Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1935 ggr
Cilla89a
0

besiktning med tappsko?

Schrek har tappat en sko, TYPISKT! Och idag ska han besiktigas, går det att genomföra besiktningen ändå om 4 timmar?
Pia är ju redan påväg med hästtransport, och kör 45 mil!
Han ser öm ut när han travar på hårt underlag, därimot inte alls öm när han travar på mjukare underlag..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

linasvovvar
0

men visst måste vetrinären ta hänsyn till att han ha en tappsko, dom ser förhoppningsvis skilland på en häst som ömar och en häst som markerar.

Stort lycka till !!!!

Cilla89a
0

#1 hoppas det med Tyst
tror inte heller Pia är så pigg på att köra hem dem 45 milen igen utan häst.
men han har ju varit inne på klinik för knappt en månad sedan och blivit böjd och longerad UA, dock var det ingen besiktning. så han ska väl knappats vara halt nu.

linasvovvar
0

#2 Ohh nä det förstår jag, men va han ua för en månad sedan så ska det inte vara några problem. Men visst är det ju bara så typsiskt med tappskor….när man minst behöver dom !!!

Håller alla tummar och tassar för dig här hemma !!!!!!!

Peppe
0

kanske du lyckas hitta nån som kan slå på skon inom 4 timmar?

Annars finns ju inte mycket att göra, bara hoppas att veterinären ser skillnad som sagt =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ahnna
0

Risken är ju att veterinären godkänner hästen och att det senare kommer fram att han har en förändring i en hov eller kota t.ex., som kan innebära frågetecken angående besiktningen. Alltså att han blir halt och köparen får besked av sin veterinär att han har varit det en tid, kanske innan besiktningen, och då kan ju din ärlighet ifrågasättas, även om du inte har dolt någonting. Köparen har undersökningsplikt, så är denne osäker så är det bästa, förutom att slå på skon, att röntga för att vara helt säker på att han vara ömmar på grund av tappskon.

Lycka till!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lisette
0

kunde du inte ringa micke o be honom komma ut snabbt då+ han bor ju i hässleholm.

håller tummarna!

Cilla89a
0

#5 varför skulle vi åka in och röntga han för han ömmar efter en tappsko? :S det är väl rätt uppenbart att han ömmar? dessutom syns det inte när han travar på gräs, men ridbanan som är stenfrusen.
jag har aldrig haft en häst som inte ömmar när den tappat en sko, och när den hästen går på hårt underlag..
känns bara väldigt överdrivet!

Cilla89a
0

#6 får inte tag på honom..

Lindbygarden
0

en veterinär ska inte skriva ua om hästen markerar.. Han kan nog få svårt att garantera att det beror på tappsko. Hade han inte ömmat hade det varit bättre att plocka bort båda framskorna så han blir jämn fram..

Ahnna
0

#7 Läs vad jag har skrivit en gång till - OM han blir halt inom en snar framtid och en annan veterinär säger att han har en skada som är gammal så kan det bli tvist mellan dig och köparen, med tanke på att han var halt under besiktningen och du hävdade att det var enbart på grund av tappskon. (Även om det är helt sant, alltså.) Köparen förlorar troligen om denne inte har fullföljt sin undersökningsplikt. Genom röntgen så kan köparen förvissa sig om att hältan faktiskt ÄR på grund av tappskon och att det inte finns några skador eller förändringar som går att se - något som alla köpare bör göra för att kolla att hästen verkligen är fräsch = undersökningsplikt.

Jag har full förståelse för om man inte vill röntga en häst innan köp, det kostar pengar och behöver inte visa nåt, oavsett om hästen har en tappsko eller inte. Men blir det en tvist så är "rena" röntgenplåtar säljarens bästa vän. En försäkring, för att slippa tjafs.

Eftersom hästen nu är halt på hårt underlag så gör köparen egentligen fel om h*n köper hästen utan att kolla upp den fullt skodd först. H*n får stå sitt kast om det visar sig att hästen är halt av nån annan anledning.

