrammet för ponnyallsvenskan 2003 (LA) och i finalen LA:P1. Nu kanske jag är lite för ivrig, men om det går bra i Div. 1 som är på våren så kanske jag rider Eliten också, går i LA:P1 och i finalen FEIs Inledande program för ponnyryttare 2004. Men ja, jag tar en dag i taget och så får vi se vad jag och Mandelman är redo för när det väl kommer till kritan.
Men mitt allra största mål nu inom ett par år är SM 2010…

Okej, har en känsla av att jag bara babblade på nu…Skäms

ThunderClap
0

Uppdatering på mitt mål just nu när böjningen börjar komma egenom och pålle ser ut att vara frisk att klara av att utföra normala rörelser att fortsätta pressa honom. Har ställt om våra nuvarande mål för att ta tag mer i hans uppförande och dominans emot människor än att lägga allt krut på ridningen.

Håller tummarna hårt för att det ska dyka upp någon bra valack eller att det går att justera om i hagarna så att Clappen får någon hagkompis som både aktiverar honom mera och som kan smälla till honom lite rejält och sätta honom på plats. Grymt att säga att man vill att sin häst ska råka på lite rejäla kängor, men det behövs så värkligen, ggrrr.

Peppe
0

jag har också lagt om mitt mål. kommer antingen ställa av Blacky helt i vinter eller bara "underhållsrida" några dagar i veckan. det var ju inte meningen att jag skulle ha häst nu men det blir ju inte alltid som man tänkt sig så nu ska jag bara försöka överleva den här vintern

Fiona
0

Uppdatering från mig & Dodde: Har vart och tränat lite mer nu och ska iväg på söndag igen, då blir de dressyr. Han går i helt fel form, höjer huvudet och går med sänkt rygg, vilket gör att han kommer få ont om jag fortsätter att rida han så. När han har fått komma igång och börjar slappna av så går han ner i rätt form, men de tar ju ett tag. Min tränare visade hur jag skaulle rida han på volter för att få honom att gå ner i form, när hon tog i honom trillade han ner direkt men när jag gör de så händer inget >< Aja blir att träna på ordentligt nu! Hoppningen går toppen :) Han har lugnat sig lite nu och tycker att de är skitkul! Så mitt mål nu är att rida ner han i rätt form utan att han ska behöva gå hårt före samt att muskelbygga honom! (:

Jenny

ThunderClap
0

Uppdatering på min pålles mål:

Vi har fått lite ordning på uppförandet så att han går att få ut och in ur hage utan att han reser sig, kliver på en osv, litar dock inte på honom särskilt mkt så kedja fortfarande på, men är inte längre som så att man behöver beväpna sig emot honom. :/

Pålle har på nytt (tredje gången sedan jag köpt honom) blivit kollad utav ET och nu hittades det massor med muskelbristningar och streckningar (gammla hela bunten så inte vila, men behöver lösas upp så gott som går) så nu ska det jobbas på att få loss pålle. Planen är att han i frampartiet vi jobbar på nu ska vara så gott som "tråd"-fri till mars. Jag ska börja massera varan/var trejde dag och göra vissa stretchingsövning, min stallägare ska rida egenom honom lite till och från och så ska jag ta ut massör och få mer hjälp att mjuka upp honom med. Ridmässigt måste jag få egenom böjandet och pålle ska få börja träna öppnor.

Lindbygarden
0

#32 jag måste bara säga att jag är djupt imponerad av hur väl du tar hand om din pålle!

fridak
0

roger är en rätt trevlig häst nu, efter jobbig pallperiod så började en jaga-i-hage-period men för ett tag sedan slutade den också. Nu är han någorlunda normal, helt ok att hämta, sköta inne i stallet och vid pallen.
ridningen går framåt. tack vare tränaren har pålle kunnat börja arbeta rätt i skritt och traven fungerar också om både han och jag är på rätt humör.

ThunderClap
0

#33 Jag ser det som att man egentligen inte har så mkt val om man försöker ens vara måttligt seriös i sin träning, man måste ju få hjälp att kolla egenom hästen och har den kroppsproblem (nu har min ovanligt lite ändå för att vara galoppör :S, får hela tiden beröm för hur rak/jämn och fin han är i kroppen, inga problem med nacke eller rygg heller alls) så måste man ju jobba med dem och behandla de… Jag oroar mig ju ständigt över att minsta tecken ifrån honom är att han har problem med knäna eftersom det finns risk för det och är därför lite extra fjomsig med att han värkligen måste kunna avlasta bakåt för att inte slita ut dem mer.

Lindbygarden
0

Jo visst är det det men det är ändå långt ifrån alla som gör det..

Det är ju en del folk som fortfarnade inte tror på alternativa metoder..:o(

ThunderClap
0

#36 Och en hel del utav dem borde inte hålla på med djur…

Min blivande medryttare som jobbar på djursjukhus berättade idag om folk som inte tror på djruvård riktig som kommer in med skadade djur, så som tant med katt som trillat 6våningar och brytit flertal ben i baken, kommer in först 3 dagar efter att det hänt och påstår att den andra katten som gjort samma fall klarade sig av sig självt och kravlar runt hemma utan problem :S Jag bara ryser över det hela :(

L00ttz
0

Mitt mål med min pojk e att komma ut på lokala tävlingar i vår men det går förhoppningsvis bara lite små träningar som behövs =)

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"