Jag upplyser bara, jag säger inte att ni måste åka och röntga för en tappskos skull. Men det KAN som sagt bli tvist om det hela i efterhand.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cilla89a
0

#9 jag funderade också på det. att dra av den andra framskon, för då är han ju öm på båda. och då blir det ju jämnfördelat, men jag kan inte dra av en sko själv. får se vad vet tycker om det. lite sent att ringa till Pia i alla fall, hon är ju reda kört för flera timmar sedan.

lisette
0

#8 ska du ha numret till annan hovslagare?

Cilla89a
0

#12 vem?
har ringt till mike och anders, ingen av dem svarar :/
hinne rväl knappt nu, en timme kvar..

lisette
0

björn?

lisette
0

eller hans pappa thomas.

Cilla89a
0

#14 björn den latmasken ;) det tar ju drygt 1 vecka innan han kommer och slår på en tappsko, och han kommer ju ALDRIG i tid.
nej, han hinner inte hit på en timme, även om han skulle sätta en raket i röven ;) han bor ju i Vinslöv, 5 mil hit.

Cilla89a
0

synd att anders inte svarade han bor ju knappt 5 min med bil härifrån :O

vi får helt enkelt se vad vet. och Pia säger när dem är här..

AnnaBrandell
0

har du grejor att dra av en sko med? då kan du ju göra det själv, har du inte det så blir det ju lite svårt

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Cilla89a
0

#18 nope, har inte saket för det inte.
men vet. borde nog ha..

AnnaBrandell
0

jag hade nog inte litat på att vet. har med sig det, men det finns dom som har drage av skor med en kofot så med lite fantasi kan man nog få av den?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Cilla89a
0

#20 tror inte jag vill dra och slita i skon faktiskt. risken finns ju att jag gör fel och han blir öm för det..
bättre att prata med vet. först..

lisette
0

#16 hahaha! =) det är iofs sant..

ring micke o anders fler gånger då.

Cilla89a
0

#22 anders ringde tillbaka precis. han är inte hemma på hela dagen :/ tyvärr..

Lindbygarden
0

man ska ha rätt utrustning och framförallt skulle jag vilja nypa av sömmen så man inte fläker av skon

gejsa
0

Hur gick det? Fanns ingen hovis hos veterinären?

Cilla89a
0

Det har gått bra :) Han är nu påväg mot sitt nya hem i Örebro :)
Besiktning UA, men en kommentar att han var öm vänster fram p.g.a tappskon. köparen accepterade detta.

Så nu är kontrakten påskrivna, och jag ska ringa Folksam på måndag och byta ägare eller försäkringsperson, eller vad man kallar det ;)

gejsa
0

Grattis! Förstår att du sitter där med blandade känslor nu.

Var det en äldre som köpte hästen och skulle rida eller någon tonåring?

Cilla89a
0

#27 vet inte hur gammal hon är men, 20-23 kanske..
hon har en gammal ponny, och hennes systrar rider.. bor på gård :)

så nu får vi hoppas att allt funkar bra :)

Cilla89a
0

men nu har hon ju accepterat att han var öm vänster fram.. och har skrivit i kontraktet om gallan, att han haft en galla i hasen högerbak och varit inne på klinik och att där finns röntgenplåtar och gallan är obetydande enligt veterinär m.m, m.m. så jag kan inte tänka mig att det skulle bli en tvist..

gejsa
0

Nej, det blir säkert bra. Skönt med folk som har egen gård som köper sin häst också. Då är det ju oftast inte så många som tar in och ut hästarna och det är lugnt och stilla i stallet förhoppningsvis. :)

linasvovvar
0

Grattis Cilla va skönt att han gick igenom. Hoppas han trivs i sitt nya hem.

Ledin
0

gtattis! :)

Lindbygarden
0
AusaBausa
0

Grattis t försäljningen!

Hur går det m hästletandet??

Cilla89a
0

#34 det gick bra i veckan.. kollade på en holländsk halvblodsvalack, som hon lovade att hålla till mig, ringde idag och sa att jag ville köpa honom, jahapp, då är han bortlovad till nån annan!
så just nu vill jag bara lägga mig ner och dö! fruktansvärt jobbigt att åka rundor och kolla på hästar.. och nu får jag ta tag i det IGEN!

gejsa
0

#35# Men vad träffar du för folk eg? Lovar dom att hålla en häst så ska man väl för f.n göra det.

AusaBausa
0

nej men sluta!! Vilken jäkla otur du har! Håller tummarna för dig:-) kanske en häst bara råkar komma din väg snart..utan att du letar;-)

Cilla89a
0

#35 undrar jag med :(
tänker mest på Japp som står själv nu.. det sliter i hjärtat på mig att se han stå själv.. men imorgon ska vi hämta transporten vi köpt, och sen kör vi ev och köper en billig shettis, som sällskap, det finns en gammal gubbe några km bort som föder upp och säljer billiga shettisar..

AusaBausa
0

jag har en renrasig shettis till salu! Hingst men kan kastreras..

Lorita
0

#38 jag tycker du ska köpa en shettis med stam sto eller valack spelar ingen roll det är så enorm klasskillnad.

Den seriösa avelen det är flera mil från buskaveln, både om man ser på exteriör och temperament och priset, ja då är skillnaden inte så stor (tyvärr). Gynna dom som satsa på riktig avel i första hand.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AusaBausa
0

Håller med och det även om jag själv nu har shettis till salu o väl är lite jävig..men mga är dem som köpt shettis(utan stam) till sällskap o fastnat så för rasen och har velat så mkt mer m sin älskade pålle men måstat lägga ner det pga att den ej är renrasig o utan papper..för ska den tävlas o ställas ut måste man ha en renrasig, gk häst som har alla papper..OCH som Lorita skriver, priset är inte SÅ stort..tyvärr;-)

Cilla89a
0

#40 men jag är inte alls intresserad av utställning eller avel på shettis, därimot kanske ut och köra.. men först och främst som sällskap åt Japp, kan vara bra i framtiden med när jag har ny häst, då Japp slipper stå själv när jag ska iväg och träna/tävla..

#39 vad är det för nån? pris o.s.v?

AusaBausa
0

men man vet aldrig även om du NU inte alls vill så kanske du blir biten;-P

Jag PM:ar dig..

Cilla89a
0

#43 ska kolla med mamma och fråga vad hon tycker :)

AusaBausa
0

#44 okej:-)

Lorita
0

#42 vill du inte ha en snygg och bra ponny??? det finns nog ingen ras där kvaliteten mellan ostammat och stammat är så stor, för max 1000kr (ofta samma pris) till får du en riktigt bra individ. varför då stödja buskaveln, och sen få betala mer än mellan skillnaden till din veterinär, även om ponnyn bara ska vara sällska så sliter fel vinklar på den.

Du betalar pengar till någon som bedriver oseriös avel som i längden leder till att hästen får lida på grund av förslitningar. Både du och hästen får betala priset och om du/ni alla köper dessa poynner, så kan avel på fler felställda hästar fortgå. finns det inga köpare upphör aveln.

Det finns ju så många bra shetlandsponnyer med stam och tro inte att den som avlar avlar för utställning NEJ målet är hållbara brukshästar för 99% av alla seriösa uppförare. 49% av våra hästar blir nämligen valacker Flört som till 100% ska fungera som bra barn ponnyer och brukas.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lindbygarden
0

Ni kan få låna min lille om ni vill annars.. Så kan du leta häst i lugn och ro.:o)

lisette
0

jag tycker faktiskt att keso låter som en bra idé. då får du något att köra, om några år iofs. men det kan ju kvitta kanske.